Příští rok na jaře chce expedice Tatra kolem světa 2 navázat na výpravu z osmdesátých let. Zakladatelé projektu plánují ujet přes dvě stě tisíc kilometrů a vozit s sebou dobrovolníky. Cílem je mimo jiné šířit dobré jméno české republiky po světě a natočit dokument, který v tuzemsku ukáže lidem, jak se kde ve světě žije.
Dvě stě tisíc kilometrů a zájemci vítáni. Tatra kolem světa 2 naváže na expedici z dob komunismu
Dva roky před sametovou revolucí vyrážela ze zcela zaplněného Staroměstského náměstí v Praze expedice Tatra kolem světa. Když se však dobrodruzi po třech letech do země vrátili, zájem byl malý, jelikož Československo si prošlo sametovou revolucí a lidé měli jiné starosti.
Příští rok vyrazí na cestu kolem světa nová sestava. „V týmu mám já cestovatelskou krev. V Angole jsem potkal Petra, který tam opravoval tatrovky a jezdil s nimi, takže má zase tatrováckou krev. Tenkrát jsme přemýšleli, co dáme dohromady, a spojení cestování a Tatry vyústilo v to, že bychom mohli navázat na ten projekt,“ popsal spoluzakladatel projektu Marek Havlíček.
Podle jeho kolegy Petra Holečka půjde o jedinečnou, interaktivní a otevřenou expedici pro co největší počet lidí. „Domluvíme se předem, bude to organizované. To auto má v sobě vzadu v nástavbě dvanáct míst, vepředu v kabině jsou dvě. Stálá posádka jsou čtyři lidi a zbytek bude v podstatě kdokoliv, kdo si řekne, že chce,“ uvedl.
Ukázat lidem svět
Projekt v 80. letech měl za cíl šířit slávu značky Tatra, ale také výrobky československého socialistického průmyslu ve světě. Nový tým půjde v jeho šlépějích. „Chceme šířit dobré jméno České republiky, ale chceme i lidem tady ukázat, jak se žije na odlehlých místech někde na Sibiři, v Peru nebo v Kyrgyzstánu. Díky kameramanům, kteří s námi pojedou, chceme natáčet dokument, který ukáže, jak se kde žije,“ podotkl Holeček.
Cestu mají financovat soukromníci i nadšenci. „Za vlastní peníze jsme pořídili základ, tedy auto. Lidé se složili na nástavbu, která se teď zhmotnila. Nyní oslovujeme aktivně partnery. Když si vzpomenete na minulou expedici, tak to vozidlo bylo viditelně polepené známými českými firmami. Nám by se hrozně líbilo, kdyby to vypadalo podobně,“ konstatoval Holeček.
Trasa expedice číslo 2 se řešila už během původní expedice. „Vyrazíme na východ směr Turecko, Dálný východ, Írán, Rusko a z Vladivostoku budeme posílat auto do Jižní Ameriky, kde projedeme celou Jižní Amerikou od jihu po sever a z Ameriky nebo Kanady pošleme auto na závěrečnou etapu do Afriky,“ popisuje Havlíček.
Původní výpravu nepřežil jeden z členů František Jeniš, který se utopil při sjíždění divoké řeky. „Máme z toho obrovský respekt, připouštíme, že dosud jsme vlastně všechny poměrně extrémní zážitky – já s Tatrami v Angole, Marek při projíždění světa – vždy jeli sami za sebe. Teď povezeme lidi a přípravy tomu odpovídají. Jde o volbu trasy a dopředu říkáme, jsme expedice, ne zájezd. Když to někde bude špatné, tak se pojede jinudy,“ upozornil Holeček.