Chytré silnice by mohly zrychlit dopravu a připravit půdu pro očekávaný nástup chytrých vozidel. V České republice se o jejich rozvoj snaží projekt C-ROADS, který koordinuje ministerstvo dopravy. V současné době se konají finální testy mobilní aplikace a zařízení, které umožní komunikaci jednotlivých vozidel.
Větší bezpečnost i plynulost provozu. Do Česka přichází projekt chytrých silnic
V případě chytrých silnic nejde ani tak o samotné vozovky, ale o data, která se kolem nich linou. Jde například o auta komunikující se semafory, značkami, přejezdy, ale i ostatními vozidly. Řidič tak okamžitě dostává informace o nehodách, kolonách, změnách počasí či sanitce, která se rychle blíží a potřebuje zajistit průjezd.
Pro rychlejší přenos dat se na brány podél nejfrekventovanějších tahů instalují stanice, které dopravní informace přeposílají i pomocí wi-fi. Už nyní jsou každé dva až čtyři kilometry například na Pražském okruhu, na dálnicích D1, D5 nebo D11. Pro příjem informací stačí mít aplikaci, pro pokročilejší funkce, jako je vzájemná komunikace vozidel, slouží jednotka instalovaná v autě.
„Smyslem projektu C-Roads Czech Republic je ověřit v praxi na českých silnicích a vybraných železničních přejezdech fungování spolupracujících systémů ITS (inteligentních dopravních systémů, pozn. red.). Základním cílem je implementovat nejnovější technologie založené na principu přímé komunikace mezi vozidly či vozidly a dopravní infrastrukturou,“ říká oficiální dokumentace systému.
„Kvůli poruše na vozidle zastavíte za zatáčkou. Zapnete výstražná světla a integrovaná jednotka automaticky odešle zprávu varující všechny řidiče, kteří se blíží k vašemu autu a nevidí ho,“ vysvětluje na příkladu z praxe projekt Lukáš Krch ze společnosti O2 Czech republic, která je partnerem projektu.
Autoři projektu věří, že pokud bude pouhých 20 procent vozidel na jejich doporučení reagovat, dojde ke zvýšení plynulosti provozu o sto procent. Právě to je hlavním důvodem, proč projekt podporuje stát. „Zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozuje je zájem státu,“ potvrzuje Martin Pichl z oddělení inteligentních dopravních systémů na ministerstvu dopravy.
Systém začnou už letos ve větším měřítku testovat také vozidla městské hromadné dopravy. Jako první v Ostravě, v Plzni nebo v Brně.