Zpřísnění podmínek, ale i zákazy se v Praze snášejí na elektrické koloběžky

8 minut
UDÁLOSTI: Elektrokoloběžky jsou stále populárnější v Praze, ale i menších městech
Zdroj: ČT24

Bezpečnost je jedním z argumentů, kterými zdůvodňuje Praha chystanou výpověď memoranda s největším provozovatelem elektrických koloběžek. Chce je nahradit dokumentem novým a přísnějším. Podle magistrátu přibývá nehod, často pod vlivem alkoholu, a špatně zaparkované koloběžky blokují chodníky. Městská policie se podle své statistiky zabývá několikanásobně vyšším počtem přestupků cyklistů – mezi které uživatelé elektrokoloběžek formálně patří.

Proti elektrickým koloběžkám v Praze začíná brojit magistrát, radnice některých městských částí jsou ovšem již mnohem dále. Krok udává Praha 2, která již zakázala společnosti Lime, aby své koloběžky na území městské části používala. Protože se tak nestalo, podala radnice trestní oznámení.

Podobně jako magistrát argumentují i na Vinohradech bezpečností – strážníci tvrdí, že za devět měsíců letos řešili šestkrát více přestupků v kategorii cyklistů než loni za celý rok. Vedení radnice se navíc nelíbí, že lidé nechávají vozítka uprostřed chodníku, třeba i na místě, kde do nich snadno mohou narazit nevidomí.

Zároveň městská část tvrdí, že koloběžky nemají potřebnou homologaci. Podle Petra Malého ze společnosti Lime to tak ale není. Očekává, že díky trestnímu oznámení se vše vyjasní. „Mohlo by padnout definitivní rozhodnutí, které by potvrdilo, že koloběžky jsou naprosto způsobilé k provozu v Praze,“ ujistil. Dodal, že za špatné parkování dostávají uživatelé stokorunovou pokutu.

Společnost, která koloběžky půjčuje, se podle něj také snaží vyjít městu vstříc ohledně jednoho z největších bezpečnostních problémů – opilců za řídítky. Ti by v noci neměli být schopni koloběžky odemknout. „V aplikaci je nově povinnost, aby uživatel vyplnil takovou hříčku, kterou nemůžete jednoduše naklikat, pokud máte v krvi tolik alkoholu, že nejste schopni jet,“ upozornil Malý.

Kavárna musí platit za každou židličku a stání koloběžek je zdarma? díví se radnice

Od samosprávy ale přicházejí i další požadavky. Praha 1 sice nemluví o zákazu, ale pokud jde o parkování, chtěla by, aby majitel koloběžek radnici platil za zabírání veřejného prostoru. Radní David Skála (Praha 1 sobě) srovnal postavení provozovatele koloběžek s kavárníky, kteří chtějí mít předzahrádky. „Kdyby chtěli mít byť jen jednu židličku, musí za zábor zaplatit,“ poukázal.

Magistrát potom chystá vypovězení memoranda s Lime a jeho nahrazení novým. Jeho součástí by mělo být povinné pojištění uživatelů. „V případě, že uživatel způsobí škodu, tak bude ihned uhrazena,“ nastínil náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

S tím, že by mohlo vzniknout nové memorandum, počítá i provozovatel koloběžek, který chystá návrh nové dohody. „Za rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností a na jejich základě již připravujeme koncept nové dohody s městem, který zahrne veškeré nezbytné požadavky na zlepšení aktuální situace v Praze a dá jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility ve městě,“ uvedl provozní manažer Lime Ondřej Široký.

Půjčování začalo v Kalifornii, zákazy též

Sdílené elektrické koloběžky jsou v Praze fenoménem posledního roku, ve světě ale byly k vidění již dříve. Vše začalo v Kalifornii, kde ale také padly první zákazy. Elektrokoloběžky jsou zakázané v San Franciscu a Santa Monice. Jinde berou odpůrci koloběžek věci do vlastních rukou – třeba v Lyonu našli v září potápěči přes sto koloběžek, které někdo naházel do řeky.

Mnichovský Oktoberfest zase provázely stovky přestupků koloběžkářů, při kterých také mnoho z nich přišlo o řidičské průkazy.

Elektrokoloběžky na Oktoberfestu
Zdroj: ČT24

Zároveň ale přibývá míst, kde je možné si koloběžku na ulici půjčit. V Česku zatím jezdí v Praze a také v Brně, na řadu by mohla přijít například Olomouc. V dalších městech potom zaznamenávají rostoucí množství elektrických koloběžek nikoli sdílených, ale takových, které si lidé kupují. U nich sice odpadá problém s parkováním, ale úřady si třeba i v Jihlavě stěžují mimo jiné na rychlou jízdu koloběžek po chodnících.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 21 mminutami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 40 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 14 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...