Kauzy spojené s dopravním podnikem se v Praze objevují opakovaně. Soudy ale nic neprokázaly

Události: S pražským dopravním podnikem se kauzy pojily už dříve (zdroj: ČT24)

Aktuální pražská kauza, která stála místo mimo jiné náměstka primátora Petra Hlubučka, se točí kolem zakázek dopravního podniku. Zdaleka to není poprvé, co se policie jeho hospodařením zabývá. Letitý zájem o DPP mají také lobbisté a důvod je docela zřejmý – více než dvacetimiliardový rozpočet, ze kterého se platí velký objem dopravy i spousta zakázek. Většina peněz, s nimiž dopravní podnik hospodaří, pochází z veřejných rozpočtů, zejména toho pražského.

Pražský dopravní podnik je formálně jen jedním z dopravců, kteří zajišťují v Praze a okrajově i ve Středočeském kraji veřejnou hromadnou dopravu, ale jeho postavení v hlavním městě je výsadní. Tramvaje neprovozuje v Praze nikdo jiný a DPP je také jediným dopravcem v republice, který zajišťuje provoz metra.

Nadto vozí bezkonkurenční počty cestujících – a má na to také velké množství peněz. Ročně hospodaří s dvaceti miliardami. V tom jsou platy zaměstnanců, energie, ale také řada zakázek na dodávky vozidel, zboží i služeb.

Opakovaně se objevují podezření a kauzy svouvisející právě s tendry dopravního podniku. „Je to jedna z největších firem, které mají v České republice největší rozpočty. A takovéto kauzy se tam bohužel vždycky děly,“ připustil nynější náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Jenom v letech 2008 až 2013 napočítala agentura ČTK osm sporných zakázek. Šlo o prodej jízdenek v trafikách ve vestibulu, reklamní obrazovky, vymáhání pohledávek nebo prodej pozemků. Před deseti lety hovořil tehdejší právník Transparency International a nynější senátor Václav Láska (SEN21) o zakázkách v řádu desítek milionů korun, které považoval za „naprosto nesmyslné“, případně v nich spatřoval „předražení ve stovkách procent“.

Doporučeno bedekry

Ve zmíněném období (respektive v letech 2007 až 2011) byl generálním ředitelem dopravního podniku Martin Dvořák, ten hospodaření firmy vždy hájil. Argumentoval mimo jiné tím, že podle něj není v dopravním podniku co rozkrádat. „I kdybychom chtěli ukrást miliardu, tak těžko snížíme provozní náklady, vyděláme každý rok v hospodářském výsledku jednu miliardu korun a ještě si jednu miliardu korun ukradneme,“ prohlásil Dvořák v roce 2012.

Dvořák sám později stanul před soudem v takzvané jízdenkové kauze, která skončila zproštěním obžaloby. Státní zástupce neuspěl s tvrzením, že k obžalovaným směřovaly peníze od firmy, která tiskla jízdenky. Podobně, tedy neprokázáním viny, dopadly i další kauzy.

Nic to ale nemění na tom, že dopravní podnik zůstává bohatou firmou a podstatná část – téměř 80 procent – jeho peněz pochází z městského rozpočtu. Díky tomu je v Praze poměrně levné jízdné a zároveň je MHD kvalitní. V mezinárodních žebříčcích se umisťuje vysoko a doporučují ji i turistické bedekry.