Bezpečnost je jedním z argumentů, kterými zdůvodňuje Praha chystanou výpověď memoranda s největším provozovatelem elektrických koloběžek. Chce je nahradit dokumentem novým a přísnějším. Podle magistrátu přibývá nehod, často pod vlivem alkoholu, a špatně zaparkované koloběžky blokují chodníky. Městská policie se podle své statistiky zabývá několikanásobně vyšším počtem přestupků cyklistů – mezi které uživatelé elektrokoloběžek formálně patří.
Zpřísnění podmínek, ale i zákazy se v Praze snášejí na elektrické koloběžky
Proti elektrickým koloběžkám v Praze začíná brojit magistrát, radnice některých městských částí jsou ovšem již mnohem dále. Krok udává Praha 2, která již zakázala společnosti Lime, aby své koloběžky na území městské části používala. Protože se tak nestalo, podala radnice trestní oznámení.
Podobně jako magistrát argumentují i na Vinohradech bezpečností – strážníci tvrdí, že za devět měsíců letos řešili šestkrát více přestupků v kategorii cyklistů než loni za celý rok. Vedení radnice se navíc nelíbí, že lidé nechávají vozítka uprostřed chodníku, třeba i na místě, kde do nich snadno mohou narazit nevidomí.
Zároveň městská část tvrdí, že koloběžky nemají potřebnou homologaci. Podle Petra Malého ze společnosti Lime to tak ale není. Očekává, že díky trestnímu oznámení se vše vyjasní. „Mohlo by padnout definitivní rozhodnutí, které by potvrdilo, že koloběžky jsou naprosto způsobilé k provozu v Praze,“ ujistil. Dodal, že za špatné parkování dostávají uživatelé stokorunovou pokutu.
Společnost, která koloběžky půjčuje, se podle něj také snaží vyjít městu vstříc ohledně jednoho z největších bezpečnostních problémů – opilců za řídítky. Ti by v noci neměli být schopni koloběžky odemknout. „V aplikaci je nově povinnost, aby uživatel vyplnil takovou hříčku, kterou nemůžete jednoduše naklikat, pokud máte v krvi tolik alkoholu, že nejste schopni jet,“ upozornil Malý.
Kavárna musí platit za každou židličku a stání koloběžek je zdarma? díví se radnice
Od samosprávy ale přicházejí i další požadavky. Praha 1 sice nemluví o zákazu, ale pokud jde o parkování, chtěla by, aby majitel koloběžek radnici platil za zabírání veřejného prostoru. Radní David Skála (Praha 1 sobě) srovnal postavení provozovatele koloběžek s kavárníky, kteří chtějí mít předzahrádky. „Kdyby chtěli mít byť jen jednu židličku, musí za zábor zaplatit,“ poukázal.
Magistrát potom chystá vypovězení memoranda s Lime a jeho nahrazení novým. Jeho součástí by mělo být povinné pojištění uživatelů. „V případě, že uživatel způsobí škodu, tak bude ihned uhrazena,“ nastínil náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
S tím, že by mohlo vzniknout nové memorandum, počítá i provozovatel koloběžek, který chystá návrh nové dohody. „Za rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností a na jejich základě již připravujeme koncept nové dohody s městem, který zahrne veškeré nezbytné požadavky na zlepšení aktuální situace v Praze a dá jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility ve městě,“ uvedl provozní manažer Lime Ondřej Široký.
Půjčování začalo v Kalifornii, zákazy též
Sdílené elektrické koloběžky jsou v Praze fenoménem posledního roku, ve světě ale byly k vidění již dříve. Vše začalo v Kalifornii, kde ale také padly první zákazy. Elektrokoloběžky jsou zakázané v San Franciscu a Santa Monice. Jinde berou odpůrci koloběžek věci do vlastních rukou – třeba v Lyonu našli v září potápěči přes sto koloběžek, které někdo naházel do řeky.
Mnichovský Oktoberfest zase provázely stovky přestupků koloběžkářů, při kterých také mnoho z nich přišlo o řidičské průkazy.
Zároveň ale přibývá míst, kde je možné si koloběžku na ulici půjčit. V Česku zatím jezdí v Praze a také v Brně, na řadu by mohla přijít například Olomouc. V dalších městech potom zaznamenávají rostoucí množství elektrických koloběžek nikoli sdílených, ale takových, které si lidé kupují. U nich sice odpadá problém s parkováním, ale úřady si třeba i v Jihlavě stěžují mimo jiné na rychlou jízdu koloběžek po chodnících.