Odstraňování provizorních betonových svodidel a také zasypávání děr pod dálnicí D1 u Humpolce by mělo začít v pátek večer, Ředitelství silnic a dálnic ale práce možná o týden odloží kvůli počasí. Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa však ujistil, že i když jízdní pásy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem stále nemají plnou šíři, tentokrát již je vše zařízeno tak, aby bylo možné dálnici ve sněhu řádně udržovat.
Provizorní svodidla začnou z D1 mizet v pátek. Počasí rozhodne, ve který
V celém Česku sněží a sněžit má i v příštích dnech. Když nasněžilo v prosinci, na dálnici D1 zkolabovala doprava – mimo jiné proto, že zúžený úsek u Humpolce byl obtížně přístupný pro zimní údržbu. Silničáři ale ujišťují, že se situace již nebude opakovat. Jízdní pásy v rozkopaném úseku nechali ještě před Vánoci alespoň částečně rozšířit a nyní jsou podle Jana Kroupy na zimu již plně připraveni.
„Aktuálně máme mezi kilometry 0 a 186 dohromady 32 sypačů. Celkem čtyři střediska jsou kompletně v pohotovosti. Pokud je takový spad sněhu, tak sypače jednoho střediska dohromady vysypou 400 tun soli,“ řekl generální ředitel ŘSD.
Další rozšíření začne tento pátek…
Jiná věc ale je úplné zprůjezdnění dálnice. I když je D1 venku z nejhoršího, stále je středový dělicí pás rozšířen pomocí provizorních betonových svodidel, jízdní pruhy posunuté doprava, na dálnici se na křižovatkách najíždí přes stopku místo připojovacích pásů a rychlost zůstává omezena na 80 km/h. Změní to postupné odstranění betonových svodidel nebo alespoň přesunutí dále ke středu dálnice, s čímž chce ŘSD začít v pátek ve 21 hodin.
V první fázi by měla provizorní svodidla zmizet z tříkilometrového úseku bezprostředně u humpolecké mimoúrovňové křižovatky. „Abychom odstranili tu stopku,“ zdůvodnil Kroupa prioritu úplného zprůjezdnění křižovatky. Práce mají silničáři rozvrženy do čtyř dnů, skončit tedy mají nejpozději v úterý. Zároveň by měla stavební firma začít zasypávat kaverny, které vznikly při předchozích pracích pod středem dálnice.
I po zasypání kaveren ale provizorní svodidla v části úseku ještě budou. Kromě výdutí pod částí jízdních pásů totiž zůstal po firmách, které loni začaly dálnici opravovat, ale v prosinci stavbu vzdaly, také rozkopaný jízdní pás. „Dokončujeme projektovou dokumentaci, která popíše, co vše se musí udělat, aby byla svodidla kompletně odstraněna. To znamená, aby se dokončil střední dělicí pás a následně se svodidla mohla vzít a odvézt úplně pryč,“ zaznělo od Jana Kroupy.
… nebo příští pátek
Jan Kroupa spolu s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) přijeli stav dálnice u Humpolce osobně zkontrolovat a během brífinku s novináři je doslova zavál sníh. To také může vzbudit pochybnosti, zda se skutečně podaří práce zahájit v termínu. Jan Kroupa připustil, že by počasí mohlo situaci zkomplikovat.
„V případě, že by bylo takové špatné počasí, tak bychom jenom komplikovali řidičům život, a to bychom nechtěli. Máme alternativní termín, kterým by byl další pátek,“ uvedl šéf ŘSD.
Modernizace by mohla pokračovat na jaře nebo v létě
Silničáři ze situace, která v prosinci na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem nastala a nyní doznívá, viní zhotovitele modernizace, tj. italsko-česko-kazašské sdružení TGS Joint Venture. Práce na dálnici začaly loni v březnu a ŘSD o narůstajícím zpoždění hovořilo již v létě, smlouvu však vypovědělo až v prosinci po dopravním kolapsu.
Jan Kroupa tehdy argumentoval tím, že smlouva byla nastavena tak, že to dříve nešlo. To nyní zopakoval i ministr Dan Ťok. „Tento úsek byl vysoutěžen podle starého zákona, my jsme podle smlouvy museli milníky dát, prodloužit je,“ řekl.
Ministr však čelí opoziční kritice, kterou svými argumenty neumlčel. Místopředseda KDU-ČSL Jan Bartošek zopakoval, že považuje dění na D1 za selhání Ťoka a Ředitelství silnic a dálnic. „Mělo se to řešit na podzim. Všichni vědí, že v úseku mezi Humpolcem a Jihlavou je zima vždycky složitá. Jestliže firma nefungovala, měli s ní vypovědět smlouvu, měli připravit podmínky na zimu, měli to přesoutěžit s předstihem,“ je přesvědčen.
Bez ohledu na to, kdo za situaci může především, je nyní potřeba najít nového zhotovitele, aby práce, které sdružení TGS opustilo, dokončil. Podle Kroupy ŘSD stále zjišťuje, zda by bylo možné zadat zakázku na urychlené dokončení prací v jednacím řízení bez uveřejnění, tedy bez vypsání otevřené soutěže. Pokud by se to podařilo, lze očekávat obnovení modernizace na jaře. Kdyby bylo otevřené výběrové řízení, očekávají silničáři obnovení prací až v červnu nebo červenci.