O osudu Kodiaqu a Superbu se zřejmě rozhodne do konce měsíce, uvedl šéf Škody Schäfer

84 minut
Byznys ČT24 Speciál (5. listopadu)
Zdroj: ČT24

Škoda Auto chce příští rok představit novou Fabii i plně elektrizovaný vůz na platformě enyaq, uvedl předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer v exkluzivním rozhovoru pro Byznys ČT24 přesně po 100 dnech ve funkci. Šlo o jeho první rozhovor pro média od nástupu v Česku počátkem srpna. Zároveň řekl, že o tom, kde se bude vyrábět Kodiaq a Superb, by se mohlo rozhodnout do konce tohoto měsíce.

Schäfer v rozhovoru zmínil nedostatečnou výrobní kapacitu, kterou má Škoda Auto v Česku. Kdyby byla větší o 120 tisíc vozů, tak by je rádi a dobře prodali, podotkl. 

„Ne, momentálně nebudeme stávět žádný nový závod,“ zdůraznil s tím, že potřebnou kapacitu je nutno najít v některých dosud nevyužitých závodech v zahraničí. Jako příklad zmínil Indii či závody v Rusku. Možností je také využít některé sdílené závody v rámci koncernu Volkswagen.

Bylo by mýtem si myslet, že vše zůstane stejné jako doposud, upozornil předseda představenstva. Přesuny výroby se mohou dotknout každého modelu. O osudu Kodiaqu či Superbu se bude jednat na blízké konferenci koncernu Volkswagen, jehož součástí Škoda Auto je. Rozhodnout by se mělo zřejmě do konce tohoto měsíce. „Jsem opravdu obezřetným optimistou, že toto rozhodnutí bude v náš prospěch.“

Počátkem září uvedl odborový předák mladoboleslavské Škody Auto Jaroslav Povšík, že výroba Superbu se má podle jeho informací přesunout do závodu Volkswagenu v Bratislavě, výroba Kodiaqu do Německa a výroba Seatu Ateca, jenž se vyrábí v české Škodě, se má přestěhovat do Španělska. Označil to tehdy podle agentury ČTK jako „tažení proti Škodě,“ a snahu o přesun jejích modelů do levnějších tříd.

Schäfer označil informace o směřování k lacinějším značkám (spojované s ředitelem Volkswagenu Herbertem Diessem) za velké nepochopení. Podle něho se naopak nejvyšší vedení Volkswagenu domnívá, že mladoboleslavská automobika má největší růstový potenciál v rámci koncernu. Dokládal to na tom, že jí byla svěřena odpovědnost za celý koncern v Rusku, v severní Africe a Indii.

„Byli jsme doposud velmi úspěšní, ale musíme vstupovat na nová odbytiště a zvyšovat výrobu. Pokračujme v tom, co umíme, a zároveň hledejme nové příležitosti,“ uvedl. Také zmínil, že automobilka chce, aby její modely Kamiqu, Karoqu či třeba Fabie byly cenově dostupnější i pro lidi, kteří mají hluboko do kapsy.

Určitě nechceme dělat levná auta, jenom chceme zajistit, aby naše modely byly dostupnější.
Thomas Schäfer
předseda představenstva Škody Auto

Na snížení emisí je méně času

Předseda představenstva Škody Auto zmínil, že automobilka letos splní (hybridy, elektrobateriemi, elektromobily) náročné emisní cíle, možná je i trochu překoná. Zároveň se domnívá, že se v Česku budou vyrábět oba typy pohonů (tradiční spalovací i pro elektromobily) v jednom závodu. 

Zdůraznil, že pro automobilku není jiná alternativa, než tyto emisní cíle splnit, aby přežila tlak a požadavky z Nového zeleného údělu (Green Deal) Evropské unie. V krátkodobém i střednědobém horizontu bude podle něho budoucnost jedině „elektromobilní“.

„Kriticky musíme revidovat předchozí plány, mysleli jsme, že budeme mít (na přízpůsobení) více času, ale aspoň víme, kam směřujeme,“ zmínil.

Od české vlády by uvítal, pokud by podporovala rozvoj infrastruktury, například trh dobíjecích stanic. Automobilka o jeho rozvoji jedná jak s kabinetem, tak i se soukromými investory a sama se ho také snaží rozvíjet.

K ukončení projektu malého elektrického auta Citigo řekl, že firma nikdy nevěřila, že bude tak úspěšný. „Je v podstatě vyprodané.“ Popřel spekulace, že bylo dotované, auto naopak bylo loni i letos velmi úspěšné. Škoda ale podle něj potřebuje větší baterie pro Enyaq a hybridní vozy. „Zkrátka už nejsme schopni přijímat nové objednávky, což je v zásadě takový komfortní problém.“

Určitě budeme potřebovat malé elektrické auto, zdůraznil Schäfer s tím, že se na takových plánech pracuje. Možná za dva tři měsíce bude vědět více. Dodal však, že vývoj takového vozu nějaký čas trvá.

