Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni klesly tržby o 10,3 procenta na 1,04 bilionu korun. Export se snížil o 9,8 procenta na 872 miliard. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru. Výroba osobních aut se snížila o 19 procent, z továren tak vyjelo 1,15 milionu vozů. Informovalo o tom Sdružení automobilového průmyslu. Český autoprůmysl je však podle zástupců sdružení stále silný.
Tržby v autoprůmyslu loni klesly o desetinu na 1,04 bilionu, výroba aut se snížila o 19 procent
Tržby finálních výrobců klesly o osm procent na 606 miliard korun, zatímco u dodavatelských firem se snížily o 13 procent na 415 miliard. Firmám ve výzkumu, vývoji a službách klesly příjmy o 18 procent na 19 miliard.
„Přes celou řadu negativ přinesl loňský rok i několik pozitivních zpráv. Ukázala se síla českého autoprůmyslu, který se po jarních odstávkách dokázal velmi rychle vrátit zpět. Vloni v červnu jsme predikovali propad tržeb zhruba o 215 miliard, konečný účet je nakonec příznivější, když i přes všechny těžkosti celkové tržby opět přesáhly jeden bilion korun,“uvedl viceprezident sdružení Miroslav Dvořák.
Desetiprocentní pokles tržeb oproti téměř pětinovému poklesu výroby vozidel podle Dvořáka svědčí o „trvalém směřování k produkci s co nejvyšší přidanou hodnotou“.
Klíčoví zaměstnanci zůstali
Dopad pandemie na počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu byl minimální. Mimo jiné i díky vládnímu programu Antivirus se firmám v krizovém období podařilo udržet klíčové zaměstnance. Celkový počet pracovníků v odvětví klesl o dvě procenta na 135 624 lidí.
Průměrná mzda u firem poprvé v historii přesáhla hranici 45 tisíc korun a rostla obdobným tempem jako průměrná mzda v Česku. Stejně jako v minulém roce jí převyšuje o téměř 27 procent.
Zlepšení až v roce 2022
Automobilky i letos pracují v režimu krizového řízení. Podobně jako jiná odvětví řeší na denní bázi nedostatek vstupních surovin v celém dodavatelském řetězci, měnící se logistické toky a to vše v době rekordně rostoucích cen a nedostatku pracovní síly v celém průmyslu. „Situace kolem vývoje covidu navíc zůstává nadále nejistá. Zlepšení tak můžeme očekávat zřejmě nejdříve v roce 2022,“ uvedl generální ředitel Toyota Motor manufacturing Robert Kiml.
Řešení zdravotní krize je podle sdružení jedním z klíčových faktorů pro udržení výroby také ve druhé polovině roku. Automobilky jednoznačně podporují obezřetný přístup a apelují na přijetí dlouhodobé a transparentní strategie testování a očkování, jednoznačně nastavených procesů pro případ dalších vln epidemie, včetně přijímání předvídatelných mimořádných opatření vlády.
České automobilky navíc v příštích měsících přinesou diskusi o několika klíčových regulacích, zejména snižování CO2 z dopravy či výroby nebo emisní normy EURO 7/VII.
Česko bylo loni třetím největším producentem osobních vozidel v Evropě a desátým na světě. V přepočtu na jednoho obyvatele je i nadále jedničkou ve výrobě autobusů a dvojkou v produkci osobních vozů. Členové Sdružení automobilového průmyslu představují 13 procent zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu země, kteří dohromady vytvářejí 29 procent tržeb tohoto odvětví.
Letos se výroba aut zvýšila, je však stále nižší než v roce 2019
Výroba osobních aut za pět měsíců letošního roku meziročně vzrostla o 40 procent na téměř 560 tisíc vozů. Ve srovnání s obdobím od ledna do konce května 2019 je to však stále o desetinu méně.
„Poptávka po nových vozidlech je nadále výrazně pod úrovní předkrizového roku 2019. V zemích Evropské unie, tedy na našich hlavních exportních trzích, je tento pokles téměř čtvrtinový,“ uvedl Kiml.
Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech 365 186 automobilů, což představuje meziroční nárůst o 38,5 procenta. V květnové výrobě se pak projevil nedostatek čipů, kvůli kterému automobilka vyrobila 59 881 automobilů, tedy o 27 procent méně než v květnu 2019, tedy v době před koronavirem.
Nošovický Hyundai zvýšil produkci o 46 procent na 116 300 aut. V Toyotě pak bylo od ledna do května vyrobeno 78 448 vozidel, což je nárůst o 39 procent. Z celkového počtu vyrobených osobních vozů bylo 9,6 procenta elektrických.
Daří se výrobě motocyklů
V prvních pěti měsících roku bylo vyrobeno 1810 autobusů, tedy o 5,5 procenta více než v loňském roce a o 12,6 procenta méně než v roce 2019. Iveco vyrobilo 1666 autobusů, což je nárůst o 8,4 procenta, SOR Libchavy, který jako jeden z mála výrobců nezastavil produkci ani v loňské první covidové vlně, vyrobil 138 autobusů, což je pokles o 19 procent. Výrobci nákladních aut uvádí výsledky jen za kvartál.
V novém roce se nadále daří výrobě motocyklů značky Jawa. V dosavadním průběhu roku vyrobila 477 strojů, což po loňském útlumu znamenalo nárůst o 304 motocyklů.