Nové auto? Uprostřed pandemie těžko. Češi zjišťují, jak jim karanténa proměnila nákupy

Kvůli koronaviru a s ním související karanténě nemohou čeští zákazníci nakupovat tak, jak byli dosud zvyklí. Oproti době před pandemií ale současně roste nabídka věcí, které se dají sehnat na internetu, a jen za minulý týden vzniklo dvojnásob e-shopů než za stejnou dobu v minulosti. Faktem ale zůstává, že třeba pořídit si nové auto není jednoduché.

 „Lidé se kvůli koronaviru bojí, kupovat se nedá, ani kdyby se mohlo,“ konstatuje prodejce vozů značky Ford Jakub Zálešák z AMB Praha. Za posledních čtrnáct dní tak prodal jediný vůz, a tento obchod už byl rozjednaný z dřívejška a šlo tak vlastně jen o předání klíčků.

„S dalšími lidmi, kde jsme už začali jednání, jsme se domluvili, že nějakou dobu počkáme – a uvidíme, jak se to vyvine. Jediné, co teď můžu, je připravit nabídku na leasing, úvěr nebo poradit s výběrem. Tedy vše, co lze dělat on-line,“ dodává Zálešák.

Nejde přitom jen o prodej vozů, ale také to, že spoustu zakázek ruší i firmy, které si chtěly vozy půjčovat – například ty cateringové. Prodej aut firmám pak obecně klesá u všech prodejců, ačkoliv běžně přitom tvoří až sedmdesátiprocentní podíl.

Respektovat opatření vlády

„Respektujeme vyhlášené opatření vlády a omezení maloobchodního prodeje,“ potvrzuje i mluvčí Škoda Auto Pavel Jína. Zákazníci mají podle něj teď akorát možnost vybírat ze skladových zásob dealerů on-line, popřípadě objednávat vozy na operativní leasing v rámci programu ŠKODA Online.

V praxi to znamená, že si sice lze bez problému auto vybrat on-line, ale v případě jeho prodeje nastává problém ve chvíli, kdy je potřeba zajistit například úvěr, vyřídit potřebné dokumenty nebo třeba SPZ. Šancí je ale zmíněný leasing. Tam stačí totiž auto on-line vybrat, zaplatit první splátku a dealer může pak zákazníkovi odvézt auto až domů, kde už jen předá klíčky.

Podobně to platí také u ostatních prodejců. I podle zástupců společnosti Porsche ČR, která dováží vozy koncernu VW, je tak pokles prodejů výrazný. „Spolu s celou naší prodejní organizací děláme všechno pro to, abychom po uvolnění nejpřísnějších restrikcí mohli co nejdřív obnovit služby zákazníkům v co nejširším možném rozsahu,“ dodává mluvčí Jan Klíma.

Vedle servisních služeb, které i přes současná omezení fungují, podle něj dokážou prodejci nových vozů značek Volkswagen, Audi a Seat nebo ojetých vozů Das WeltAuto v omezené míře v on-line prostředí pracovat. Jsou schopni například přijmout objednávku.

Podobně v on-line systému funguje i digitální autosalon Autocentra Barth, který takto začal prodávat loni v prosinci. „Lidé se chtějí před koronavirem co nejvíce chránit a vyhnout se hromadné dopravě. Proto si objednávají vozy, aby s nimi mohli jezdit do práce nebo jako druhý automobil do rodiny pro manželku,“ popisuje zkušenosti se současným prodejem šéf tohoto Autocentra Michal Burkoň.

Na dálku tady vyřizují i potřebné dokumenty, SPZ, pojištění nebo případný úvěr. Podle nich si tak nové auto v posledních dnech už několik lidí objednalo. 

Ticho v bazarech

Výrazně se omezil i prodej ojetých aut v autobazarech. Největší síť AAA Auto sice před zhruba týdnem převedla kvůli koronaviru veškeré své kapacity na zajištění prodeje vozů do on-line režimu a přes call centrum, kdy automobily po koupi zákazníkům bezplatně i doručí do jejich bydliště, nicméně prodeje nejsou nijak velké.

