Lidé mohou opět kompletně využívat budovu vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Oprava trvala téměř čtyři roky a stála více než miliardu korun. Po tu dobu byla vždy část budovy uzavřená.
Nádraží v Českých Budějovicích opět plně slouží cestujícím. Oprava vyšla na miliardu korun
„Nádražní budova je pro svou architektonickou a památkovou hodnotu zapsána na seznamu nemovitých kulturních památek. Stavbaři jí vrátili podobu, jakou měla v době uvedení do provozu. Veškeré následné zásahy byly odstraněny,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Cestující nyní mohou vystoupit z nádražní haly přímo naproti Lannově třídě. Jde o pěší zónu, která vede až do historického centra města. „Součástí projektu rekonstrukce haly bylo i vybudování pasáže mezi severní věží a hlavní odbavovací halou. Jde o pomyslné propojení s Lannovou třídou. Otevřením pasáže snížíme počet cestujících směřujících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice. Zvýší se tak bezpečnost cestujících,“ řekl generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.
Šlo o první kompletní opravu 116 let staré budovy. Rekonstrukce vlakového nádraží začala v červnu 2020. Původně uváděná cena byla 689 milionů, podle SŽ byly práce dražší kvůli řešení statických poruch a tomu, že firmy musely dělat úpravy, jež žádali památkáři. Stavbaři museli zachovat původní vzhled objektu. Kvůli většímu rozsahu prací se také prodloužil termín. Původně měla být hala otevřena do konce roku 2022.
Pod nádražím vznikne podchod
Správa železnic chystá i podchod pod nádražím, který vyústí v Dobrovodské ulici ve čtvrti Suché Vrbné. Stavba by měla začít v roce 2026. U výstupu z podchodu se plánuje i parkovací dům pro zhruba čtyři stovky aut. Bude fungovat v režimu P+R. Stavět se začne poté, co bude hotový podchod.
Další stavbou, která má v příštích letech vzniknout, bude podjezd pod nádražím. Jihočeský kraj ho chce začít budovat v roce 2026. Starší odhad nákladů činil přibližně dvě a půl miliardy korun, tunel by mohl sloužit dopravě od roku 2028.
Nádraží v Českých Budějovicích patří k vytíženým jihočeským objektům. Procházejí jím i tisíce turistů, kteří míří na Šumavu a Lipno nebo jedou splouvat Vltavu.