Jak správně přejít silnici, co nedělat na kole? Znalosti dětí testuje i nová aplikace

Až polovina žáků základních škol propadá ve znalostech bezpečného chování na silnicích. Česká školní inspekce zjistila, že často neumějí vyhodnotit ani velmi běžné situace, například správné přecházení ulice. Ministerstvo dopravy teď nabízí nové výukové materiály a bezpečnost na silnicích by měla být tématem i pro školní družiny.

Video Události
video

Události: Dopravní výchova

Děti se špatně orientují třeba v křižovatkách a neopatrně jezdí na odrážedlech, kolech i kolečkových bruslích. Takové případy mohou končit tragicky, stejně jako přebíhání vozovky mimo přechod.

„Inspekce ukazuje, že se musíme věnovat tomu, aby děti měly základní znalosti. To je třeba přecházení více pruhů nebo že na kole nesmím odbočovat přes protisměr,“ vysvětluje Tomáš Neřold z BESIP.

Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse žáci sami sebe hodnotí dobře a ve znalostech provozu si věří. „Nicméně v mnoha ohledech tomu výsledky neodpovídají,“ podotýká.

Ve školách se dopravní výchova vyučuje převážně jako součást jiných předmětů, kupříkladu v prvouce, výchově ke zdraví či občanské výchově. Chybí navíc kvalifikovaní učitelé i pravidelná teorie a praxe. Například dopravní hřiště využívá pouze polovina českých škol. Naopak už jedenáct let učí dopravní výchovu samostatně v Ondřejově. V tuzemsku jde o výjimečnou věc.

„Cítíme, že je to velice důležité, a i na základě výsledků našich dětí a potom i chování a vystupování našich dětí tak vidím, že to má na ně opravdu pozitivní dopad,“ věří ředitelka základní školy Eva Štosová.

Ještě před třemi lety se chtěly takto podrobně věnovat dopravní výuce BESIP i ministerstvo. Nyní jim stačí, aby školy tématu věnovaly více hodin. „Považuji to za nesmírně důležité a budu jednat i s ministrem Plagou o spolupráci v této věci,“ tvrdí ministr dopravy Vladimír Kremlík (nestr. za ANO).

Pomoci dětem i školám by měly nové výukové materiály, mimo jiné videa, praxe na hřištích a také nová mobilní aplikace Dopravka. „Dítě má svoji postavu, kterou si vybere, identifikuje se s ní, jsou tam standardní úkoly, co se týká dopravních značek, situací na křižovatkách. A za odpovědi získává body,“ přibližuje aplikaci Neřold.

Soupeřit mezi sebou mohou v Dopravce jednotlivci i celé školy, výsledky se potom dají analyzovat.