Prosazení změny bodového systému zbude až na dalšího ministra. Podle opozice Havlíček dopravu zanedbal

UDÁLOSTI: Nový bodový systém bude muset prosadit nový ministr dopravy (zdroj: ČT24)

Změnit bodový systém bude úkol až pro nového ministra dopravy. Že nestihne změnu prosadit, přiznal nynější ministr Karel Havlíček (za ANO). Opozice považuje za viníka právě jeho. Tvrdí, že nezvládá vést dva resorty zároveň – současně je ještě ministrem průmyslu a obchodu – a že dopravu opomíjí.

Na jaře byl ještě ministr dopravy Karel Havlíček přesvědčen, že je možné schválit do voleb reformu trestů za dopravní přestupky, tedy změny bodového systému, ale i pokut. Nyní poprvé připustil, že už se to nestihne. „Může se (nový bodový systém – pozn. red.) řešit hned, až přijde nová vláda a pošle ho do sněmovny. Nebo se to může řešit poslaneckým návrhem,“ uvedl.

Opozice viní z toho, že se za celé volební období nepodařilo změny prosadit, ministra Havlíčka osobně. Vede dva resorty, navíc je vicepremiérem pro hospodářství a doprava na to podle kritiků doplácí. „Prioritou pana ministra Havlíčka nebyla pravidla silničního provozu, ale spíše lex Dukovany a různé covidové programy. Tak předpokládám, že vyhrál ministr průmyslu nad ministrem dopravy,“ konstatoval poslanec Ondřej Polanský (Piráti).

Jak ale upozornil poslanec Jan Bauer (ODS), nešlo jen o Havlíčka a jeho rok a tři čtvrtě v čele dopravního resortu. Podle Bauera „hnutí ANO nebylo schopné za osm let vlády nad resortem připravit smysluplnou novelu“.

Změny bodového systému sliboval již Havlíčkův předchůdce Vladimír Kremlík (za ANO) a stejně tak předchozí ministr Dan Ťok (za ANO). Ten skončil počátkem roku 2019 a již předtím tvrdil, že „bodový systém je nachystán“.

Momentálně má novela silničního zákona požehnání vlády, ale ve sněmovně ještě nezačalo ani první čtení a je prakticky nemožné projednat ji ve všech třech čteních do voleb. Je navíc zřejmé, že schvalování nepůjde úplně hladce.

Na tom základním je sice shoda – jde o rozvržení bodových trestů do tří kategorií za 2, 4 a 6 bodů, takže za nejvážnější přestupky přijde řidič o oprávnění již při spáchání dvou takových. Za méně závažné přestupky naopak již body nebudou. Potom jsou ale v novele i sporné body jako řidičský průkaz na zkoušku pro čerstvé držitele oprávnění.