Děti dostávají úkoly na dálku. Některým učitelé pomáhají i doma, jiné jsou odkázány na rodiče

UDÁLOSTI: Karanténa dělá z rodičů učitele (zdroj: ČT24)

Škola není, výuka ale pokračuje. I když děti dostávají úkoly na dálku, na to, aby je opravdu udělaly a látce porozuměly, musí dohlížet někdo jiný než učitelé. Roli kantorů (a také školníků, kuchařů z jídelny a družinářek) přebírají rodiče. Někteří si stěžují, že učitelé zadávanými úkoly děti přetěžují.

Školy jsou zavřené již dva týdny, vzdělávání dětí tak pokračuje jen na dálku. Různé školy a různí učitelé k této neobvyklé povinnosti přistupují jinak. Některé děti dostanou v pondělí učivo na celý týden a je na nich, respektive jejich rodičích, jak si vše rozvrhnou. Jiné plní nové úkoly každý den.

„V deset hodin musí být u počítače a v určité době to musí vypracovat, jinak nesplnily úkol,“ popsala matka čtyř dětí Marie Drlová.

Videokonference, instruktážní videa versus jen jeden e-mail na celý týden

Jenomže i při domácí výuce se objevují podobné problémy jako ve školních třídách – žáci probírané látce třeba nerozumí nebo je zajímají další podrobnosti. Někteří učitelé jsou na to připraveni a s žáky rozmlouvají prostřednictvím videokonference.

„Zkuste to s nimi ráno, v poledne – kontrolovat je, nechat si předvádět, co mají,“ doporučil i dalším pedagogům Václav Nádvorník z pražské ZŠ Londýnská.

Markéta Jurišicová, která učí děti ve Staré Bělé, potom pro své žáky připravuje instruktážní videa. Vzdělává při tom i sama sebe. „Moje počítačová gramotnost stoupla z pěti procent nevím kam. Je to náročné, na druhou stranu jsem na sebe hrdá,“ poznamenala.

Některé děti se ale musí obracet jen na své rodiče. Ti si potom stěžují, že je toho moc. „V pondělí ráno si otevřu mail a zhroutím se,“ popsala matka žáka páté třídy Vladimíra Čechová. Jejich škola posílá úkoly jen jednou týdně.

Na dálku, ale ne vždy s počítačem

Ministerstvo školství doporučilo učitelům, aby při přípravě domácího vzdělávání využili stránku nadalku.msmt.cz. Zároveň by ale školy měly brát ohled i na to, že mohou být také rodiny, které počítače nemají.

Podle náměstka pro řízení sekce vzdělávání Karla Kováře musí být pedagogové připraveni i na klasické zadávání úkolů a skutečně o takových případech ví. „Učitelé jsou dokonce ochotni nosit to žákům do schránky,“ podotkl. 

Ministerstvo také pedagogy vyzvalo, aby při výuce na dálku vzali v úvahu i další okolnosti. Kromě počítačové vybavenosti domácností a jejich připojení k internetu by měli zohlednit také pracovní režim rodičů.