Deset let po tragédii vzpomínali pozůstalí ve Studénce na oběti. S osvobozením obžalovaných se nesmířili

3 minuty
UDÁLOSTI: 8. 8. 2008 se stala jedna z nejtragičtějších železničních nehod v novodobé české historii
Zdroj: ČT24

U nádraží ve Studénce se sešli lidé, aby si připomněli tragickou nehodu, ke které zde došlo před deseti lety. Přišli pozůstalí obětí, lidé, kteří sami cestovali vlakem Comenius, jenž narazil do zřícené mostní konstrukce, i ti, kteří potom pomáhali. Připomněli si tragédii samotnou, rychlou reakci strojvedoucího, jež zabránila ještě vážnějším následkům, ale i to, že po deseti letech zůstává neštěstí bez trestu.

Osm obětí nehody vlaku číslo 108, který 8. srpna 2008 havaroval ve Studénce, si od rána připomínají lidé u památníku, jenž u místa havárie vznikl. Jako první přišli již ráno manželé, kteří tehdy ztratili dítě. Většina lidí se sešla až kolem půl jedenácté, tedy zhruba ve chvíli, kdy vlak do spadlé konstrukce narazil.

Dorazili i zástupci hasičského sboru, studénské radnice, psycholožka, která před dekádou lidem pomáhala, ale i někdejší kuchařka z novojičínské nemocnice, kam záchranáři přiváželi zraněné. K monumentu, který zvěčnil křestní jména osmi obětí – Jana, Lidia, Andryi, Agnieszka, Rostislav, Martin, Olga a Jana – položili lidé věnce, květiny a svíčky.

29 minut
Speciální vysílání ČT24 k 10 letům od tragédie ve Studénce
Zdroj: ČT24

Strojvedoucí vlaku se vrátil na místo nehody. Že přestal jezdit, lituje

Po třech letech si přijel neštěstí připomenout i Jiří Šindelář, který tehdy seděl v kabině lokomotivy a vlak díky jeho okamžité reakci před nárazem zpomalil z necelých 140 na 90 kilometrů za hodinu. Přijel ze Strančic, kde je dnes starostou, a přivezl keramickou figurku anděla. „Ze Strančic sem dopravit kytici ve slušném stavu, to není možné,“ míní.

Nehoda mu doslova změnila život. Na doporučení psychologa odešel od drah. „Profese, kterou člověk dělá šestatřicet let, se těžko opouští. Bohužel jsem ji opustil. Moc se mi po ježdění stýská. Sice nějakou chvíli po nehodě jsem řekl, že bych ježdění zavrhnul. Teď už to tak není,“ připustil.

Letos ostatně do Studénky přijel vlakem, i když jen jako cestující. „Železniční doprava je podle mě nejbezpečnější kromě letecké. Už mi to nedělá vůbec žádný problém,“ ujistil strojvedoucí osudného vlaku 108.

Přeživší havárie se vlakům mnohdy vyhýbají dodnes

Naopak někteří z cestujících, kteří v 11:20 před deseti lety odjížděli ze svinovského nádraží, aby o deset minut později leželi v troskách zničených vagonů, vlakem již nejezdí nebo jen s obavami. „Když musím, vlakem jedu. Je to ale nepříjemné,“ řekla Naděžda Tomčíková, která po nehodě jako první poskytovala zraněným první pomoc.

Nyní organizuje pravidelná setkání u místa nehody. „Pomáhá nám to, máme k sobě blízko. Dělám to proto, aby se na to nezapomnělo a aby si všichni uvědomili, že i když se chováte, jak máte, tak se neštěstí dějí,“ poznamenala Naděžda Tomčíková.

Deset let od nehody přijeli do Studénky cestující z havarovaného vlaku Naděžda Tomčíková, která hned začala pomáhat zraněným, i strojvedoucí Jiří Šindelář
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Na nehodu přišel vzpomenout i senátor Zdeněk Nytra (ODS), který tehdy byl ředitelem krajských hasičů. Přiznal, že ho první hlášení o tom, že vlak narazil do mostu, zmátlo. „Přemýšlel jsem, co je to vlastně za zprávu. Těžko se tomu dalo věřit. Člověk vůbec nechápal souvislosti, ale začali jsme reagovat. Okamžitě sem vyjížděl Nový Jičín, a když se informace rozšiřovaly a konkretizovaly, nasadili jsme vše, co bylo volné,“ popsal.

S osvobozením obžalovaných se lidé z vlaku nesmířili

U nádraží ve Studénce se ale nevzpomínalo pouze na samotnou nehodu, která se stala před deseti lety, ale také na rozsudek, který padl loni v prosinci. Okresní soud v Novém Jičíně tehdy nepravomocně osvobodil všech deset lidí obžalovaných z toho, že nehodu způsobili.

Šlo o tři pracovníky generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele, firmy Bögl & Krýsl, pracovníka Správy silnic Moravskoslezského kraje, jenž měl na stavbu dohlížet, a osobu samostatně výdělečně činnou, která pro subdodavatele pracovala.

