V Nizozemsku na dálnici už jen stovkou. Omezení emisí je podle premiéra vyšší zájem

Horizont ČT24: Nizozemsko chce snížit emise, omezí rychlost na dálnicích na stovku (zdroj: ČT24)

Nizozemsko od příštího roku sníží denní maximální rychlostní limit na dálnici ze 130 na 100 kilometrů v hodině. V rámci nových opatření v boji s emisemi to oznámil nizozemský premiér Mark Rutte. Připustil, že jde o nepříjemný krok, který však podle něj poslouží vyššímu zájmu.

Maximální rychlost 100 kilometrů v hodině bude platit na nizozemských dálnicích přes den, zatímco v noci, tedy mezi sedmou hodinou večerní a šestou hodinou ranní, bude maximální rychlost 130 kilometrů v hodině jako dříve, uvedl zpravodajský server BBC News. Při nedodržení nové rychlosti bude řidičům hrozit pokuta v přepočtu asi šest tisíc korun.

Podle Rutteho je omezení rychlosti nepříjemný krok. „Nikomu se to nelíbí, ale slouží to vyššímu zájmu,“ poznamenal předseda vlády s tím, že opatření má zajistit, aby se Nizozemsko nezastavilo ve vývoji a aby země bezdůvodně nepřicházela o pracovní místa.

Jednou z možností byl podle Rutteho dokonce zákaz nedělní jízdy automobilů. Současnou krizi kolem životního prostředí označil za největší za devět let, kdy je u moci, a to včetně uprchlické krize z let 2015 až 2016.

„Politici zvolili to nejjednodušší co mohli, místo toho, aby se soustředili třeba na přesun přepravy zboží ze silnice na železnici, která je ekologičtější, aby více motivovali cestující, aby více využívali veřejnou dopravu, případně, aby preferovali vozidla, kde je více pasažérů,“ komentoval opatření odborník z dopravní fakulty ČVUT Zdeněk Lokaj.

Emise dusíku na obyvatele jsou v malém, hustě obydleném Nizozemsku čtyřikrát vyšší než průměr EU. Přibližně 61 procent emisí podle Reuters přitom pochází ze zemědělství. Ve vzduchu existují ve formě oxidů dusíku a pocházejí hlavně z osobních a nákladních automobilů a těžkých užitkových vozidel, která jsou poháněna naftou.

Podle propočtů místních vědců však zavedení stovky na dálnicích omezí produkci plynu v celé zemi jen o tři desetiny procenta.

  • Většina evropských států včetně Česka dodržuje limit 130 kilometrů v hodině. Třeba v Polsku je to ale 140, ve Španělsku jen 120, ve Velké Británii 112 a v Norsku 110 kilometrů v hodině. Limit 100 kilometrů v hodině už dříve zavedl Kypr. Na některých dálnicích v Německu je stále možné pohybovat se zcela bez limitů.
  • Zdroj: BBC/EC

Tisíce přerušených projektů v infrastruktuře

Nizozemský nejvyšší soud v květnu rozhodl, že země porušuje pravidla EU, když vypouští příliš mnoho emisí dusíku. V uplynulých letech byla kvůli tomu odložena realizace zhruba 18 tisíc projektů na stavbu dálnic, letišť, větrných elektráren a rezidenčních čtvrtí, píše Reuters.

Nizozemský výzkumný institut EIB zveřejnil odhad, že při současném trendu se do roku 2021 sníží množství realizací stavebních projektů o osm procent a stát přijde o 40 tisíc pracovních míst.

Nová nouzová opatření zahrnují i změny v množství bílkovin v krmivu, což má pomoci snížit objem amoniaku v moči hospodářských zvířat. Zemědělci za poslední dva měsíce několikrát pořádali velké protesty z obav, že se nejvíce opatření bude týkat právě jejich sektoru.