Lidé si stěžují na vyúčtování za energie. Chyba může být i na straně jejich dodavatelů

Přibývá stížností kvůli vysokým účtům za energie (zdroj: ČT24)

Přibývá případů, kdy domácnosti podávají stížnosti kvůli příliš nákladnému vyúčtování energií. Za uplynulé měsíce víc takových podnětů evidují poradenská centra i Energetický regulační úřad (ERÚ). U některých vysokých nedoplatků ale mohl dodavatel pochybit. Přibývá i stížností na vyúčtování tepla v bytových domech.

Nedoplatek za energie nyní řeší například Monika Pošívalová. Ještě loni měla přeplatek, letos však už musí doplatit hned 23 tisíc korun. „Normální člověk by třeba brečel, mně nezbývá nic jiného než se tomu smát. Nevím, co budu dělat, jestli mi dají nějaký splátkový kalendář,“ řekla. 

Za nedoplatkem stojí nejen dražší energie, ale také vyšší spotřeba. Monika Pošívalová v zimě nemohla méně topit, protože její byt je nezateplený a má příliš vysoké stropy. Topí zhruba 21 na stupňů. 

Vyšší doplatky ale teď řeší víc domácností, jen ERÚ přišlo v prvním čtvrtletí kvůli platbám asi dva tisíce podání. Důvodem je často právě vyšší cena plynu i elektřiny nebo růst spotřeby. Chyba však může být i na straně dodavatele.

„Je například pochybné, jestli dodavatel řádně oznámil zvýšení ceny. Dodavatel může zvyšovat cenu, pokud ji nemáme fixovanou. Zákon ale říká, že to musí 30 dnů dopředu oznámit. Člověk má možnost vypovědět smlouvu, dodavatel ho o této možnosti musí poučit, jinak jde o zvýšení neplatné,“ upozornil mluvčí ERÚ Michal Kebort.

Některé stížnosti jsou oprávněné, jiné nikoli

Jiné případy zase ukazují, že společnost zvýšení ceny oznámí, ale zálohu tomu nepřizpůsobí. Toto je však ze zákona možné, upozorňuje mluvčí ERÚ. „Jestli se toto stane, potom se logicky nedoplatek promítne do konečného vyúčtování. Nedoplatek pak v některých případech přesahuje deset, dvacet tisíc korun,“ dodal.  

Navíc přibývá i stížností, které se týkají vyúčtování tepla v rámci bytových domů. „Psala nám paní s tím, že doma vlastně netopili, a to je špatně. Ten byt je vytápěn okolními byty, takže tam ta spotřeba objektivně nějaká je, protože v tom bytě určitě nebylo 14 stupňů, zákon na to myslí,“ popsal jeden z případů energetický specialista a generální ředitel ECOTEN Jiří Tencar.  

Jak ale postupovat? Až lidé vyúčtování obdrží, měli by si nejdříve zkontrolovat cenu za komoditu a cenu uvedenou ve smlouvě. Pokud je pro ně vyúčtování i tak vysoké, mohou ho reklamovat u dodavatele, případně se obrátit na informační střediska či přímo regulátora.