Ostrava nedostala souhlas s postavením takzvaného Severního spoje – silnice, která má odlehčit dopravě v západní části města. Krajský úřad Olomouckého kraje, který pověřilo ministerstvo pro místní rozvoj, žádost o umístění stavby zamítl. Z rozhodnutí zveřejněného na úřední desce vyplývá, že předložený záměr podle úřadu nesplňuje požadavky stavebního zákona. Ostrava se proti tomu chce odvolat.
Úřad zamítl stavbu ostravského Severního spoje
„Potvrzujeme, že úřad zamítl žádost o vydání územního rozhodnutí. Zdůvodnění úřadu analyzujeme a s největší pravděpodobností se vůči němu budeme odvolávat,“ řekla mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná.
Žádost o vydání územního rozhodnutí o umístění stavby podalo město zastoupené společností Dopravoprojekt Ostrava před dvěma lety. Krajský úřad obdržel k řízení řadu námitek. Podávali je například obyvatelé domu v Martinově, kolem nějž má silnice vést a v jehož blízkosti mají vzniknout i neprůhledné protihlukové zábrany. Obávají se, že se jim výrazně zhorší kvalita bydlení.
Krajský úřad uvedl, že dospěl k závěru, že záměr není v souladu s požadavky stavebního zákona, který stanoví, že „každý, kdo navrhuje vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, je povinen (…) být šetrný k zájmům vlastníků sousedních pozemků a staveb“. Stavby nesmí ohrožovat život a zdraví lidí ani zvířat, zdravé životní podmínky jejich uživatelů, uživatelů okolních staveb a ani životní prostředí.
Silnice má vzniknout na území, které je už nyní výrazně hlukově zatíženo, na což upozornili účastníci řízení. Krajský úřad uvedl, že vyzval žadatele, aby se k podaným námitkám vyjádřil, popřípadě, aby upravil projektovou dokumentaci tak, aby námitky respektovala. „To však žadatel neudělal. Na podané námitky nereagoval, pouze sdělil, že se k těmto nebude vyjadřovat,“ informoval krajský úřad.
Námitky podané v průběhu řízení proto podle něj nelze dostatečně vypořádat. „Svou pasivitou znemožnil žadatel vydání rozhodnutí o umístění záměru a na základě těchto nedostatečných podkladů nemohl krajský úřad dospět k jinému záměru, než že žádost zamítá,“ dodal úřad.
Stavba za 1,4 miliardy
O stavbě Severního spoje se v Ostravě mluví už řadu let. Silnice, která má propojit centrum města s Porubou, by měla odlehčit dopravě na přetížených ulicích Opavské a Rudné a zároveň umožnit přímé napojení obvodů Poruba, Martinov a Třebovice na dálnici D1. Silnice by měla být dlouhá přes čtyři kilometry. Už před lety byl dokončen první úsek, který propojil Mariánskohorskou ulici s mimoúrovňovou křižovatkou na D1 a slouží jako dálniční přivaděč.
V roce 2014 se náklady na vznik Severního spoje odhadovaly na 1,4 miliardy korun. Jeho dostavbu uváděli jako jednu z priorit lídři politických uskupení napříč politickým spektrem před komunálními volbami v roce 2018 i letos. „Zasadíme se o realizaci dlouhodobě připravovaných zásadních dopravních staveb Severní spoj, Prodloužená Místecká, další přemostění Odry a další,“ řekl například letos v červenci primátor Tomáš Macura (ANO).