Elektroaut se v Evropské unii prodává už více než vozů s dieselovým pohonem. Zdaleka ne tolik jako v mnoha dalších státech sedmadvacítky, ale přesto roste zájem o elektromobily i v Česku. Prodejci to dávají do souvislosti s rozrůstající se sítí nabíječek. Že přece jenom není tak velký jako v některých jiných zemích, je zřejmě hlavně vysokou cenou vozů s elektrickým pohonem.
Pomalu, ale přesto roste i v Česku zájem o elektroauta. Postupně přestane být na výběr
Auta s „EL“ na registrační značce zdaleka už nejsou v Česku žádnou vzácností, ale silnicím ještě nevládnou. Je to patrné i na prodejích Škodovky, jejíž elektrická produkce směřuje převážně do Německa a Velké Británie.
V prvním pololetí se počet prodaných elektroaut v Česku zvýšil víc než o polovinu, zhruba na tři tisíce. Zatímco však v celounijním kontextu už se prodává více elektromobilů než naftových aut, v Česku je těch elektrických zlomek. Konkrétně benzinových aut se v prvním pololetí prodalo dvacetkrát víc než těch čistě elektrických a naftových devětkrát víc.
Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného je zájem o elektromobily v Česku nízký i ve srovnání se zeměmi podobně velkými a bohatými nebu chudšími. V Rumunsku nebo Portugalsku jsou podle něj čísla výrazně vyšší.
Větším prodejům elektromobilů může ale v cestě stát vysoká cena takových aut, kterou sice automobilky slibují snížit, ale zatím se to nestalo. Elektrické modely se v Česku prodávají některé o dvě třetiny dráž, některé dvakrát dráž než odpovídající vozy se spalovacími motory.
To, že prodeje i tak rostou, dal mluvčí Škody Auto Pavel Jína do souvislosti s rozvíjející se dobíjecí infrastrukturou. Dal přitom najevo, že výhledově ani v Česku již nebude na výběr mezi elektřinou a benzinem. „Do budoucna plánujeme vyrábět ve všech našich závodech buď elektromobily, nebo elektrické komponenty,“ podotkl.
Škoda plánuje do roku 2026 nabídnout dalších šest plně elektrických aut. Rozšířit své portfolio se chystá i nošovická automobilka Hyundai. „V letošním roce je více než 40 procent buď čistě elektrických, hybridních, nebo plug-in hybridních a tento podíl se bude dále navyšovat,“ avizoval mluvčí firmy Petr Michník.
Hybridní pohon táhne zákazníky také v další automobilce, která v Česku působí – Toyotě. Podle jejího ředitele Martina Pelešky se o technologii zajímají firmy, ale i privátní zákazníci. „Podíváme-li se celkově na skupinu elektrifikovaných aut, tak v rámci Toyoty tvoří tato auta už více než 70 procent a v rámci Lexusu je to více jak 90 procent,“ upozornil.
Firma začala loni na českém trhu nabízet i osobní auto na vodík, s ním je ale v Česku zásadní problém – veřejné čerpací stanice jsou zatím jen dvě.