Rakovník je blíže k obchvatu. Severní úsek získal stavební povolení

Události v regionech: Rakovník je blíže obchvatu (zdroj: ČT24)

Druhá část obchvatu Rakovníka získala stavební povolení. Práce na něm by tak podle vedení města mohly začít už příští rok. Místní čekají na odlehčení dopravy už více než patnáct let, část z nich už i sepsala petici. Vadí jim smog a jeho vliv na zdraví. Ulevit od průjezdu kamionů chtějí i lidé z dalších obcí a měst ve středních Čechách, třeba ve Staré Boleslavi nebo Zápech.

Přejít na druhou stranu cesty je přes neustálý proud nákladních aut v Rakovníku pro chodce každodenní problém, a to nejen v dopravní špičce. Pokud se totiž řidiči chtějí dostat z dálnice D6 na jih do průmyslové zóny, jinou cestu než přes centrum města teď prakticky nemají.

Odklonit je má obchvat města. Jižní část už je hotová, bez dokončení dalších dvou úseků ale městu příliš neuleví. Nyní padlo další rozhodnutí – severní úsek získal stavební povolení. Klíčový ale bude i poslední úsek, který vyvede kamiony z města.

Obchvat Rakovníku
Zdroj: ČT24

Lidé si stěžují také na kvalitu ovzduší spojenou s nadměrnou dopravou. Kraj proto nechal od začátku ledna nedaleko jedné z rušných cest zřídit mobilní stanici, která měří škodlivé látky v ovzduší včetně rakovinotvorného benzopyrenu.

„Z ročenek Středočeského kraje jsme se dozvěděli, že Rakovník patří mezi tři města, kde je největší nárůst onemocnění dýchacích cest, takže jsme se chtěli podívat na to, co tu vlastně dýcháme,“ uvedl autor petice Za měření kvality ovzduší v Rakovníku Vladimír Kališ.

Doprava trápí i Pečky a Stradouň

Stovky kamionů denně kličkují také městem Pečky, které leží přesně mezi dálnicí D10 a D11. Aby se dostaly k nedaleké skládce nebo lomu, musí projet i kolem základní školy. „Rodiče raději děti vozí do základní školy autem, než aby je pustili po Pečkách. Dopravní zátěž je tady opravdu enormní,“ popsal starosta Milan Paluska (ODS a NK).

I v Pečkách tak po celý loňský rok měřili kvalitu ovzduší. Limity se nepřekročily, zvýšenou prašnost ale stanice potvrdila. Výstavbu obchvatu však brzdí výkupy pozemků.

Doprava trápí také obyvatele Stradouně u Vysokého Mýta, jen pár set metrů od obce končí zatím poslední úsek dálnice D35. Ještě donedávna klidnou obcí teď projede prakticky každý, kdo míří na dálnici.

Nový úsek dálnice ale naopak ulevil obyvatelům pět kilometrů vzdálené Jaroslavi. V lednu obcí projelo zhruba 12 tisíc kamionů, loni jich přitom bylo 80 tisíc.