Třicítka místo traťové stovky překvapila, říkají strojvedoucí. Podle SŽDC je vše vyznačeno správně

3 minuty
UDÁLOSTI: Na zpomalení upozorňovali výpravčí, potom přestali – a stala se nehoda
Zdroj: ČT24

Po železniční nehodě, která se stala v neděli u Mariánských Lázní, má Správa železniční dopravní cesty docela jasno – může za ni strojvedoucí, který překročil rychlost. Jenomže strojvedoucí situaci vidí docela opačně a viní z ní hlavně SŽDC. Jde o to, jakým způsobem bylo označeno rychlostní omezení na místě, kde se staví nový silniční nadjezd. Strojvedoucí, kteří po trati přes Mariánské Lázně jezdí, tvrdí, že ten, kdo tudy projede jen jednou za čas a o změně neví, nemusí stihnout zpomalit. Na riziko upozorňovali již před nehodou.

V neděli vykolejil nákladní vlak na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Planou u Mariánských Lázní. Nehoda se stala v místě, kde se staví nová silnice. Vlaky ji budou překonávat po mostě, během jehož stavby je však trať mírně přeložena a místo rovného úseku se jezdí po trojici na sebe navazujících protisměrných oblouků. Místo obvyklé traťové stovky musí vlaky zpomalit na 30 km/h. A současný spor se točí kolem toho, jak je snížení rychlosti na trati označeno.

SŽDC: Informovali jsme dostatečně

Až do poloviny července platila v místě „pomalá rychlost“. Tak železničáři nazývají dočasnou změnu traťových poměrů, na kterou strojvedoucího upozorňuje kromě traťových značek zvláštní rozkaz, který mu předává výpravčí.

Potom se ale z dočasného omezení formálně stalo omezení trvalé. Že musí zpomalit, se strojvedoucí dočtou ve služebních pomůckách, přímo před jízdou je nikdo neupozorní. Když si změny v dokumentaci nevšimnou, musí reagovat až na návěsti přímo na trati.

Správa železniční dopravní cesty ujišťuje, že je vše v pořádku – strojvedoucí je přece povinen sledovat trať a návěsti. „Všechny informace byly i v tabulkách traťových poměrů, takže jsme o tom dostatečně a včas informovali,“ podotkla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Ovšem pro trať 713B (jak je úsek Plzeň–Cheb označen) má tato tabulka třináct stran plných různých údajů. Někteří strojvedoucí přiznávají, že vyznačenou změnu přehlédli – a místem pak projeli rychleji než třicítkou.

Hrozí fatální následky, varoval strojvedoucí již před nehodou

Vedení Českých drah ostatně již před nehodou dostalo od jednoho ze strojvedoucích, kteří přes Mariánské Lázně jezdí, stížnost. Strojvedoucí pendolina Pavel Corradini v ní přímo varoval před rizikem, které na místě po zrušení pomalé jízdy hrozí.

Strojvedoucí sice musí absolovat takzvané „poznání traťových poměrů“, to však platí déle než rok a mezi Plzní a Chebem jezdí někteří jen zhruba jednou za tři měsíce. V takové situaci pak už jde jen o to, zda někdo nepřehlédne, že má zpomalit.

„Pokud by náhodou byl vyrušen ze sledování trati např. přijímáním hovoru na radiostanici nebo sledováním a řešením náhle vzniklé poruchy vozidla a předvěstník přehlédl, následky budou (při vjezdu do protisměrných oblouků rychlostí o málo nižší než 100 km/h) pravděpodobně fatální,“ stojí v dopisu generálnímu ředitelství Českých drah.

Stížnost, která také obsahuje výzvu, aby SŽDC rychlostní omezení opět vyznačila jako mimořádnou pomalou jízdu a informovala o ní strojvedoucí rozkazem, se ale ke správě zatím nedostala. „Věc, která se týká mimořádné události, byla bohužel trochu složitější na přípravu podkladů pro SŽDC. Proto zatím podklad nebyl odeslán,“ připustil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Autor stížnosti zdaleka není jediný strojvedoucí, kterému se postup SŽDC nelíbí. David Votroubek z vedení odborové Federace strojvůdců tvrdí, že jsou některé předpisy napsané tak, že „nejde až tak o bezpečnost, ale o vyvinění se provozovatele dráhy z takovýchto situací“.

Pomalá jízda = kompenzace pro dopravce

Nelze přehlédnout, že při vyhlašování a rušení pomalých jízd jde i o peníze. SŽDC by totiž měla dopravce za pomalé jízdy kompenzovat. V případě, že jde o stálou změnu traťových poměrů, tomu tak není. A na tom, kolik pomalých jízd – a tedy kompenzací – na trati je, potom závisí i případné prémie pro pracovníky této státní organizace.

