Velká Británie znovu odloží zavedení kontrol zboží směřujícího do Severního Irska. Již podruhé tak reaguje na komplikace v zásobování, které na ostrovech způsobuje brexit. Na další problémy s ním spojené se chystají také přístavy na kontinentě. Vývozci totiž v následujících měsících čekají další vlny administrativních omezení.
Pobrexitové komplikace dopadají i na unijní exportéry. Chystají se na další omezení
I po devíti měsících od samotného definitivního brexitu problémy nepolevují. Regály v britských obchodech zejí prázdnotou a třeba společnost Marks and Spencer se rozhodla polovinu svých prodejen ve Francii v příštích měsících uzavřít.
Problémy se přelévají i na kontinent. Například exportéři v druhém největším belgickém přístavu Zeebrugge se už nyní připravují na druhou i třetí fázi brexitu. A říkají, že tyto fáze mohou být ještě horší, než ta první.
„Brexit neskončil. Máme před sebou druhou fázi, která začne prvního října, kdy toho bude hodně. A pak přijde třetí fáze od prvního ledna příštího roku,“ podotýká ředitel přístavu Tom Haufekiet.
Právě pro tento přístav to znamená hlavně nárůst administrativy a potřebu zaměstnávat další a další pracovníky. „Celá řada nových podmínek vstoupí v platnost. A uvidíme, co se stane. V praxi se vše totiž mnohem více zpřísňuje,“ dodal Haufekiet.
Řízení kvůli porušení brexitové dohody
Komplikací se obávají i na britských ostrovech. A to dokonce natolik, že britská vláda oznámila, že znovu odloží zavedení kontrol zboží směřujícího do Severního Irska, které měly začít už v dubnu. Londýn ale jejich start odsunul nejprve na říjen a nyní znovu až na leden 2022.
S tím zásadně nesouhlasí Evropská unie, která kvůli tomu letos na jaře zahájila s Velkou Británií řízení kvůli porušení brexitové dohody.
Britové tak nyní tvrdě narážejí na vlastní brexitové podmínky. Projevuje se to právě prázdnými obchody, dlouhými dodacími lhůtami, nedostatkem řidičů kamionů či pracovníků ve stavebnictví.