Už tři měsíce trvá ruská agrese proti Ukrajině. Válka se dotýká i obyčejných Rusů, a to kvůli vysokým cenám zboží, odchodu firem, kde lidé dřív nakupovali, nebo společností, kde pracovali. Rusové mají nyní problém dostat se i na zahraniční dovolenou. Ekonomická situace se podle odborníků ještě zhorší. Během léta se očekává obrovský nárůst nezaměstnanosti.
Konec západního zboží i vysoké ceny jsou realitou dnešního Ruska. Výhled je zamračený
Západní sankce se v Rusku začínají projevovat. V obchodech je sice zatím potravin dost, jenže se výrazně zvýšila jejich cena. Plné regály mají i některé módní řetězce západních značek, jenže na zboží se Rusové mohou jen podívat přes stažené rolety butiků.
Redaktorka Deníku N Petra Procházková v Horizontu ČT24 řekla, že západní sankce Rusové pociťují, není to však žádné drama. „Situace se teď trochu stabilizovala. Pokud jde o potraviny, tak když přijdete do samoobsluhy, tak tam to vypadá tak jako dřív,“ uvedla. Dopady sankcí se podle ní týkají spíš velkého byznysu nebo finančnictví.
Rusové jsou podle Procházkové velmi intenzivně uklidňováni, že země bez problémů sankce zvládne. „(Vladimir) Putin se ale nezmiňuje o tom, že inflace je dvacet procent a že automobilový průmysl prakticky krachuje. Ale proto, že lidé si nekupují auto, telefon nebo počítač každý den, tak zatím, myslím si, žádná panika nevládne,“ uvedla.
Známé západní firmy končí
Aktivity v Rusku už zmrazilo nebo z trhu zcela odchází víc než tisíc západních společností. Mezi posledními například kavárny Starbucks. Společnost bude asi dva tisíce zaměstnanců platit ještě půl roku. Rusko opustil i McDonald's – po třiceti letech prodal restaurace ruskému držiteli licence. Reagoval i Renault, a to i přes obrovské investice v zemi. Společnost prodala většinový podíl v největší ruské automobilce. „Jde o pokračování trendu odchodů amerických společností z Ruska, které je teď dlouhodobým nepřítelem,“ uvedl ředitel investičního průzkumu Captrust Christian Ledoux.
I když se ruské vládě podařilo po úvodním propadu hodnotu rublu vyhnat dokonce výš než byla, s ekonomickým výhledem to příliš růžově nevypadá. „Vidíme zhoršení ekonomiky napříč širokým spektrem sektorů. Mnoho společností převedlo zaměstnance na částečný úvazek a jiní je varují, že brzy zavřou. Existuje reálná obava, že během léta stoupne nezaměstnanost,“ sdělil ekonomický analytik Macro-Advisory Chris Weafer.
Na dovolenou na Západ? Těžko
Velkou ránu utrpěla i střední třída v Rusku, která byla zvyklá trávit dovolené v zahraničí. Na Západě navíc ani nefungují platební karty Visa a Master Card vydané v Ruské federaci. „Rezervace ubytování přes Airbnb se velmi zkomplikovala. Upřímně jsem se i obávala, co bude s letadly a lety obecně,“ řekla majitelka PR agentury Marina Podvigina-Gruberová.
Ceny letenek výrazně stouply, navíc se ruským letounům uzavřel vzdušný prostor Západu. Přímý let do Německa běžně trval asi dvě a půl hodiny, nyní musí Rusové počítat s dvaceti hodinami. Cestující navíc musejí přesedat v Turecku.
Problém je i s vydáváním víz, cestovní kanceláře jsou na pokraji zániku. „Společnosti přišly o třicet až osmdesát procent zisků. Nejhůře byli samozřejmě postiženi operátoři, kteří spolupracují s výletními společnostmi a evropskými destinacemi,“ uvedl ředitel cestovní kanceláře Space Travel Artur Muradjan.
Rusové sice stále mohou odjet na dovolenou do Turecka, Spojených arabských emirátů nebo na Maledivy, jenže kvůli vysokým cenám zřejmě mnoho lidí zvolí domácí destinaci. Mezi ně Rusové řadí i okupovaný ukrajinský Krym.
Odliv mozků
Rusko se momentálně opět potýká s odlivem mozků, například tamních vědců. „Co je ale velkým problémem pro Rusko, je aktuální odliv IT specialistů. Udává se, a udávají to i ruské zdroje, že od začátku invaze (na Ukrajinu) odešlo přes sto tisíc lidí, kteří jsou považováni za IT specialisty,“ řekla Procházková. Problém je podle ní hlavně v tom, že už před samotnou invazí chyběly statisíce těchto odborníků.
Komplikací je také nedostatek technologií pro výrobu. „Ale jak kterých. Ruská ekonomika stojí na vývozu energetických surovin, ten vzkvétá zejména díky vysokým cenám. Pak jsou tu ale firmy, které byly výrazně napojeny na zahraničí, to je právě ten automobilový průmysl, který teď zásadně mění strukturu a snaží se obstát, například se napojit na Čínu a Indii,“ řekla novinářka Deníku N.