Večeře založené na rostlinné stravě mohou až o deset procent snižovat riziko srdečních onemocnění, tvrdí vědci

Lidé, kteří pravidelně večeří příliš mnoho tučného masa a rafinovaných sacharidů, mají vyšší riziko srdečních onemocnění než ti, kteří si tento typ jídla dopřávají k snídani. Poukázala na to studie, kterou zveřejnil časopis Endocrine Society Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Kardiovaskulární onemocnění, jako je například srdeční selhání, infarkt nebo cévní mozková příhoda, jsou celosvětově nejčastější příčinou úmrtí. Každoročně si podle odhadů vyžádají 17,9 milionu životů. Výjimkou není ani Česko, kde tento typ chorob stojí ročně přibližně za třetinou všech úmrtí. 

Odborníci v té souvislosti již delší dobu upozorňují, že nadměrná konzumace nasycených tuků, zpracovaného masa a rafinovaných cukrů může být spojena s nebezpečím zvýšení cholesterolu. To pak může mít za následek rostoucí riziko právě onemocnění srdce a cév. 

Blahodárné účinky podle nich naopak může mít takový jídelníček, jehož součástí je dostatek zeleniny, obilovin a umírněné množství masa. 

Důležitost načasování

Nová studie se zaměřila na to, zda má na riziko vzniku kardiovaskulárních chorob vliv také to, kdy během dne člověk „nezdravé“ potraviny obvykle konzumuje. Celkem měli vědci k dispozici data od 27 911 dospělých Američanů. Ta byla sesbírána v rámci národního průzkumu, který zahrnoval informace týkající se zdraví a výživy. 

Konkrétně tým zkoumal souvislost mezi konzumací různých typů tuků, sacharidů a bílkovin a mírou srdečních chorob u respondentů. Všímali si také toho, zda nezdravá jídla účastníci večeřejí, nebo snídají. 

Došli k závěru, že na rostlinné stravě založené večeře snižovaly riziko tohoto typu onemocnění přibližně o deset procent. „Načasování jídla a jeho kvalita představují důležité faktory, které je potřeba vzít v potaz při hledání způsobů, jak snížit riziko srdečních onemocnění,“ poznamenala spoluautorka studie Jing Liová z čínské Harbin Medical University.

„Vždy se doporučuje zdravá strava, a to zejména lidem, kteří mají zvýšené nebezpečí těchto chorob. Zjistili jsme ale, že konzumace masa a rafinovaných sacharidů k snídani byla spojena s nižším rizikem, než když je daná skupina večeřela,“ dodala. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Internet využívá v mobilu drtivá většina českých dětí. Hlavně kvůli zábavě

Každý den používá chytré telefony v současné době 92 procent mladých a dospívajících v Česku. Je v tom podle vědců z Masarykovy univerzity vidět značný generační rozdíl, protože stolní počítač nebo notebook jich denně zapíná oproti tomu jen necelá třetina, konkrétně 31 procent.
před 8 hhodinami

Viry jako zbraň proti nemocem rajčat. Čeští vědci chtějí nasadit bakteriofágy

Vědci z Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR (ÚEB AV ČR) testují ochranu rajčat prostřednictvím takzvaných bakteriofágů, tedy virů, které jsou schopny ničit bakterie. Jejich cílem je najít šetrnější způsob ochrany před bakteriální tečkovitostí – chorobou, která výrazně ohrožuje výnosnost plodů. Podařilo se jim vyvinout funkční prototyp, který se nyní testuje v kontrolovaném prostředí.
před 14 hhodinami

El Niňo je tady. Meteorologové předpovídají, co přinese

Američtí meteorologové oficiálně potvrdili výskyt meteorologického jevu El Niňo, který přispívá k nárůstu teplot po celém světě a je spojen se suchem i povodněmi. Americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) uvedl, že podmínky pro El Niňo se vyvinuly v posledním měsíci, o čemž svědčí nadprůměrné teploty mořské hladiny ve středním a východním Pacifiku v oblasti rovníku.
před 15 hhodinami

Vědci našli velrybí pohřebiště. Obsahuje stovky těl starých i miliony let

Na dně Indického oceánu vědci objevili rozsáhlé pohřebiště velryb, které se táhne v délce asi 1200 kilometrů a ukrývá pozůstatky staré až 5,3 milionu let. Nález dle odborníků patří k nejvýznamnějším objevům svého druhu a může přinést nové informace o pravěké historii kytovců i o životě v jedné z nejméně prozkoumaných částí oceánu.
před 17 hhodinami
Načítání...