O osudu Kodiaqu a Superbu se zřejmě rozhodne do konce měsíce, uvedl šéf Škody Schäfer

84 minut
Byznys ČT24 Speciál (5. listopadu)
Zdroj: ČT24

Škoda Auto chce příští rok představit novou Fabii i plně elektrizovaný vůz na platformě enyaq, uvedl předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer v exkluzivním rozhovoru pro Byznys ČT24 přesně po 100 dnech ve funkci. Šlo o jeho první rozhovor pro média od nástupu v Česku počátkem srpna. Zároveň řekl, že o tom, kde se bude vyrábět Kodiaq a Superb, by se mohlo rozhodnout do konce tohoto měsíce.

Schäfer v rozhovoru zmínil nedostatečnou výrobní kapacitu, kterou má Škoda Auto v Česku. Kdyby byla větší o 120 tisíc vozů, tak by je rádi a dobře prodali, podotkl. 

„Ne, momentálně nebudeme stávět žádný nový závod,“ zdůraznil s tím, že potřebnou kapacitu je nutno najít v některých dosud nevyužitých závodech v zahraničí. Jako příklad zmínil Indii či závody v Rusku. Možností je také využít některé sdílené závody v rámci koncernu Volkswagen.

Bylo by mýtem si myslet, že vše zůstane stejné jako doposud, upozornil předseda představenstva. Přesuny výroby se mohou dotknout každého modelu. O osudu Kodiaqu či Superbu se bude jednat na blízké konferenci koncernu Volkswagen, jehož součástí Škoda Auto je. Rozhodnout by se mělo zřejmě do konce tohoto měsíce. „Jsem opravdu obezřetným optimistou, že toto rozhodnutí bude v náš prospěch.“

Počátkem září uvedl odborový předák mladoboleslavské Škody Auto Jaroslav Povšík, že výroba Superbu se má podle jeho informací přesunout do závodu Volkswagenu v Bratislavě, výroba Kodiaqu do Německa a výroba Seatu Ateca, jenž se vyrábí v české Škodě, se má přestěhovat do Španělska. Označil to tehdy podle agentury ČTK jako „tažení proti Škodě,“ a snahu o přesun jejích modelů do levnějších tříd.

Schäfer označil informace o směřování k lacinějším značkám (spojované s ředitelem Volkswagenu Herbertem Diessem) za velké nepochopení. Podle něho se naopak nejvyšší vedení Volkswagenu domnívá, že mladoboleslavská automobika má největší růstový potenciál v rámci koncernu. Dokládal to na tom, že jí byla svěřena odpovědnost za celý koncern v Rusku, v severní Africe a Indii.

„Byli jsme doposud velmi úspěšní, ale musíme vstupovat na nová odbytiště a zvyšovat výrobu. Pokračujme v tom, co umíme, a zároveň hledejme nové příležitosti,“ uvedl. Také zmínil, že automobilka chce, aby její modely Kamiqu, Karoqu či třeba Fabie byly cenově dostupnější i pro lidi, kteří mají hluboko do kapsy.

Určitě nechceme dělat levná auta, jenom chceme zajistit, aby naše modely byly dostupnější.
Thomas Schäfer
předseda představenstva Škody Auto

Na snížení emisí je méně času

Předseda představenstva Škody Auto zmínil, že automobilka letos splní (hybridy, elektrobateriemi, elektromobily) náročné emisní cíle, možná je i trochu překoná. Zároveň se domnívá, že se v Česku budou vyrábět oba typy pohonů (tradiční spalovací i pro elektromobily) v jednom závodu. 

Zdůraznil, že pro automobilku není jiná alternativa, než tyto emisní cíle splnit, aby přežila tlak a požadavky z Nového zeleného údělu (Green Deal) Evropské unie. V krátkodobém i střednědobém horizontu bude podle něho budoucnost jedině „elektromobilní“.

„Kriticky musíme revidovat předchozí plány, mysleli jsme, že budeme mít (na přízpůsobení) více času, ale aspoň víme, kam směřujeme,“ zmínil.

Od české vlády by uvítal, pokud by podporovala rozvoj infrastruktury, například trh dobíjecích stanic. Automobilka o jeho rozvoji jedná jak s kabinetem, tak i se soukromými investory a sama se ho také snaží rozvíjet.

K ukončení projektu malého elektrického auta Citigo řekl, že firma nikdy nevěřila, že bude tak úspěšný. „Je v podstatě vyprodané.“ Popřel spekulace, že bylo dotované, auto naopak bylo loni i letos velmi úspěšné. Škoda ale podle něj potřebuje větší baterie pro Enyaq a hybridní vozy. „Zkrátka už nejsme schopni přijímat nové objednávky, což je v zásadě takový komfortní problém.“

Určitě budeme potřebovat malé elektrické auto, zdůraznil Schäfer s tím, že se na takových plánech pracuje. Možná za dva tři měsíce bude vědět více. Dodal však, že vývoj takového vozu nějaký čas trvá.