Soudce během zdůvodnění osvobozujícího rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl, a neprokázalo se, že by skutek spáchali právě obžalovaní.

I když spor pokračuje, protože se státní zástupce odvolal, účastníci nehody verdiktu stále jen těžko dokážou uvěřit. „Je nepochopitelné, když někdo někoho zabije – zvlášť tady osm mladých lidí – říct, že za to nikdo nemůže. Přitom je evidentní, že most nespadl sám od sebe, někdo na tom musel mít vinu. Přijde mi to skandální a nehorázné,“ zdůraznil Jiří Šindelář. 

Osm mrtvých, 95 zraněných

Před deseti lety 8. srpna 2008 spadl na koleje most, přes který vede silnice II/464. Most procházel rekonstrukcí. Zřítila se mostovka, již stavbaři nasouvali na své místo. Znalecké posudky uváděly, že problém byl v projektu i realizaci provizorních podpěr a technologii nasouvání. Konstrukce při manipulaci příliš poklesla, rozkmitala se, takové namáhání slabé podpěry nevydržely a zhroutily se.

Mostovka spadla do cesty vlaku EC 108 Comenius, který jel z Krakova do Prahy. Měl asi desetiminutové zpoždění a ve chvíli, kdy se mu v cestě objevil most, jel 134kilometrovou rychlostí. Strojvedoucí aktivoval rychlobrzdu, vlak v dalších sekundách zpomalil na 90 km/h, v této rychlosti do mostu narazil.

Zatímco lokomotiva strojvedoucího při strašlivém nárazu ochránila, s vozy za ní to bylo horší. První se rozlomil, druhý byl částečně rozdrcen a těžce poškozeny byly ještě další dva vozy. V prvním voze za lokomotivou zahynulo šest lidí, zemřel také jeden člověk, který cestoval ve druhém a jeden ve třetím vagonu. Zranění utrpělo 95 lidí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 21 mminutami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
14:17Aktualizovánopřed 47 mminutami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 1 hhodinou

Koncem roku lákají návštěvníky do botanické zahrady v Liberci hlavně orchideje

Nejstarší tuzemskou veřejnou botanickou zahradu v Liberci by letos mohlo navštívit přes 80 tisíc lidí. Už nyní jich tam od začátku roku evidují 79 tisíc, řekla její mluvčí Radka Kuchtová. Vyšší návštěvnosti tu dosáhli naposledy v roce 2008, kdy zde uvítali 95 tisíc návštěvníků. V loňském roce si zahradu prohlédlo 76 608 lidí. Do liberecké botanické zahrady lákají v těchto dnech především kvetoucí orchideje.
před 2 hhodinami

Soud poslal do vazby muže, který podle policie na Zlínsku unesl a věznil chlapce

Okresní soud ve Zlíně poslal do vazby muže, který podle policie v minulém týdnu unesl a následně věznil v chatce dvanáctiletého chlapce z Halenkovic na Zlínsku, řekl státní zástupce Martin Malůš. Pětadvacetiletého muže kriminalisté obvinili z pokusu o vraždu a ze zbavení osobní svobody. Hrozí mu patnáct až dvacet let vězení nebo výjimečný trest. Muž podle Malůše využil svého práva nevypovídat, práva stížnosti proti rozhodnutí o vazbě se vzdal.
10:07Aktualizovánopřed 9 hhodinami

U nelegálních výpustí do Lipna se objevuje odpad a zápach

Nízká hladina Lipna odhalila desítky výpustí načerno svedených rovnou do přehrady. Někde je viditelné také znečištění, a to i v místech, kam se chodí lidé koupat. Vše ale ještě musí prověřit vodohospodáři z Povodí Vltavy.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Policie obvinila muže, který v chatce věznil chlapce, z pokusu o vraždu

Policie obvinila pětadvacetiletého muže, který v chatce na Zlínsku věznil dvanáctiletého pohřešovaného chlapce, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody, informovali policisté. Státní zástupce ho navrhl poslat do vazby. O věci bude zlínský okresní soud rozhodovat ve středu ráno. Muž se dle serveru Novinky.cz k činu přiznal. Podle policejního mluvčího Petra Jaroše obviněnému v případě prokázání viny a odsouzení hrozí až výjimečný trest.
včeraAktualizovánovčera v 21:06

Chlapce, který byl několik dnů vězněn na chatě, propustili z nemocnice

Dvanáctiletý chlapec z Halenkovic je zpátky doma. Podle informací ČT ho v pondělí propustili z nemocnice. V neděli ho pomohli najít svědci v chatové oblasti v obci Žlutava na Zlínsku. Po čtyřdenním věznění ho čeká nejen fyzická, ale především psychická rekonvalescence. Školní psycholožka podpoří i děti ze školy ve Zlíně, kam chlapec chodí, i z té v Halenkovicích. Policie obvinila muže, který chlapce věznil, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody.
15. 12. 2025Aktualizovánovčera v 16:37
Načítání...