Bilance: Česko má přebytek dobíječek pro elektromobily a rychle buduje další

Úřady, energetici a další firmy už několik let připravují českou veřejnou síť pro přechod na elektromobilitu, i když politické špičky vynucený odchod od spalovacích motorů mnohdy kritizovaly. Dobíjecí síť v tuzemsku navíc vyrostla rychleji, než lidé nakupovali elektromobily. Výsledkem je, že v roce 2023 má Česko v poměru na počet bateriových aut mnohem hustší síť, než je v Evropě běžné. Údaje vyplývají ze zjištění reportérů pořadu Bilance, který vysílá ČT1 ve čtvrtek 1. června po 21. hodině.

V Česku je nyní dostupných 3650 veřejných dobíječek, většinou pomalých, a poměr vůči elektrické flotile je dvojnásobný ve srovnání s Evropou. Centrum dopravního výzkumu, což je organizace zřízená ministerstvem dopravy, publikuje mapu, v níž označuje slepá místa – tedy lokality, kde není počet nabíječek dostatečný a měla by k nim směřovat veřejná podpora.

28 minut
Bilance – Zákaz spalovacích motorů
Zdroj: ČT1

Pro plynulý přechod k elektromobilitě bude ale třeba postavit násobně více dobíjecích bodů, a výrazně zvýšit počet ultrarychlých nabíječek, které dokáží automobil z deseti na osmdesát procent nabít za dvacet minut. Bez nich není možné jednoduše cestovat na větší vzdálenosti. Dojezd současných modelů elektroaut sice dostačuje na 400 a více kilometrů, což je přes celou republiku, ale i taková cesta vyžaduje jedno nabíjení.

Ministerstvo dopravy plánuje rychlonabíjecí huby, tak jak to vyžaduje EU, tedy podél dálniční sítě, každých šedesát kilometrů. Zatím stát dotuje výstavbu dobíjecí sítě, především distributorům elektřiny, a platí asi polovinu nákladů. Stejně tak podporu poskytují některé radnice, například pražský magistrát.

Podpora

Jak v pořadu Bilance potvrdil Vojtěch Fried z PRE, investice do dobíječek zatím není rentabilní a její návratnost bude dlouhodobá. Mnohdy je potřeba v rámci výstavby posílit elektrické vedení a zrekonstruovat trafostanici. Vytíženost již postavených dobíjecích bodů přitom dosahuje jen dvou procent. Elektrických aut zatím není dost. Konkrétně se jejich počet na silnicích přehoupl přes šestnáct tisíc a v drtivé většině je vlastní firmy a živnostníci.

Státní podpora této čisté formy dopravy (co se týče místních exhalací) je široká, ale nezahrnuje dotaci domácnostem. Podle vyjádření ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) pro Bilanci vláda ani o takové dotaci neuvažuje. Naopak bude platit příspěvek na čisté pohony firmám a už také platí obcím, úřadům či nevládním organizacím.

Fyzické osoby mohou v rámci programu Nová zelená úsporám dosáhnout na příspěvek na domácí nabíječku – wallbox. Na ministerstvech dopravy a průmyslu a obchodu mají nyní na podporu čistých pohonů (včetně vodíku) celkem připraveno osm miliard korun, což jsou peníze, které poslala Evropská unie, aby usnadnila přechod na bezemisní mobilitu.

Scénáře vývoje

Centrum dopravního výzkumu kalkuluje se třemi scénáři rozvoje elektromobility. Podle středního by v roce 2030 mělo být v Česku registrováno 190 tisíc bateriových aut, podle optimistického 600 tisíc. Podle dat CDV probíhá nyní až osmdesát procent dobíjení ve firmách a v domácnostech, tedy mimo veřejnou síť nabíječek.

Zákaz prodeje spalovacích motorů v nových vozech začne platit v roce 2035 a bude se týkat všech aut do 3,5 tuny, tedy i velkého množství dodávek. Cílem je snížit emise oxidu uhličitého z dopravy a zatížení měst nebezpečnými zplodinami hoření.

Stejně jako EU se ke stejnému kroku zavázala Velká Británie, Norsko, Island, Japonsko, Kanada, Chile, Izrael, Singapur, Argentina a několik jednotlivých států USA. Z automobilek pak ukončení výroby spalovacích motorů oznámili Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Volvo, Jaguar a Land Rover.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 7 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 8 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 8 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 12 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 13 hhodinami
Načítání...