V druhé polovině roku 2021 přijde plně elektrizovaný vůz na platformě Enyaq, naznačil bez dalších podrobností. Z budoucích projektů zmínil například novou fabii v příštím roce („zamíchá kartami“) či výrobu SUV v Indií, odkud by se mělo exportovat na další trhy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Trump vyzval EU k tlaku na Rusko skrze vyšší cla na Indii a Čínu, píší média

Americký prezident Donald Trump vyzval Evropskou unii, aby zavedla vysoká cla na zboží z Indie a Číny jako součást tlaku na Rusko k ukončení jeho války na Ukrajině. S odkazem na diplomatické zdroje to píše agentura AFP a deník Financial Times. Podle Trumpa by Spojené státy udělaly totéž. Indii a Čínu americký prezident považuje za zdroje financování ruské války na Ukrajině kvůli nákupům velkých objemů ruské ropy.
před 2 hhodinami

Předvolební debata o průmyslu

Česká televize před volbami nabízí tematické debaty zástupců osmi uskupení s největším volebním potenciálem. V úterý 9. září přijali pozvání k debatě moderované Danielem Takáčem na téma průmysl Ivan Adamec (SPOLU), Igor Červený (Motoristé), Radim Fiala (SPD), Karel Havlíček (ANO), Jiří Janeček (Přísaha), Leo Luzar (Stačilo!), Václav Vislous (Piráti) a Lukáš Vlček (STAN).
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Česko může získat přes dvě miliardy eur z unijního nástroje SAFE

Česko by mohlo získat přes dvě miliardy eur (50,1 miliardy korun) z nového finančního nástroje Evropské unie SAFE, uvedla Evropská komise. O finance z programu, který umožní půjčky na vojenské vybavení, požádalo devatenáct zemí, pro které je vyhrazeno 150 miliard eur (3,7 bilionu korun). Komise v úterý oznámila předběžné příděly určené pro jednotlivé státy.
před 10 hhodinami

Rusko se chlubí dohodou o Síle Sibiře 2, je k ní ale ještě daleko

Moskva nedávno oznámila dohodu s Pekingem na výstavbě plynovodu Síla Sibiře 2. Čína ale pokrok v projektu, o kterém se jedná už téměř dvě dekády, dosud nepotvrdila. Analytici upozorňují, že dohoda ještě není konečná a neobsahuje zásadní údaje, jako je cena dodávek či kdo potrubí postaví. Svědčí to podle nich o tom, že posun v projektu je spíše jen zbožným přáním Moskvy, zatímco Peking je opatrnější.
před 10 hhodinami

Důchodový účet má být příští rok v plusu

Důchodový účet se vrátí do plusových hodnot poprvé od roku 2019. Stát podle prvního návrhu státního rozpočtu na příští rok vybere na penze o deset miliard víc, než za ně vyplatí, spočítala Česká televize. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) uvádí několik důvodů: mzdy porostou rychleji než důchody, platí přísnější podmínky pro předčasné penze a nezaměstnanost zůstává nízká.
8. 9. 2025Aktualizováno8. 9. 2025

Na okraji Prahy vzniká velké datové centrum

České Radiokomunikace (CRA) zahájily stavbu datového centra Prague Gateway DC na okraji hlavního města v lokalitě Zbraslav–Jíloviště. To bude jedním z největších a nejmodernějších v regionu a může být i součástí projektu AI gigafactory v České republice. Stavba za dvě miliardy korun bude trvat zhruba dva roky. První klienti by tak mohli centrum začít využívat v roce 2027, uvedli zástupci Radiokomunikací.
8. 9. 2025Aktualizováno8. 9. 2025

Průmysl přidal v červenci na tempu

Průmyslová výroba vzrostla v červenci meziročně o 1,8 procenta po červnovém zvýšení o 0,2 procenta, informoval v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ). Analytici však upozorňují, že z dlouhodobého hlediska průmysl stagnuje. Stavební výroba v červenci meziročně vzrostla o 10,1 procenta, po červnovém růstu o 15,2 procenta. Zahraniční obchod pak letos poprvé skončil se schodkem.
8. 9. 2025Aktualizováno8. 9. 2025

Výsměch rozpočtovému řemeslu, říká Havlíček. Podle Kupky se ještě jedná o penězích na dopravu

Pokud bude po volbách vládnout ANO, začne stát příští rok hospodařit v rozpočtovém provizoriu, řekl v Otázkách Václava Moravce místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO). Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) připomněl, že rozpočet zahrnuje výdaje na Dukovany a obranu. Právě kvůli výdajům na obranu společně s náklady na Green Deal budou podle místopředsedy sněmovního hospodářského výboru Radima Fialy (SPD) schodky stále růst. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) zmínil důležitost vnitřní struktury rozpočtu a investice.
7. 9. 2025Aktualizováno7. 9. 2025
Načítání...