Nebezpečný přejezd u Kamenného Újezdu dostal moderní zabezpečení. Dočkají se i další

Nebezpečné železniční přejezdy (zdroj: ČT24)

Správa železnic zmodernizovala další nebezpečné přejezdy. Závor a moderního zabezpečení se dočkal například přejezd na jihu Čech u Kamenného Újezdu. Na Vysočině v úseku mezi Moravskými Budějovicemi a Okříškami se chystají úpravy dalších čtyř přejezdů. Za devět měsíců letošního roku došlo na těchto místech v České republice  k více než sto dvaceti nehodám. Zemřelo při nich třiadvacet lidí.

Správa železnic místním slibovala modernizaci železničního přejezdu u Kamenného Újezdu už před třemi roky, po opakovaných smrtelných nehodách. V létě roku 2018 zemřeli na přejezdu dva řidiči. Světelná signalizace fungovala, ale oba vjeli pod vlak.

Řidiči se k místu blíží z kopce, často navíc jedou rychleji než padesátkou. Na trať v oblouku přitom není dobře vidět. „Tady na tom přejezdu je to podle mě většinou vina řidičů, kteří nerespektují výstražné světelné zařízení,“ řekl v srpnu 2018 tehdejší ředitel osobní přepravy ČD v Jihočeském kraji Jiří Kavka.

Vlak zabrzdí až po sedmdesáti metrech

Například Radek Procházka je strojvedoucím tři roky. Letos zažil už dvě srážky s auty. V padesátikilometrové rychlosti přitom zabrzdí vlak až po sedmdesáti metrech. „V ten moment prostě nejde nic dělat,“ poznamenal. Přes přejezd u Kamenného Újezdu jezdí ale vlaky ještě rychleji. Místní žádali o lepší zabezpečení na mezinárodní trati už dlouho. Denně tudy projede padesát vlaků.

Strojvůdce zažil dvě srážky na přejezdu během dvou týdnů. Vlak prý nemá šanci cokoli udělat (zdroj: ČT24)

Po třech letech od poslední tragické nehody se řidiči i obyvatelé Kamenného Újezdu dočkali.
Správa železnic zabezpečila tento týden přejezd závorami. Vyměnila technologie, světla a udělala přechod pro pěší.

„Přejezd bude mít nejvyšší možné zabezpečení, které na železnici máme,“ řekla mluvčí správy železnic Radka Pistoriusová. Závory budou v provozu už v pátek večer, kdy skončí výluka.

Bezpečnější budou i další přejezdy

Správa železnic se rozhodla, že závorami doplní i signalizaci na železničním přejezdu v Lesůňkách na Vysočině. Před časem tam přišel o život traktorista. I na přejezdu v nedalekých Bohušicích se pracuje. Světelné výstražníky ze sedmdesátých let nahradí nové.

„Ty přejezdy jsou poruchové, výkonnost výstražníků, respektive žárovek je malá. Bude to mít LEDková světla,“ řekl Pavel Šprdlík ze Správy železnic - Oblastního ředitelství Brno.

Na Vysočině je 464 železničních přejezdů. Zhruba polovina z nich je zabezpečená pouze výstražnými kříži a zbytek světelnou signalizací se závorami, nebo bez nich. Modernizací teď v rámci regionu prochází čtyři přejezdy v úseku mezi Moravskými Budějovicemi a Okříškami. „Na dvou přejezdech tady budou závory. A na dvou přejezdech bude pouze přejezdové zabezpečovací zařízení bez závor,“ popsal Šprdlík.

„Ta místa jsou vždy posuzovaná individuálně, ale v zásadě se jedná jednak o místa, kde častěji docházelo k nehodám nebo k nějakým mimořádným událostem,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Správa železnic letos v Česku do konce října zmodernizuje sto čtyřicet přejezdů.