Boom levné letecké dopravy s sebou nese i řadu negativních dopadů na životní prostředí. Znečištění se od roku 2005 zvýšilo zhruba o dvě třetiny a růst má i dál. Experti největší dopad přisuzují emisím skleníkových plynů. Trend by mohla změnit novinka – třetí motor, který zajistí efektivnější a ekologičtější způsob dopravy. První letadlo s novou vychytávkou se možná dostane do vzduchu po roce 2030.
Letadla se snaží být ekologičtější. Třetí motor srazí podle expertů emise o desetinu
Odborníci testují nový konstrukční model ve větrném tunelu. „Návrh vypadá tak, že letadlo by mělo mít tři motory místo dvou. Jeden vzadu a dva u křídel. Ty budou poskytovat elektrickou energii, která je nutná pro pohon elektromotoru a rotoru,“ vysvětluje docent z Technické univerzity Delft Arwind Gangoli Rao.
Hlavní vylepšení spočívá v proudění podél trupu letadla. Rotor na zádi by měl vzduch akcelerovat, čímž se zvýší tah motoru. „Vzduch, který proudí podél trupu, je nasměrován vzhůru a díky dodané energii umožňuje dosáhnout požadované síly tahu i při nižší vstupní energii, čímž se zvyšuje účinnost,“ uvedl koordinátor projektu Centreline Arne Seitz.
Aerodynamické vlastnosti letadel přímo ovlivňují i spotřebu paliva. Třetí motor by tak mohl snížit emise skleníkových plynů – především oxidu uhličitého. Konstruktéři z Cambridgeské univerzity se nyní musí vypořádat s vývojem rotoru, jehož lopatky musí vydržet ohromný tlak.
„Vzduch proudí do motoru nerovnoměrně a má různou rychlost. Motor má pak sklon se zastavit. Musíme proto zlepšit konstrukci našich lopatek, abychom selhání zabránili,“ podotkl výzkumný pracovník Alejandro Castillo Pardo.
Elektromotory prioritou
Inženýři se domnívají, že úpravy by mohly při dálkových letech ušetřit až 11 procent současné spotřeby paliva, tedy i emise skleníkových plynů, které se v letectví od devadesátých let jen v Evropě více než zdvojnásobily.
„Je to trend, který je téměř všude ve světě, to znamená v Evropě, ve Spojených státech. NASA na tom pracuje, ale i jiné velké firmy, které by do budoucna měly nahradit, nebo alespoň zčásti nahradit pohon letadel turbínovými motory ventilátorovým pohonem s elektrickými motory,“ podotkl vedoucí Ústavu letecké dopravy při ČVUT Daniel Hanus.
Jiné varianty podle Hanuse prakticky neexistují. „Pohon letadla je založen na tom, že vzduch z atmosféry se urychlí ve ventilátoru na trochu větší rychlost, než je rychlost letu. Ventilátor buď pohání turbínový motor, anebo do budoucna by to mohl být elektromotor, který má mnohem větší účinnost, zhruba dvojnásobnou,“ poznamenal Hanus.
Pokud jde o aerodynamiku, ta se stále zlepšuje, říká expert. „Existuje nová koncepce letadla, které se česky říká létající křídlo, což je letadlo, které má jedno velké křídlo, což vede k mnohem lepší aerodynamice. Další možností je použití lehkých materiálů, to jsou kompozitní materiály na bázi uhlíkových vláken, které sníží hmotnost letadla třeba na polovinu i méně. A hmotnost letadla a spotřeba paliva spolu úzce souvisejí,“ uzavírá Hanus.