Nehoda u Mariánských Lázní se ještě vyšetřuje. Zabývá se jí Drážní inspekce, ale také policie. Ta má podezření, že došlo k trestnému činu ohrožení z nedbalosti, i když se nikomu nic nestalo. Vlak, který vykolejil, byl nákladní. Z náspu spadly pouze vozy, které vezly vápenec, dvě lokomotivy zůstaly na trati. Lidé, kteří pod náspem byli, stihli včas utéct.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Potraviny ještě zdraží, očekávají ekonomové

Potraviny budou podle ekonomů dál zdražovat. Svoji prognózu opírají o růst cen zemědělských výrobců. Jejich komodity byly v lednu v průměru o devět procent dražší než před rokem jak v rostlinné, tak i živočišné výrobě. A to se s odstupem projeví i v běžných obchodech. Konkrétně si lidé zřejmě více připlatí za mléčné výrobky, pekařské výrobky či vejce.
před 36 mminutami

Obviněných v kauze Motol je sedmnáct, čtyři dostali návrh na vazbu

Pět lidí obviněných v souvislosti s veřejnými zakázkami ve Fakultní nemocnici v Motole zůstává zadrženo. Na čtyři z nich podala evropská pověřená žalobkyně návrh na vzetí do vazby. Ostatní zadržení budou propuštěni, uvedla večer policie. Národní centrála proti organizovanému zločinu informovala, že v korupční kauze je sedmnáct obviněných.
09:29Aktualizovánopřed 1 hhodinou

NKÚ má pochyby o výplatě zvýšených výdělků v justici, zvažuje kontroly

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) má vážné pochybnosti, jestli vedení justice mělo právo za letošní leden vyplatit soudcům a státním zástupcům zvýšené platy. České televizi to řekl prezident NKÚ Miloslav Kala. Po loňském rozhodnutí Ústavního soudu (ÚS) od nového roku chybí klíčové číslo, podle kterého stát výdělky vypočítává. A nový zákon dosud neplatí.
před 1 hhodinou

Fiala řešil s obranou a Skupinou D údajný nelegální dovoz dronů na Ukrajinu

Zástupci ministerstva obrany a Skupiny D, která organizuje sbírku na drony pro Ukrajinu v projektu Nemesis, na schůzce svolané premiérem Petrem Fialou (ODS) „zahájili komunikaci“ a dohodli se, že v ní budou pokračovat. Předseda vlády schůzku svolal v reakci na některé informace médií a spekulace, které se v poslední době kolem sbírky objevily. Uvedl, že je v zájmu bezpečnosti, aby se některé věci vyjasnily.
před 1 hhodinou

Černochová: Obrana má připravené projekty za až 2,3 procenta HDP

Resort obrany má na příští rok připravené projekty až za 2,3 procenta hrubého domácího produktu, v dalších by pak měl nárůst pokračovat rok od roku, uvedla ministryně Jana Černochová (ODS) po zasedání velitelského shromáždění. Upozornila také, že stejným problémům jako s náborem vojáků čelí obrana i v civilní části resortu. Pokud nebude podpora ze strany civilní části fungovat, bude tím trpět armáda, a tedy i obrana země, doplnila.
09:05Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Investice do obrany jsou dobře vynaložené peníze, řekl Fiala

Premiér Petr Fiala a ministryně obrany Jana Černochová (oba ODS) jednali se zástupci obranného průmyslu. Po setkání Fiala sdělil, že investice do obrany jsou dobře vynaložené peníze, přispívají dle něj i k inovacím. Předseda vlády v pondělí uvedl, že je potřeba zásadně navýšit výdaje na obranu, a to na minimálně tři procenta HDP během několika dalších let. Černochová v úterý na velitelském shromáždění sdělila, že resort obrany má na příští rok připravené projekty až za 2,3 procenta HDP, dále by pak měl nárůst pokračovat rok od roku.
15:08Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Školám hrozí nedostatek učitelů, přibývat bude těch nekvalifikovaných

Českým školám hrozí nedostatek učitelů. Do roku 2035 by mohlo v základních a středních školách pracovat asi 90 tisíc kvalifikovaných pedagogů. Základní a střední školy ale budou potřebovat asi 113 tisíc učitelů, vyplývá z analýzy, kterou v úterý představili zástupci Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Podíl nekvalifikované výuky by se tak mohl zvýšit na více než dvacet procent. Nyní je na ZŠ odučeno asi deset procent hodin učiteli bez učitelské kvalifikace, na středních asi sedm procent. O nedostatku kvalifikovaných učitelů a učitelů některých předmětů se mluví dlouhodobě.
před 4 hhodinami

U dostavby Dukovan dosáhneme podílu českých dodavatelů 60 procent, říká KHNP

Korejská společnost KHNP nadále počítá s šedesátiprocentní účastí českých dodavatelů na výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech. České firmy by na tento podíl měly dosáhnout do roku 2039, kdy by měly být dokončeny oba připravované reaktory. Na Česko-korejské konferenci k jadernému průmyslu to v úterý uvedli zástupci korejské firmy. Představitelé českého průmyslu v minulých týdnech vyjádřili obavy o dosažení tohoto cíle, protože dosud nejsou závazné smlouvy o spolupráci.
před 4 hhodinami
Načítání...