Netradiční akce se o víkendu konala ve francouzském Lyonu, kde se ekologičtí aktivisté snažili vyčistit řeky od elektrických koloběžek, které tam lidé odhodili. Potápěči jich nakonec našli za tři hodiny přes sto na úseku dlouhém pouhých tři sta metrů, píše server 20minutes.fr, který výsledek operace označil za smutný. Přemíra elektrokoloběžek přínáší problémy i v jiných větších městech v zemi.
Potápěči vylovili z řek v Lyonu stovku elektrických koloběžek
Výlovu z řek Saôny a Rhôny se zúčastnily desítky potápěčů. Sdružení Odysseus 3.1, které čištění toků organizovalo, po skončení akce uvedlo, že „potápěči jsou vyčerpaní a dobrovolníci špinaví“, ale že zbývá ještě udělat hodně práce. Kromě koloběžek našli také šest kol, vozík, psací stroje a rádia.
Koloběžkový chaos ve Francii
S podobným problémem jako Lyon se potýká i Paříž a Marseille. Na velké množství koloběžek ve vodě často upozorňují lidé na sociálních sítích. Pro životní prostředí může být nebezpečná jejich lithiová baterie. Tato sdílená vozítka jsou ve Francii terčem kritiky i kvůli divokému parkování a ohrožení chodců.
Francouzská média v květnu informovala o případu dlouholeté korepetitorky (doprovázející hudebnice) pařížské opery, kterou jezdec na koloběžce vážně zranil a které hrozí, že žáky baletní školy už nebude moci doprovázet na klavír. Rovněž v květnu srazila v Paříži koloběžka matku se sedmitýdenním dítětem, vyvázly jen se škrábanci.
Francouzský parlament proto v srpnu řešil návrh zákona, který má používání tohoto dopravního prostředku upravit. Jen v Paříži je k dispozici na dvacet tisíc koloběžek a zájem o ně letos stoupl zejména mezi turisty.
Starostka francouzské metropole Anne Hidalgová před létem oznámila, že Paříž zakáže parkování elektrických koloběžek a bude požadovat omezení jejich rychlosti.
Podle zástupce organizace Apacauvi, která bojuje proti anarchii ve městech, by uživatelé koloběžek měli být identifikovatelní a za způsobené nehody postižitelní.
Osm měst departementu Hauts-de-Seine západně od Paříže už v červnu používání koloběžek zakázalo. Také Praha řeší problém s parkováním koloběžek a chce stanovit podmínky jejich používání v rušných oblastech centra.
- Pokud je zřízen jízdní pruh pro cyklisty, kolaři či koloběžkáři se musí držet v něm. Na stezce určené zároveň pro chodce a pro cyklisty nesmí ohrozit chodce.
- Na kole/koloběžce se jezdí vpravo, cyklisté mohou jet jen jednotlivě za sebou.
- Cyklisté/koloběžkáři mladší 18 let potřebují ochrannou přilbu, jezdci mladší deseti let se neobejdou bez dohledu osoby starší 15 let, pokud jedou po silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci.
- Při snížené viditelnosti je nutné jízdní kolo či koloběžku označit patřičnými světly.
- Možnosti cestování s kolem/koloběžkou v městské hromadné dopravě upravuje každé město trochu jinak. Například v Brně je možné přepravovat kolo/koloběžku v tramvajích, trolejbusech i autobusech; v Praze řidič autobusu cyklistu do vozu nepustí.