Pražské radnice i provozovatelé chtějí sjednotit pravidla provozu elektrokoloběžek v hlavním městě. Zatím si je stanovují městské části na základě dohod; například v Praze 1 bude od září o polovinu méně elektrokoloběžek a ubude i odstavných míst. Přísnější pravidla pro sdílené koloběžky a kola platí už téměř rok v Brně. Za odložení mimo vyhrazená parkoviště hrozí provozovatelům pokuty.
Praha chce mít jednotná pravidla pro sdílené elektrokoloběžky. V Brně se osvědčila
Místo toho, aby elektrokoloběžky v odkládacích zónách v centru Prahy stály, leží na zemi, a část z nich tam vůbec neskončí. Některé jsou pohozené i mimo parkovací místa, lidé je často opírají o stěny budov nebo zaparkují uprostřed chodníku.
Problém s parkováním koloběžek tak řeší i obchodníci. „Dnes jsem přišla do práce a jedna stála přímo před vraty, takže jsem ji musela posouvat, což bylo nepříjemné, protože nedržela a začala houkat,“ popsala prodavačka Eliška Mesteková. Podobnou zkušenost popisují také restauratéři. Těm blokují koloběžky například místa pro auta personálu nebo venkovní zahrádky.
Městské části se s provozovateli domlouvají jednotlivě
V Praze 1 je stanovišť pro parkování elektrokoloběžek víc než dvě stě. Často jsou přímo na chodnících. Od prvního září jich bude o polovinu méně a zatímco doposud mohl koloběžku člověk odložit až na výjimky kdekoliv, nově jen na vyhrazených parkovacích místech.
„Jsou tady dvě základní věci, které vadí. A to je jízda po chodníku a špatné parkování. Já chci koloběžky a kola s naprosto jasnými zásadami,“ řekl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO).
Podobnou dohodu mají už v Praze 2, 3 nebo 7. Městské části i provozovatelé volají po jednotných pravidlech na území celého města, včetně zpoplatnění míst, kde koloběžky parkují. Teď se parkuje zadarmo. „V Evropě platí třeba euro měsíčně za jedno vozidlo, takže když tady máme šest koloběžek, tak to máme sto padesát korun za měsíc. To je skutečně o tom, že už to není zneužívání veřejného prostoru zdarma,“ spočítal Ryvola.
Dobrá praxe ze zahraničí a z Brna
„Dobrá praxe ze zahraničí ukazuje, že tam, kde se vybírají poplatky, jsou tyto peníze většinou investované do rozvoje infrastruktury, což je výhra pro obě strany,“ řekl manažer firmy Bolt pro mikromobilitu Peter Mesarč.
Přísnější pravidla pro sdílené koloběžky a kola platí už téměř rok v Brně. Jihomoravská metropole zanesla pravidla pro parkování těchto strojů do tržního řádu. Za odložení mimo vyhrazená parkoviště hrozí provozovatelům pokuty. Na správné parkování sdílených koloběžek a kol dohlížejí teď i strážníci. „Lidé nechávali koloběžky i na místě vyhrazeném pro invalidy, což se už nyní neděje,“ řekl muvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.
Lidé v Brně mohou sdílené elektrokoloběžky nebo kola odstavit celkem na šesti stech padesáti stanovištích – vedle klasických kovových stojanů také na takzvaných virtuálních parkovacích místech. „V tržním řádu města Brna jsme ukotvili přesně lokace, které jsou definované k ukládání koloběžek. Cyklohnízda jsme vybudovali na vlastní náklady,“ vysvětlil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
„Používám koloběžku na kratší vzdálenosti místo tramvaje, protože je rychlejší. Kam ji odložit, je jasné, a nemám s tím žádné problémy,“ řekl například Ibrahim Gothar. Mapu stanovišť najdou lidé v aplikacích. Parkování mimo odstavné plochy řeší coby přestupky provozovatelů jednotlivé městské části.
„V letošním roce jsme zaznamenali okolo devadesáti případů. Všechny oznamujeme správnímu orgánu, který může uložit pokutu do sta tisíc korun,“ řekl Ghanem. Podle Jana Tomana, který se stará o sdílené bicykly, si lidé správné parkování osvojili. I díky případnému doplatku za výpůjčku.
„Pokud by člověk zaparkoval kolo mimo to stanoviště, tak platí jednorázovou pokutu pět set korun. Pokud by si to kolo do tří hodin od konce výpůjčky znovu půjčil, odjel na něm a zaparkoval ho řádně, tak se mu celá ta pokuta vrátí,“ vysvětlil Toman.
Praha pracuje na memorandu a navrhuje zákon
Praha se na podobný režim teprve chystá. „Vytváříme memorandum, ladíme s městskými částmi, jak by mělo vypadat. Základní předpoklad je v tom, že koloběžky nebudou nikde poházené na chodnících. K tomu musí vzniknout i dostatek parkovacích hnízd,“ vysvětlil náměstek pro dopravu hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti).
Současně připravuje pražský magistrát zákon, díky kterému by šlo provoz sdílených kol i koloběžek lépe regulovat. Předložit ho chce do sněmovny letos na podzim.