„Stále to nepokryje běžný prodej na pobočkách, který byl 135 až 150 aut za den. Důležité ale je, že lidé tomuto způsobu prodeje přivykají i u ojetých vozů. Dává nám to naději, že i kdyby uzavření poboček trvalo delší dobu, mohli bychom s pomocí státu, pokud přijde, fungování společnosti udržet tak, abychom zachovali maximum pracovních míst,“ podotkla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Podobné zkušenosti má podle svého ředitele strategického rozvoje Pavla Foltýna i autobazar AutoEsa. „Zájem odpovídá aktuální situaci a také zvyklosti českých zákazníků nakupovat vozy přes internet. Tento způsob prodeje/nákupu auta totiž zdaleka není tak samozřejmý jako třeba u elektroniky, letenek nebo celých zájezdů. Ojetý vůz je komodita, kterou si chce klient před nákupem fyzicky prohlédnout a vyzkoušet,“ konstatuje Foltýn.

Prodej aut se tak už v březnu kvůli omezením proti koronaviru snížil na maximálně desítky denně. Loni ve stejnou dobu připadalo přitom na jeden pracovní den zhruba tisíc prodaných nových vozů.

Na druhou stranu může být nákup vozu podle společnosti Cebia teď i výhodný. „Podle našich informací přistupují nyní prodejci kvůli malému odbytu na velké slevy,“ vysvětluje ředitel společnosti Martin Pajer. Kromě nižší ceny je teď výhodou i skutečnost, že je z čeho vybírat. Tím, že v posledních týdnech prodej vozů významně poklesl, je na trhu poměrně velká nabídka ojetých aut.

Navíc díky tomu, že se jedná o on-line prodej, měl by mít zákazník k dispozici i 14denní lhůtu na vrácení vozu, nesmí ho však výrazně používat nebo poškodit. „Koupit auto přes internet tedy může být teď výhodné, je však potřeba prověřit si jeho historii, což lze on-line, aby měl kupující skutečnou představu o tom, jaký vůz kupuje,“ dodává Pajer. 

E-shopy jsou na tom jako o Vánocích

Na druhou stranu, jestli teď něčeho přibývá, pak jsou to e-shopy. Jen za minulý týden v Česku dvojnásobně vzrostl počet nových internetových obchodů, přibylo jich 270. Nejvíce vzniká obchodů zaměřených na gastronomii a prodej potravin. Stoupá také množství e-shopů s chovatelskými potřebami, drogerií a ochrannými pomůckami, jak vyplývá z dat společnosti Shoptet.

Prodejci, kteří si zařídili e-shop kvůli současnému stavu, navíc podle Shoptetu na internetu už zůstanou. V běžném týdnu vznikne přitom podle Shoptetu v průměru 130 nových internetových obchodů.

„Na naší platformě registrujeme i výrazně vyšší frekvenci ve využití bezplatných testovacích verzí, konkrétně až trojnásobnou oproti standardnímu stavu,“ dodal výkonný ředitel Miroslav Uďan. Společnost podle něj s firmou Liftago pracuje na propojení nových e-shopů s rychlým rozvozem po Praze.

Návštěvnost e-shopů je prý nyní srovnatelná s Vánocemi. „Nárůst počtu e-shopů je dlouhodobý trend, současná situace jej ale urychlila,“ řekl dále Uďan.

Česko přitom už delší čas patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. Funguje jich kolem 40 tisíc a zhruba polovinu provozuje Shoptet. Počet e-shopů loni meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci Češi loni nakoupili v internetových obchodech zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018.

Prohlídka bytu? Jen virtuálně

Koronavirus dosud nezastavil ani nákup nemovitostí. Většina zástupců realitních firem v Česku míní, že pokud by přísná ochranná opatření proti šíření koronaviru trvala jen v řádu týdnů, realitní trh by příliš výrazně ovlivnit nemusela. V březnu zatím ale většinou ještě dobíhají obchody domluvené před karanténou, takže teprve následující týdny ukážou, jak to bude dál. Pravda ale je, že osobní prohlídky nahradily teď ty virtuální.

„Realitní obchody se nezastavily. Za březen dokonce neevidujeme žádný propad, naopak registrujeme zvýšenou poptávku po nemovitostech. To je do jisté míry dáno tím, že lidé zůstali doma a mají více času. Klienti jsou v posledních dnech samozřejmě opatrní a stěžejní je pro ně bezpečnost,“ uvedl majitel M&M Reality Petr Morcinek. 

