Předvolební Plzeň: město mluví o nové tramvajové trati a osudu Pekla

Po čtyřech letech voliči rozhodnou o novém složení plzeňského městského zastupitelstva. Mezi nejvýraznější a nejdiskutovanější témata v letošních volbách paří doprava a stavba tramvajové tratě k sídlišti Vinice a také osud zchátralého kulturního domu Peklo.

Plzeňské obecní volby před čtyřmi lety skončily remízou mezi hnutím ANO (22,19 procenta hlasů) a občanskými demokraty (22,11 procenta). Obě uskupení získala shodně po třinácti mandátech a na radnici utvořila i společnou koalici, ke které se připojili ještě zastupitelé za TOP 09 a ČSSD. V sedmačtyřicetičlenném sboru je z opozice kontrolovali Piráti, lidovci a komunisté.

Primátorský post připadl ODS a teprve na začátku letošního roku prošel obměnou, když se úřadu vzdal nový ministr kultury Martin Baxa ve prospěch svého stranického kolegy a technického náměstka Pavla Šindeláře.

O přízeň voličů v posledních volbách usilovalo šestnáct subjektů, letos ve druhém největším městě Čech vzniklo čtrnáct kandidátek. Témata, se kterými se snaží oslovit voliče, reflektují nedostatek bydlení, vysoké ceny energií i výrazněji lokální problematiku spojenou s investicemi do městských budov a dopravou – byť poslední zmíněné téma neleží jen na plzeňské radnici, ale také na kraji a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Auta a tramvaje

Západočeskou metropoli i po vybudování dálnice D5 dlouhodobě trápí tranzitní doprava, a aby se ve městě snížil provoz, potřeba jsou dva okruhy.

První část západního okruhu (investorem je Plzeňský kraj) se otevřela na konci prázdnin, celý má být hotový v příštím roce. Téměř šest kilometrů dlouhý obchvat by měl odlehčit silně přetíženým tahům v Plzni – Karlovarské a Klatovské ulici. Po zprovoznění by po spojnici mělo projíždět patnáct až dvacet tisíc aut denně.

Na čtyřproudový východní okruh se stále čeká, byť ŘSD ho označuje za svou prioritu pro následující roky. Stavba by měla odvést těžkou tranzitní dopravu směřující z D5 na sever a denně pojme pětadvacet až třicet tisíc aut. Spoluúčast města by se měla pohybovat mezi deseti až patnácti procenty.

Již ryze lokální dopravní téma pak souvisí s rozvojem městské hromadné dopravy. Zastupitelé v květnu schválili přípravu projektu na připojení sídliště Vinice do tramvajové sítě, se kterým se počítalo už před rokem 1989. Půldruhého kilometru dlouhá dráha má podle současných odhadů vyjít na pět set až šest set milionů korun, hotová může být odhadem za šest až osm let a její stavba souvisí i se záměrem městské správy rozšířit sídliště na Vinici o byty pro dalších pět tisíc lidí.

Peklo

Diskutovaným tématem je i osud kulturního domu Peklo. V památkové budově sídlí muzeum generála Pattona, spolu se sálem Měšťanské besedy nabízí současně největší kulturní sál města. Je ale v tak špatném technickém stavu, že se odhady na jeho opravu odhadují na stamiliony až tři čtvrtě miliardy korun, na což město dosud neumělo najít peníze.

Plzeň už objekt neúspěšně nabízela Plzeňskému kraji a s přísnými podmínkami ho dala i do prodeje, o stavbu ale nikdo neměl zájem. Stropy i krovy jsou napadené dřevokaznými houbami, stav objektu ještě zhoršuje vlhkost – a na novém vedení města bude jednat o další budoucnosti tohoto kulturního domu.

Diskuse neutuchají ani kolem plánované stavby nové budovy Západočeské galerie, pro kterou je už roky vyčleněna lokalita U Zvonu. Galerii má stavět Plzeňský kraj, část politické reprezentace je ale proti.

Volby do obecních zastupitelstev a třetiny Senátu se v Česku konají v pátek 23. a v sobotu 24. září. Druhé kolo senátních voleb se uskuteční o týden později.