Bilance: Česko má přebytek dobíječek pro elektromobily a rychle buduje další

Úřady, energetici a další firmy už několik let připravují českou veřejnou síť pro přechod na elektromobilitu, i když politické špičky vynucený odchod od spalovacích motorů mnohdy kritizovaly. Dobíjecí síť v tuzemsku navíc vyrostla rychleji, než lidé nakupovali elektromobily. Výsledkem je, že v roce 2023 má Česko v poměru na počet bateriových aut mnohem hustší síť, než je v Evropě běžné. Údaje vyplývají ze zjištění reportérů pořadu Bilance, který vysílá ČT1 ve čtvrtek 1. června po 21. hodině.

V Česku je nyní dostupných 3650 veřejných dobíječek, většinou pomalých, a poměr vůči elektrické flotile je dvojnásobný ve srovnání s Evropou. Centrum dopravního výzkumu, což je organizace zřízená ministerstvem dopravy, publikuje mapu, v níž označuje slepá místa – tedy lokality, kde není počet nabíječek dostatečný a měla by k nim směřovat veřejná podpora.

28 minut
Bilance – Zákaz spalovacích motorů
Zdroj: ČT1

Pro plynulý přechod k elektromobilitě bude ale třeba postavit násobně více dobíjecích bodů, a výrazně zvýšit počet ultrarychlých nabíječek, které dokáží automobil z deseti na osmdesát procent nabít za dvacet minut. Bez nich není možné jednoduše cestovat na větší vzdálenosti. Dojezd současných modelů elektroaut sice dostačuje na 400 a více kilometrů, což je přes celou republiku, ale i taková cesta vyžaduje jedno nabíjení.

Ministerstvo dopravy plánuje rychlonabíjecí huby, tak jak to vyžaduje EU, tedy podél dálniční sítě, každých šedesát kilometrů. Zatím stát dotuje výstavbu dobíjecí sítě, především distributorům elektřiny, a platí asi polovinu nákladů. Stejně tak podporu poskytují některé radnice, například pražský magistrát.

Podpora

Jak v pořadu Bilance potvrdil Vojtěch Fried z PRE, investice do dobíječek zatím není rentabilní a její návratnost bude dlouhodobá. Mnohdy je potřeba v rámci výstavby posílit elektrické vedení a zrekonstruovat trafostanici. Vytíženost již postavených dobíjecích bodů přitom dosahuje jen dvou procent. Elektrických aut zatím není dost. Konkrétně se jejich počet na silnicích přehoupl přes šestnáct tisíc a v drtivé většině je vlastní firmy a živnostníci.

Státní podpora této čisté formy dopravy (co se týče místních exhalací) je široká, ale nezahrnuje dotaci domácnostem. Podle vyjádření ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) pro Bilanci vláda ani o takové dotaci neuvažuje. Naopak bude platit příspěvek na čisté pohony firmám a už také platí obcím, úřadům či nevládním organizacím.

Fyzické osoby mohou v rámci programu Nová zelená úsporám dosáhnout na příspěvek na domácí nabíječku – wallbox. Na ministerstvech dopravy a průmyslu a obchodu mají nyní na podporu čistých pohonů (včetně vodíku) celkem připraveno osm miliard korun, což jsou peníze, které poslala Evropská unie, aby usnadnila přechod na bezemisní mobilitu.

Scénáře vývoje

Centrum dopravního výzkumu kalkuluje se třemi scénáři rozvoje elektromobility. Podle středního by v roce 2030 mělo být v Česku registrováno 190 tisíc bateriových aut, podle optimistického 600 tisíc. Podle dat CDV probíhá nyní až osmdesát procent dobíjení ve firmách a v domácnostech, tedy mimo veřejnou síť nabíječek.

Zákaz prodeje spalovacích motorů v nových vozech začne platit v roce 2035 a bude se týkat všech aut do 3,5 tuny, tedy i velkého množství dodávek. Cílem je snížit emise oxidu uhličitého z dopravy a zatížení měst nebezpečnými zplodinami hoření.

Stejně jako EU se ke stejnému kroku zavázala Velká Británie, Norsko, Island, Japonsko, Kanada, Chile, Izrael, Singapur, Argentina a několik jednotlivých států USA. Z automobilek pak ukončení výroby spalovacích motorů oznámili Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Volvo, Jaguar a Land Rover.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
10:15Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 3 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 4 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 4 hhodinami

Metnar nechal z budovy vnitra sundat ukrajinskou vlajku

Ministr vnitra Lubomír Metnar (ANO) nechal z budovy svého resortu na pražské Letné sundat ukrajinskou vlajku, informovaly weby iDNES.cz a Publico. Vlajka tam visela od začátku otevřené ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022. Ukrajinskou vlajku nechal už na začátku listopadu sundat z budovy sněmovny nově zvolený předseda dolní komory Tomio Okamura (SPD).
16:03Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Senát schválil roční odklad úplného spuštění systému elektronické tvorby zákonů

Senát schválil roční odklad povinnosti předkládat novely v systému elektronické tvorby zákonů. Místopředsedou Úřadu pro ochranu osobních údajů zvolila horní komora Petra Jägera. Senát dále doporučil nové vládě, aby se zasazovala o alespoň humánní zacházení s politickými vězni a ukrajinskými válečnými zajatci v Rusku. V lednu také Senát uspořádá veřejné slyšení k zákonu o podpoře bydlení.
10:01Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Turek požádal prezidenta o schůzku

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek požádal ve středu dopoledne prezidenta Petra Pavla o schůzku a čeká na návrhy termínu. Napsal to ČTK na dotaz ohledně zdraví a kroků, které chystá v souvislosti se svou nominací. Hrad o žádosti ví, ve čtvrtek se bude řešit, jak by mohl vzhledem k prezidentovu programu vyhovět, sdělil mluvčí Filip Platoš.
14:40Aktualizovánopřed 5 hhodinami

„Ahoj, našel jsem tvoji fotku.“ WhatsAppem se šíří nový podvod

V Česku se šíří nový typ podvodu, při kterém útočníci dokážou získat plný přístup k účtu komunikační aplikace WhatsApp, aniž by k tomu potřebovali ukrást její heslo, kód dvoufaktorového ověřování nebo prolomit šifrování. Místo toho uživatele přesvědčí, aby jim přístup sám předal. Přístup k účtu pak mohou zneužít ke krádežím identity nebo vydírání, upozornila bezpečnostní firma Gen v tiskové zprávě.
před 9 hhodinami
Načítání...