Třicítka místo traťové stovky překvapila, říkají strojvedoucí. Podle SŽDC je vše vyznačeno správně

3 minuty
UDÁLOSTI: Na zpomalení upozorňovali výpravčí, potom přestali – a stala se nehoda
Zdroj: ČT24

Po železniční nehodě, která se stala v neděli u Mariánských Lázní, má Správa železniční dopravní cesty docela jasno – může za ni strojvedoucí, který překročil rychlost. Jenomže strojvedoucí situaci vidí docela opačně a viní z ní hlavně SŽDC. Jde o to, jakým způsobem bylo označeno rychlostní omezení na místě, kde se staví nový silniční nadjezd. Strojvedoucí, kteří po trati přes Mariánské Lázně jezdí, tvrdí, že ten, kdo tudy projede jen jednou za čas a o změně neví, nemusí stihnout zpomalit. Na riziko upozorňovali již před nehodou.

V neděli vykolejil nákladní vlak na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Planou u Mariánských Lázní. Nehoda se stala v místě, kde se staví nová silnice. Vlaky ji budou překonávat po mostě, během jehož stavby je však trať mírně přeložena a místo rovného úseku se jezdí po trojici na sebe navazujících protisměrných oblouků. Místo obvyklé traťové stovky musí vlaky zpomalit na 30 km/h. A současný spor se točí kolem toho, jak je snížení rychlosti na trati označeno.

SŽDC: Informovali jsme dostatečně

Až do poloviny července platila v místě „pomalá rychlost“. Tak železničáři nazývají dočasnou změnu traťových poměrů, na kterou strojvedoucího upozorňuje kromě traťových značek zvláštní rozkaz, který mu předává výpravčí.

Potom se ale z dočasného omezení formálně stalo omezení trvalé. Že musí zpomalit, se strojvedoucí dočtou ve služebních pomůckách, přímo před jízdou je nikdo neupozorní. Když si změny v dokumentaci nevšimnou, musí reagovat až na návěsti přímo na trati.

Správa železniční dopravní cesty ujišťuje, že je vše v pořádku – strojvedoucí je přece povinen sledovat trať a návěsti. „Všechny informace byly i v tabulkách traťových poměrů, takže jsme o tom dostatečně a včas informovali,“ podotkla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Ovšem pro trať 713B (jak je úsek Plzeň–Cheb označen) má tato tabulka třináct stran plných různých údajů. Někteří strojvedoucí přiznávají, že vyznačenou změnu přehlédli – a místem pak projeli rychleji než třicítkou.

Hrozí fatální následky, varoval strojvedoucí již před nehodou

Vedení Českých drah ostatně již před nehodou dostalo od jednoho ze strojvedoucích, kteří přes Mariánské Lázně jezdí, stížnost. Strojvedoucí pendolina Pavel Corradini v ní přímo varoval před rizikem, které na místě po zrušení pomalé jízdy hrozí.

Strojvedoucí sice musí absolovat takzvané „poznání traťových poměrů“, to však platí déle než rok a mezi Plzní a Chebem jezdí někteří jen zhruba jednou za tři měsíce. V takové situaci pak už jde jen o to, zda někdo nepřehlédne, že má zpomalit.

„Pokud by náhodou byl vyrušen ze sledování trati např. přijímáním hovoru na radiostanici nebo sledováním a řešením náhle vzniklé poruchy vozidla a předvěstník přehlédl, následky budou (při vjezdu do protisměrných oblouků rychlostí o málo nižší než 100 km/h) pravděpodobně fatální,“ stojí v dopisu generálnímu ředitelství Českých drah.

Stížnost, která také obsahuje výzvu, aby SŽDC rychlostní omezení opět vyznačila jako mimořádnou pomalou jízdu a informovala o ní strojvedoucí rozkazem, se ale ke správě zatím nedostala. „Věc, která se týká mimořádné události, byla bohužel trochu složitější na přípravu podkladů pro SŽDC. Proto zatím podklad nebyl odeslán,“ připustil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Autor stížnosti zdaleka není jediný strojvedoucí, kterému se postup SŽDC nelíbí. David Votroubek z vedení odborové Federace strojvůdců tvrdí, že jsou některé předpisy napsané tak, že „nejde až tak o bezpečnost, ale o vyvinění se provozovatele dráhy z takovýchto situací“.

Pomalá jízda = kompenzace pro dopravce

Nelze přehlédnout, že při vyhlašování a rušení pomalých jízd jde i o peníze. SŽDC by totiž měla dopravce za pomalé jízdy kompenzovat. V případě, že jde o stálou změnu traťových poměrů, tomu tak není. A na tom, kolik pomalých jízd – a tedy kompenzací – na trati je, potom závisí i případné prémie pro pracovníky této státní organizace.

Nehoda u Mariánských Lázní se ještě vyšetřuje. Zabývá se jí Drážní inspekce, ale také policie. Ta má podezření, že došlo k trestnému činu ohrožení z nedbalosti, i když se nikomu nic nestalo. Vlak, který vykolejil, byl nákladní. Z náspu spadly pouze vozy, které vezly vápenec, dvě lokomotivy zůstaly na trati. Lidé, kteří pod náspem byli, stihli včas utéct.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 57 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 57 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 2 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 2 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 3 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...