Zelené elektrokoloběžky jezdí od konce září v centru Prahy a mají tak za sebou tři týdny rozporuplného provozu. Do metropole je instalovala americká společnost Lime. Koloběžky vzbuzují mezi obyvateli kontroverzi zejména kvůli časté jízdě po chodníku a parkování na místech, kde omezují provoz. Podobné výhrady měla pražská samospráva už k vozítkům Segway, jejichž provoz v roce 2016 nakonec zakázala.
Místo segwayů křižují Prahu elektrické koloběžky. Je to ještě větší pohroma, stěžuje si radní
To srovnání se nabízelo už na konci září, kdy se v Praze první koloběžky od americké společnosti Lime objevily. „Mají oproti segwayům výhodu v tom, že nejsou tak masivní a neohrožují chodce v takové míře. Je také nutno říct, že jsou určeny výhradně pro silniční dopravu a na chodníku tak nemají co dělat. Už vůbec bychom tedy neměli vídat jezdit na nich například opilé lidi. Bezpečnost chodců je pro nás vždy prioritní, situaci bude potřeba vyhodnotit v řádu měsíců, teď je na to ještě brzy,“ řekl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Doplnil osobní zkušenost ze zahraničí: „Viděl jsem fungovat koloběžky ve Washingtonu a domnívám se, že pokud fungují v hlavním městě USA, budou fungovat i u nás,“ dodal Dolínek.
S tím však zásadně nesouhlasí místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS). „Máme tady další turistickou atrakci, která není nijak regulovaná. Denně na Praze 1 vídáme skupinky turistů, které se na chodnících pohybují mezi chodci na elektrických koloběžkách. Osobně jsem byl svědkem nehody koloběžky s kočárkem, která jen díky pohotovosti matky neskončila mnohem závažněji. Je jen otázkou času, kdy budeme řešit další nehody,“ uvedl Bureš.
V té souvislosti dodal, že s vedením Prahy 1 nikdo o provozování koloběžek v centru nejednal. „Lidé si stěžují. To, že nehody nikam nehlásí, je pochopitelné. Řidiči koloběžek chodce ohrožují, v drtivé většině případů však nezastaví a pokračují v jízdě. Kolize se stala už i mně osobně, samozřejmě že člověk na koloběžce pokračoval dál. Navíc systém jejich parkování umožňuje zanechat koloběžku v podstatě kdekoliv, “ doplnil.
„Podle mě je to neřízený podnikatelský plán ve veřejném prostoru, kterému chybí jakákoliv vize a koncepce. Vzhledem k mnohem nižším pořizovacím cenám koloběžky čeká centrum možná ještě větší pohroma, než jsme zažili u segwayů. U nich alespoň bylo s kým jednat,“ narazil Bureš na absenci domluvy s vedením společnosti.
„Městská policie neeviduje speciální statistiky pro tyto typy dopravních prostředků, nelze tak jednoznačně určit, kolik přestupků uživatelů koloběžek již policisté řešili. Například jízda přes přechod pro chodce či po chodníku jsou však přestupky, za které viníkovi hrozí až dvoutisícová pokuta,“ sdělil mluvčí pražských strážníků Jan Čihák.
Elektrokoloběžky se půjčují přes mobilní aplikaci
Společnost Lime Network, založená v roce 2017 v Kalifornii, funguje v současné době v 27 státech USA. V Evropě působí kromě Prahy například také v Berlíně, Madridu či Paříži. V Praze se společnost zavázala ve společném memorandu motivovat svoje uživatele odkládat koloběžky na místa, kde nebudou bránit provozu.
Zákazníci si mohou koloběžku vypůjčit prostřednictvím mobilní aplikace. Cena výpůjčky je 25 korun za odemknutí a poté 2 koruny za minutu. Na trhu sdílených dopravních prostředků koloběžky doplnily například růžová jízdní kola Rekola.