Podstatné podle něj je, aby se úplně nezastavily obchody napříč celým trhem, nejen realitním. „Pokud zafungují opatření přijatá vládou a omezení se budou v řádu týdnů zase uvolňovat, není důvod, aby byl realitní trh nějak výrazně ovlivněn,“ doplnil. Plošné snižování cen v nejbližší době ale neočekává.

Ve Fincentrum Reality se rozhodli nabídnout klientům například možnost on-line prohlídek přes videokonferenci s prodávajícím, kupujícím a makléřem. „Po bytě klienta provede prodávající či makléř a ukáže mu, co ho bude zajímat. Tato varianta není ideální, ale
je ta nejbezpečnější,“ uvedla jednatelka Fincentrum Reality Andrea Daňhelová.

Tím, že byly realitní služby vyňaty z omezujících vládních opatření, se podle ředitele developmentu společnosti Bidli Romana Weisera začal realitní trh opět rozjíždět.

„Je to vidět na stoupajícím počtu zájemců o nabídky nemovitostí, kdy na počátku omezujících opatření zájem klesl cirka na úroveň 35 až 40 procent normálního stavu. Po jejich vynětí se zájem začal postupně zvyšovat a dnes jsme zhruba na 60 až 65 procentech. Až opatření pominou, postupně, a podle mne i velmi rychle, se stav trhu vrátí do normálu,“ sdělil Weiser. 

Ředitel Maxima Reality Vladimír Zuzák uvedl, že ti, kteří čekali, až nemovitosti vystoupají na cenový vrchol, chtějí začít prodávat. „Pochopili, že ceny už nahoru nepůjdou. Na naše makléře se aktuálně obrací telefonicky či e-mailem řada lidí, kteří chtějí pustit do inzerce své nemovitosti, především byty, a prodat je za stávající vyšší ceny,“ podotkl Zuzák.

Pokles cen nemovitostí makléři spíš nečekají

Společnost Bezrealitky zatím pokles prodejů nezaznamenala. Podle ředitele společnosti Hendrika Meyera za celé Česko v březnu meziměsíčně stagnují, v Praze dokonce o necelou pětinu rostou. „Očekáváme, že v následujících týdnech jejich počet spíše krátkodobě klesne. Bude samozřejmě záležet na délce trvání přijatých opatření,“ uvedl Meyer.

Podle mluvčího společnosti Re/Max Tomáše Hejdy se realitní trh nezastavil, ovšem záležet bude na tom, zda nejtvrdší opatření budou trvat ještě dva až tři týdny nebo dva až tři měsíce. „Pokud se do konce dubna ukončí nejtvrdší opatření a život se postupně, za cenu menších restrikcí, začne vracet k normálu, cen nemovitostí se to nedotkne téměř vůbec,“ doplnil Hejda.

Naopak generální ředitel ERA Reality Jiří Rájek předpokládá, že ceny poklesnou, záležet podle něj bude na dění v konkrétní lokalitě. Jak dále uvedl, pokud bude některý z velkých zaměstnavatelů masivně propouštět, dá se v dané lokalitě pokles cen očekávat. „Dá se s jistotou očekávat, že ceny rozhodně nebudou stoupat a téměř jistě ani stagnovat,“ doplnil Rájek. Objem prodejů firmy proti normálu podle něj klesl k deseti až 15 procentům.

Podle jednatelky Fincentra Reality Daňhelové se doba prodeje nemovitosti proti průměru prodlouží až o 30 procent. „Zájemci budou totiž čekat, až vládní opatření opadnou, aby se na nemovitost zašli podívat a teprve poté přistoupili k nákupu. Pokud by opatření trvalo několik měsíců, proces by to mohlo zpomalit klidně o 50 až 80 procent průměrné doby prodeje,“ dodala Daňhelová. 

