Výukový portál zaměřený na zeměpis nebo aplikaci, která pomůže učitelům s výukou přírodopisu – i tyto novinky budou testovat na školách odborníci z Univerzity Palackého v Olomouci. K jejich vzniku pomohly zkušenosti s distanční výukou, ale i nespokojenost s neaktuálními učebnicemi.
Zkušenost s distanční výukou i zastaralými učebnicemi přetavili pedagogové do nových pomůcek
Zeměpisné úlohy, které by žáky bavily, ve školních učebnicích často chybí. I proto se objeví na portále, který vyvíjejí odborníci z olomoucké přírodovědecké fakulty. Od nového školního roku ho budou využívat i pedagogové v Litovli.
Autorem portálu je zkušený učitel zeměpisu Jan Hercik. Klasické materiály už podle něj nestačí. „Bohužel máme i učebnice, které zaspaly dobu. Jsou to učebnice ve stylu osmdesátých let, kdy jsou plné pouze textu a žák nic jiného než předžvýkaný text nepřijímá,“ přiblížil.
Úlohy na webových stránkách budou v jeho hodinách běžnou součástí výuky. „Důležité je učit dobře, na úrovni současného poznání. Tím pádem je nutné používat moderní technologie. Svět je plný moderních technologií a žáci by se s nimi měli naučit pracovat,“ uvedl Hercik.
Portál vzniká díky zkušenostem z posledních dvou let, kdy školy musely kvůli pandemii koronaviru vyučovat distančně. Úlohy učitelé využijí i při on-line výuce. „Je tady řada žáků, kteří jsou na tom se znalostmi velmi dobře. Bohužel se nám nůžky rozevírají a máme tady jisté procento žáků, kteří budou muset dohánět,“ řekla ředitelka litovelské ZŠ Jungmannova Eva Hrachovcová.
S mobilem na hrad i ke kašně
Pandemie urychlila i vývoj další pomůcky, zábavné aplikace ZEDA, kterou připravují na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého. Žáky má při plnění úkolů dostat i s jejich mobilními telefony ven z domovů.
„Rozhodli jsme se vytvořit aplikaci, která by je nutila jít ven, strávit čas s kamarády a plnit nějaké zajímavé úkoly a dozvědět se něco nového o světě,“ popsal ředitel Ústavu pedagogiky a sociálních studií Štefan Chudý.
Děti už teď můžou poznat historii hradu Bouzova nebo olomouckých kašen. Kromě přírodopisu a zeměpisu aplikace v budoucnu oživí i ostatní předměty. Obsah si učitelé budou moci částečně tvořit sami. Novinky, které vznikají na Univerzitě Palackého, jsou ještě ve vývoji a na školách se budou teprve testovat. Zprovozněny by měly být příští rok.