Do vlaku pomůžou vozíčkářům speciální čety. Objednat je bude třeba s předstihem

Cestování vlakem není ani v roce 2020 pro lidi s handicapem úplně bez obtíží. Správa železnic teď představila mobilní čety, které budou připravené pomoct na všech nádražích v republice. Na dálkových linkách totiž ministerstvo dopravy požaduje nízkopodlažní vozy jen výjimečně.

Video Vozíčkářům budou na nádražích pomáhat speciální čety
video

Vozíčkářům budou na nádražích pomáhat speciální čety

Tomáš Bundžák na začátku roku vzal bratra na výlet z Pardubic do Prahy. Jeho popis všech peripetií a vlaků, do kterých se vůbec nedostali, má jen na sociální síti Facebook asi 11 tisíc sdílení. Teď v září přichází první příslib, že se situace nebude opakovat.

Správa železnic oznámila, že vytvořila síť takzvaných mobilních čet. Základem bude počítačový systém, prostřednictvím kterého si cestující objedná pomoc. A ta pak na menší nádraží přijede z celkem 21 uzlových stanic. Personál se má o cestující postarat až do nástupu do vlaku. Zdvihací plošiny jsou přitom jen asi na sto místech, často staré a nevýkonné.

„Kvůli ekonomickým otázkám se celá řada z nich stává bezobslužných a tam by tito lidé byli úplně bezmocní,“ uvedl ředitel odboru Národní rady osob se zdravotním postižením Pavel Hříbek.

Vlaky s klasickou konstrukcí jsou výrazně levnější než bezbariérové

Mobilní čety ale mohou znamenat i opouštění koncepce nízkopodlažních vozidel na dálkových linkách. Většina z nich je totiž v klasické konstrukci, která je výrazně levnější. „Za sebe to tak vnímám, že my na Správě železnic budeme muset dělat čím dál víc komfortního přístupu i pro handicapované osoby, a pak věřím, že dopravci se tomu přizpůsobí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Známé případy podobných problémů mají totiž jedno společné – obvykle bylo na začátku nedodržené řazení vlaku, kde místo obvyklého jel náhradní a nevhodný vůz. Jak moc si s tím dokáže poradit dvojice nádražních zřízenců, ukáže až čas.