Fincentrum Reality také předpokládá zvýšený zájem o rekreační chaty nebo domy na
vesnicích či usedlostech. „Tam očekáváme, že by ceny mohly jít nahoru. Lidé z větších měst
v nich budou chtít hledat azyl. Zejména rodiny, aby karanténu přestály někde v přírodě nebo
v objektu se zahradou,“ dodala Daňhelová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Bilance: Evropa v čase obchodní války

Tým publicistického měsíčníku Bilance se tentokrát zaměřil na dopady celní války na Evropu. Zajímal se, jak na nestabilní situaci reagují české firmy s napojením na Spojené státy. Věnoval se i soběstačnosti Evropy, přičemž se dostal i do dolů, kde je možné vidět české lithium. Tématem pondělního vysílání byl i odraz proměny bezpečnostní architektury v byznysu, který se projevil hlavně ve zbrojařství.
před 8 hhodinami

Zbývají poslední dny pro podání přiznání k dani z příjmů

Na podání elektronického přiznání k dani z příjmů mají lidé už jen posledních pár dnů. Formulář je nutné elektronicky odeslat a daně zaplatit do pátku 2. května, ale lidé by to neměli nechávat na poslední chvíli. Finanční správa totiž upozorňuje, že hrozí přetížení systému. Těm, co odevzdávají papírové daňové přiznání, skončila lhůta už na konci března.
před 10 hhodinami

Výdaje na zbrojení rostly loni nejrychleji od konce studené války

Celosvětové vojenské výdaje se v loňském roce zvýšily o 9,4 procenta na 2,72 bilionu dolarů (téměř šedesát bilionů korun). Zaznamenaly tak nejprudší meziroční nárůst přinejmenším od konce studené války, počátkem devadesátých let minulého století. Nejvíc vynakládají na zbrojení USA, Čína a Rusko. Informoval o tom Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru (SIPRI).
před 18 hhodinami

Jak odhalit podvodný e-shop? Pomoci mohou recenze i důkladné ověřování

Nákupy přes internet jsou mezi lidmi stále populárnější. Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostl mezi lety 2015 a 2023 podíl lidí v Česku, kteří nakupují na internetu zhruba dvouapůlnásobně na 62,9 procenta. S tím ale přichází i řada rizik. Jedním z nich jsou podvodné e-shopy, které mohou na první pohled působit seriózně. Jak takový obchod rozpoznat a co dělat, pokud už člověk na podvodné stránce nakoupí?
před 23 hhodinami

Teplo kvůli modernizaci jeho výroby nejspíš zdraží. Pomoci by mohly dotace

Kvůli rozsáhlé modernizaci výroby tepla se chystá jeho zdražování. Zbrzdit růst cen by mohly dotace, které připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Teplárny přechází od uhlí k jiným formám výroby tepla – zejména k plynu. Důvodem změn jsou vysoké ceny emisních povolenek i plánovaný odchod od uhlí v roce 2033. Přeměna teplárenství si vyžádá miliardové investice. Na centrální zásobování jsou v Česku napojené zhruba čtyři miliony lidí.
27. 4. 2025

Lidé spoří na stáří i přes dlouhodobé investice

Přes 150 tisíc lidí vložilo své peníze do takzvaného dlouhodobého investičního produktu (DIP). Zajišťují se tak na stáří s podporou státu. Podle makléřů zatím zájem lidí neovlivnily ani momentální prudké výkyvy na burzách.
27. 4. 2025

Nejistota a obavy. Americké škrty komplikují humanitární pomoc

Humanitární organizace řeší americké úspory ve financování mezinárodní pomoci. Část z nich musí například propouštět zaměstnance nebo omezovat pomoc v rozvojových zemích. Podle ředitele organizace Člověk v tísni Šimona Pánka škrty americké administrativy přináší několikaměsíční nejistotu. Redaktorka ČT Lea Surovcová potvrzuje, že humanitární organizace v této souvislosti často zažívají obavy. Páteční 90' ČT24 moderoval Jakub Musil.
27. 4. 2025

Ztráta letos klesne pod miliardu, tvrdí ředitel České pošty

Ztráta České pošty letos klesne pod jednu miliardu korun, řekl v Otázkách Václava Moravce její generální ředitel Miroslav Štěpán. Poštovní služby podle něj skončí na černé nule, ztráta půjde za Balíkovnou. Loni Česká pošta tratila téměř 1,25 miliardy. Štěpán v pořadu komentoval mimo jiné očekávaný termín prodeje budovy hlavní pošty v Jindřišské ulici v Praze nebo podle něj chybějící definici postavení podniku v digitalizovaném Česku.
27. 4. 2025
Načítání...