Vyjel první vlak bez strojvedoucího. Cestující bude na severu Čech vozit nejdřív za dva roky

Na českou železnici ve středu vyjel autonomní vlak, tedy souprava, která nepotřebuje strojvedoucího. Stalo se tak při prezentaci jízdy po digitální železnici na Švestkové dráze v Libčevsi na Lounsku. Do běžného provozu budou vlaky bez strojvedoucího nasazeny zřejmě za dva až tři roky. Předtím je nutné změnit legislativu, řekl Zdeněk Chrdle, ředitel společnosti AŽD, která investovala do vývoje autonomních vlaků zhruba sto milionů korun.

Vlak se pohyboval sám na základě programu. Bez zásahu strojvedoucího železniční vozidlo při jízdě reagovalo například na přítomnost osoby na trati nebo na automobil na přejezdu. „Je to integrace různých systémů. Lze říci, že na vývoji pracujeme deset let,“ uvedl Chrdle. Na trati u Libčevsi, kde AŽD provozuje osobní dopravu, byla do středečního odpoledne výluka, čehož firma využila pro prezentaci.

Trať je pokryta vysokorychlostní WiFi. Vůz se rozjede sám, jeho polohu i rychlost vidí dispečer. Ve chvíli, kdy se na trati objeví nějaká překážka, vlak zastaví a nahlásí do dispečerského centra mimořádnou událost. Zásahem dispečera může být pak vlak uveden znovu do provozu.

„Vlak je konstruován tak, že pokud dojde k vyčištění jízdního profilu do jedné minuty od plánovaného odjezdu vlaku, vozidlo pokračuje. Pokud je to déle, vlak dá najevo, že se stalo něco neplánovaného, a v ten okamžik musí vzdálenou konzolí dispečer rozhodnout, co bude dál,“ popsal systén vedoucí výzkumu AŽD Praha Antonín Diviš.

Převážně česká technologie

AŽD spolupracuje na technickém vývoji s evropskými partnery a institucemi a českými výzkumnými centry. „Technologie jsou z devadesáti procent české, je to český produkt, který bychom měli dál rozšiřovat,“ uvedl Chrdle. „Jednou tu (na Švestkové dráze) budou jezdit jenom autonomní vlaky. Do té doby se musí vyřešit vybavení vlaků, ve kterých jsou velmi složité technologie. Je to tedy o značných penězích,“ dodal.

Vývoj systémů pro autonomní provoz společnost AŽD nyní přesune na svou druhou trať Kopidlno - Dolní Bousov v Královehradeckém kraji, kde není pravidelná osobní doprava. „Přes zimu trať postupně dovybavujeme a budeme právě tam testovat. Jakmile se přijme legislativa, můžeme vyrazit na Švestkovou dráhu a třeba i další regionální tratě,“ řekl Chrdle.

2 minuty
V Česku vyjel první autonomní vlak
Zdroj: ČT24

Nedostatek strojvedoucích

Na trati mezi Litoměřicemi a Mostem by podle ředitele mohl bát zaveden takzvaný smíšený provoz. Jezdily by tam vlaky bez strojvedoucího i ty klasické. „U některých panují obavy, že bereme strojvedoucím práci, ale těch se nedostává, my se snažíme práci zjednodušit,“ uvedl.

Jízdy v autonomním vlaku se podle ředitele společnosti obávají i někteří cestující. „Ti asi takovým vlakem nepojedou,“ poznamenal Chrdle. Přechodu k plně autonomní železnici však v Česku stále brání legislativní podmínky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 38 mminutami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 58 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 14 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...