Glosa o festivalu ve Varech: Budiž světlo, pro rodinu i český film

Křišťálový globus 54. karlovarského festivalu vyhrál film o rozpadlé bulharské rodině s názvem Otec. Skutečnými vítězi letošního ročníku ale byly německý snímek Lara od režiséra Jana-Oleho Gerstera a slovensko-české drama Budiž světlo od slovenského režiséra Marko Škopa. Ty získaly ocenění napříč různými dalšími porotami a zároveň sympatie diváků v anketách. Jde o tituly, k nimž se veřejný diskurz bude zcela jistě vracet. A v souvislosti s Vary se vrací i diskuse o stavu české kinematografie.

Jak Lara, tak Budiž světlo jsou dalším příspěvkem k oblíbenému filmovému tématu nesnadných rodinných vazeb, jejichž narušení může mít dalekosáhlé následky. Ať už jde o promarněný život matky v Laře, nebo o příklon k nacionalismu a fašizaci ve filmu Budiž světlo.

Ani jeden ze snímků nicméně nejde do extrému – snaží se nebezpečí postihnout a pojmenovat tak, aby hrdinové měli ještě šanci své životy zachránit. Což slovenský režisér filmu Budiž světlo naznačuje i symbolickým názvem.

Vedle těchto dvou snímků vypadá vítězný bulharsko-řecký Otec (režie: Kristina Grozevová a Petar Valčanov) jako poněkud nevýrazný příbuzný, přestože je příběhem o vykořeněném člověku, jenž hledá smysl existence a jehož trápí výčitky z minulosti.

Český film není v soutěži, ale ani v krizi

Ani letos se do hlavní soutěže nedostal žádný český film (pokud nepočítáme slovensko-českou koprodukci Budiž světlo), neznamená to ale, že by se česká kinematografie nacházela v krizovém bodě. V dobré kondici se ukázala být i v mimosoutěžních sekcích.

Festival mimo jiné potvrdil, že klíčové české filmy jsou koprodukovány Českou televizí. Ta stojí například za už několikrát zmíněným dramatem Marka Škopa, za dokumentem Olgy Sommerové Jiří Suchý – Lehce s životem se prát, který získal cenu diváků, nebo za dokumentem Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny Forman vs. Forman, jenž si také získal velkou diváckou oblibu.

Velmi pozitivním překvapením bylo zcela určitě uvedení celovečerního hraného debutu Martina Duška a Ondřeje Provazníka Staříci. Příběh sleduje dva bývalé politické vězně mířící vykonat pomstu na někdejším komunistickém prokurátorovi, který žije poklidně v domově pro seniory.

Ladislav Mrkvička a Jiří Schmitzer jsou výborně zvolení představitelé hlavních rolí. Jejich staříci nebojují jen s netečností současné společnosti, pro niž se zločiny minulosti stávají i kvůli současné politické kultuře nerelevantní, zatímco oni touhou po potrestání celý život žijí a věří, že spravedlnost musí být vykonána.

Bojují ale i se svým stářím a nemohoucností, což přináší celou řadu tragikomických momentů. Laskavý humor je ale to poslední, co by se dalo od režisérů očekávat. Oba jdou tvrdě po příběhové linii a po tématu pomsty. Stáří v jejich podání není smířlivé, ale kruté a obtěžující.

Podivuhodné filmy režisérů znělek

Podobně inovativní filmové signály vyslal další mimosoutěžní snímek, v americké produkci natočená Podivuhodná dobrodružství Paula Harkera. Fantazijní příběh o „vlčím chlapci“, s Johnem Turturrem v jedné z hlavních rolí, je dalším překvapivým debutem. Natočil ho Martin Krejčí, mimochodem režisér několika znělek karlovarského festivalu.

O jejich natáčení se dělí s Ivanem Zachariášem, který po seriálovém hitu Pustina představil ve Varech další sérii z dílny HBO Europe. Uvedena bude pod názvem Bez vědomí. Táňa Pauhofová a Martin Myšička hrají emigranty pronásledované po podpisu Charty 77. Podaří se jim utéct do Velké Británie a v říjnu 1989 se už jako britský pár vrací na rodinnou návštěvu do komunistického Československa.

V době těsně před sametovou revolucí nevědí rozvědky ani na jedné straně barikády, jak se situace vyvine, a rozpadající se východní blok zasáhne oběma hrdinům do života víc, než by očekávali.

Špionážní seriál Bez vědomí ukazuje, že i s českými tvůrci se dá natočit televizní počin na nejvyšší úrovni. A vedle dalších zmíněných je tudíž také dobrou zprávou z Varů vyslanou o české kinematografii.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
před 4 hhodinami

Úředník slovenského resortu kultury odnesl z muzea Donatellovu bustu

Ze Spišského muzea ve slovenské Levoči zmizela busta mladé ženy od renesančního umělce Donatella, informoval slovenský server Aktuality.sk. Podle něj ji z depozitáře za doprovodu policie v kuklách ve čtvrtek odnesl generální tajemník služebního úřadu ministerstva kultury a nejbližší spolupracovník ministryně Martiny Šimkovičové Lukáš Machala na dosud neznámé místo. Dílo, jehož pravost se potvrdila teprve začátkem letošního roku, mělo být zpřístupněno veřejnosti na podzim.
před 7 hhodinami

Dvě kamarádky a jeden manžel řeší v ostravské Aréně své životy

Dvě ženy a jeden muž, nevěra i pomsta. Hořká komedie Kamarádky nabízí v trpký pohled na manželství i přátelství. Hru slovenského dramatika Pavola Weisse, kterou uvádí Komorní scéna Aréna v Ostravě, inspirovaly skutečné příběhy.
před 10 hhodinami

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
včeraAktualizovánovčera v 20:26

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
včera v 17:05

Do Česka míří film, jemuž se v Cannes tleskalo 19 minut

Mezigenerační trauma jedné umělecky založené rodiny zvedlo publikum canneského festivalu na nohy na devatenáct minut vyplněných potleskem. Pro české distributory i to může být posvěcením šťastné ruky. Filmy totiž někdy nakupují už roky před premiérou, kdy nemají k dispozici ani scénář, což může přinést obchodní riziko. Jindy vybírají přímo na festivalu.
včera v 10:40

Příběh zámku z Trutnovska inspiroval filmaře, teď je komplex na prodej

Komplex Nové Zámky na Trutnovsku je na prodej. Do povědomí veřejnosti se dostal v souvislosti s chováním majitelů vůči muži, který jim odmítl prodat pozemky. Příběh se poté stal předobrazem filmu Zahradníkův rok. Firma ruského podnikatele Alexeje Zacharova se zbavuje zámku i čtyřiceti hektarů polností, stavebních parcel a vodní plochy. Z dříve oblíbeného místa k procházkám udělal majitel téměř pevnost obehnanou žiletkovým drátem.
včera v 07:00

„Vyčištění“ Postoloprt stálo život stovky Němců. Na vyšetření nebyl zájem, říká Padevět

Těsně po konci druhé světové války, na začátku června 1945, zavraždili českoslovenští vojáci v Postoloprtech minimálně 763 civilistů. Bez soudu byli postříleni a pohřbeni v masových hrobech německy mluvící obyvatelé. Ačkoliv byla dva roky poté zřízena vyšetřovací komise, odsouzen nikdo nebyl. K událostem se v nové knize vrací spisovatel Jiří Padevět.
28. 5. 2025
Načítání...