V druhé polovině roku 2021 přijde plně elektrizovaný vůz na platformě Enyaq, naznačil bez dalších podrobností. Z budoucích projektů zmínil například novou fabii v příštím roce („zamíchá kartami“) či výrobu SUV v Indií, odkud by se mělo exportovat na další trhy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Veřejné peníze se utrácejí bez ohledu na cíle, kritizuje NKÚ

Systém dotací v Česku čelí zásadním problémům a stát se často zaměřuje na maximální vyčerpání peněz spíše než na podporu projektů, které mohou mít skutečný přínos, vyplývá z výroční zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) za loňský rok. Ani v minulém roce se pak státu podle úřadu výrazně nepodařilo vylepšit hospodaření státního rozpočtu. Zadlužování pokračovalo rychlým tempem a tento trend představuje významnou hrozbu pro stabilitu veřejných financí.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Zákazníci opět kupují plynové kotle

Na energetickém trhu došlo k dalšímu veletoči. Zatímco poptávka po plynových a elektrických kotlech v době vysokých cen ochladla, nyní znovu sílí. Z analýz navíc vyplývá, že plynové kotle se momentálně mohou vyplatit. Opačným vývojem prošel zájem o tepelná čerpadla. Po nedávném boomu následoval pokles zájmu.
před 16 hhodinami

O Trumpových clech natáčela ČT mezi podnikateli v texaském Austinu

Americký prezident Donald Trump roztočil vůči světu divokou celní ruletu. Prošla již několika zvraty, nabrala několik různých matoucích podob. O tom, jak ji zatím vnímají drobní američtí podnikatelé, natáčel zpravodaj ČT Bohumil Vostal v Austinu. Hlavním městě státu, který Trumpa jednoznačně podpořil v listopadových prezidentských volbách.
před 16 hhodinami

Velmi se zlobím na Putina, řekl Trump. Pohrozil také Íránu bombardováním

Americký prezident Donald Trump v rozhovoru s televizí NBC News řekl, že je velmi rozzloben na ruského vůdce Vladimira Putina za jeho slova o ukrajinské hlavě státu Volodymyru Zelenském. Rusku pohrozil tvrdými opatřeními týkajícími se ropy, pokud se nezastaví krveprolití na Ukrajině.
30. 3. 2025Aktualizováno30. 3. 2025

Dopad amerických cel na Evropu bude trvalejší, soudí Jonáš. Unie má však své trumfy, věří Singer

Nová americká cla vůči dovozu z Kanady a Mexika budou mít spíše přechodný charakter, zatímco vůči Evropě mohou mít trvalejší platnost, odhadl investiční bankéř Ondřej Jonáš v pořadu Otázky Václava Moravce. Bývalý guvernér ČNB a hlavní ekonom Generali CEE Holding Miroslav Singer s tímto závěrem ohledně sousedů Spojených států souhlasil, naopak Evropa má podle něj trumfy pro jednání s administrativou Donalda Trumpa o výši cel.
30. 3. 2025

Zvýšení výdajů na obranu jsme schopni vyřešit v rámci rozpočtu, řekl Hladík

Vláda je schopná vyřešit zvýšení výdajů na obranu v letošním roce na dvě procenta HDP ve stávajícím rozpočtu, nebude potřeba zvýšit schodek či měnit zákon o státním rozpočtu. V Otázkách Václava Moravce to řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Podle informací ČT by bylo třeba v tomto roce najít v rozpočtu osm miliard korun. Hnutí ANO i SPD se pokusí vyvolat další jednání ve sněmovně na téma obranyschopnosti země, a to navrhováním mimořádných bodů programu. Zástupci SPD pak nevylučují, že budou iniciovat svolání další mimořádné schůze.
30. 3. 2025

Obranný rozpočet by se příští rok mohl přehoupnout přes 200 miliard

Tuzemský obranný rozpočet by nakonec mohl příští rok přesáhnout hranici 200 miliard korun. Oproti letošku jde o nárůst o přibližně 40 miliard. To je víc, než doteď vláda plánovala. ODS chce totiž nově prosadit výdaje na obranu ve výši 2,3 procenta HDP. Záměr má podporu koaličních partnerů.
30. 3. 2025

České firmy s neklidem sledují přízrak obchodní války mezi USA a Unií

Obchodní válka mezi Spojenými státy a Evropskou unií je rizikem pro celé české hospodářství. Oznámená americká cla ve výši 25 procent na vozy a autodíly ho podle profesních organizací mohou zpomalit.
29. 3. 2025
Načítání...