Asociace se ničeho nedomohla, zákaz segwayů v Praze platí

Žaloba asociace provozovatelů vozítek segway na hlavní město vzala za své, když ji soud pravomocně zamítl. Sdružení požadovalo, aby soud zrušil opatření, na jehož základě magistrát loni rozmístil značky se zákazem vjezdu vozítek do historických lokalit.

Pražský městský soud konstatoval, že zákaz vjezdu segwayů zavedlo nařízení obce, které nepodléhá přezkumu soudem a nelze proti němu podat žalobu. Opatření, které žaloba napadala, jen na základě tohoto nařízení vyznačilo území se zákazem, což bylo v pořádku. „Obec k tomu zmocňuje zákon o silničním provozu,“ upozornila soudkyně Eva Pechová.

obrázek
Zdroj: ČT24

Na provoz segwayů, které využívali především turisti, si dlouhodobě stěžovaly radnice, kritizovali ho také obyvatelé centra. Zákaz vozítek Praze umožnila novela zákona o silniční dopravě, který na segwaye původně pohlížel jako na chodce. Za nerespektování nynějšího opatření hrozí až dvoutisícové pokuty.

Praha selhala, tvrdí právník hájící provoz segwayů

Asociace Segway ČR hájí zájmy majitelů segwayů i podnikatelů s těmito vozítky a sdružuje přes dvě desítky firem. Její právník Pavel Říčka uvedl, že asociace má zájem na kvalitním nastavení pravidel a potřebu určité regulace nezpochybňuje. Opatření magistrátu však vnímá jako politické rozhodnutí.

„Praha zcela selhala při vynucování pravidel. Nebyla schopna usměrnit malou skupinku osob na segwayích, která tu dělala výtržnosti,“ řekl s tím, že městské části letitý problém neřešily. Proto prý město provoz raději plošně zakázalo, navíc bez řádného odůvodnění.

Jediným argumentem magistrátu byla podle Říčky množící se zranění chodců, přičemž advokát zdůraznil, že neexistují statistiky o tom, že k častým střetům chodců se segwayi skutečně dochází. Zároveň se vymezil vůči cyklistům, kteří podle něho pro chodce představují mnohem větší nebezpečí.

  • V Berlíně jako v celém Německu mohou na segwayích jezdit jen lidé starší patnácti let, kteří mají řidičské oprávnění alespoň na moped. Zároveň smí segwaye jezdit pouze po cyklostezkách, případně na silnicích, není-li cyklostezka k dispozici. Na chodníky segwaye nesmějí a jízda v pěších zónách je povolena jen výjimečně například pro organizované turistické jízdy.
  • Zákony v Rakousku pohlíží na segwaye jako na jízdní kola, takže musí jezdit po cyklostezkách a podobně jako v Německu mohou na silnice jen v případě, že cyklostezka není k dispozici. Na chodníky nesmějí vůbec. Povolení jezdit v některých pěších zónách mají segwaye třeba ve Vídni, Linci nebo ve Štýrském Hradci.
  • V belgickém hlavním městě Bruselu segwaye mohou jezdit po chodnících v případě, že se pohybují menší rychlostí než šest kilometrů za hodinu. Pokud ale jedou rychleji, jsou vnímány stejně jako jízdní kolo a musí využívat části vozovky vyhrazené pro cyklisty, pokud je to možné.
  • V Británii nesmějí segwaye vůbec na veřejné komunikace. Jezdit na nich je možné jen na soukromém pozemku s povolením majitele. 
  • Ve Francii platí pro segwaye stejná pravidla jako pro chodce, a tak jsou běžnou součástí Paříže i dalších měst.
  • Na Slovensku mohou segwaye jezdit po chodnících, pokud neomezují chodce a nepřekračují rychlost chůze. Rovněž můžou jezdit po cyklostezkách.
  • V Barceloně nově nesmí segwaye v letních měsících na nábřeží. Město k zákazu přistoupilo po opakovaných stížnostech obyvatel.