Půlhodinová jednorázová jízdenka na MHD v Praze od ledna zdraží z 30 na 39 korun, v případě nákupu přes aplikaci Lítačka na 36 korun. Devadesátiminutová jednorázová jízdenka zdraží ze 40 na 50 korun, při nákupu přes aplikaci Lítačka na 46 korun. Radní také schválili zdražení cest v Pražské integrované dopravě (PID) mezi Středočeským krajem a Prahou, které iniciovalo vedení kraje. Proti zvýšení cen byli koaliční Piráti, opozici z hnutí ANO a Prahy Sobě zdražení nevadí.
Zvedne se i cena SMS jízdenek, a to ze 31 na 42 korun u půlhodinové a ze 42 na 55 u 90minutové. Vedle toho podraží také jízdenky na 24 a 72 hodin nebo přeprava psa či zavadla. Ceny dlouhodobých časových jízdenek v Praze zůstanou beze změn.
Praha zvýšila i cenu pokuty za cestování bez jízdenky, aby byla shodná se Středočeským krajem. Při platbě na místě bude nově 1200 korun místo dosavadní tisícikoruny, v případě platby v doplatkové pokladně do 15 dní pak 1500 korun. Při pozdější platbě stoupne sankce na rovné dva tisíce.
Zdražení v pražské MHD radní na Kováříkův návrh zapracovali do materiálu o zvýšení jízdného pro cesty mezi metropolí a Středočeským krajem, který už schválili krajští zastupitelé. Praha nově bude mít namísto nynějších čtyř jen tři tarifní pásma, takže cestující z okolí města budou platit o pásmo méně.
Po zdražení se cena běžné třicetiminutové jízdenky pro tři tarifní pásma mezi Prahou a jejím okolím v papírové podobě zvýší z 30 na 39 korun, v aplikaci PID Lítačka bude stát 36 korun. Ceny dlouhodobých časových jízdenek se zvednou o čtvrtinu, v případě využití mobilní aplikace o pětinu.
Na vlaky se nově rozšíří možnost cestovat zdarma pro jednoho dospělého doprovázejícího dítě do tří let, dosud to platilo jen v autobusech, tramvajích a metru. „Rodiče proto preferovali cesty autobusy, přestože trvaly déle. Někdy se stalo, že řidič už měl v autobuse dva kočárky a další nevzal, takže lidé museli čekat třeba půl hodiny na další spoj. Nyní budou podmínky stejné, takže budou moci rodiče pohodlněji cestovat vlakem,“ uvedl radní Antonín Klecanda (STAN).
Léčení zlomeniny náplastí, míní Scheinherr
Předseda opozičního sdružení Praha sobě Adam Scheinherr uvedl, že se koalice ani po letech debat nedokázala dohodnout na systémovém řešení jízdného. „Myslet si, že malé zdražení jednorázových jízdenek problém vyřeší, je jako zalepit otevřenou zlomeninu náplastí,“ řekl Scheinherr. Poukázal na do, že předplatné kupony MHD jsou teď levnější než byly před 25 lety. „Udržovat tuto cenu bez ohledu na inflaci je nezodpovědné –chybějící peníze se pak projeví jinde,“ dodal.
Původní návrh zdražení i v pražské MHD nezahrnoval, prosadil ho radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS). „Mění se pouze jednorázové jízdenky, které z větší části používají turisté,“ dodal. Proti zdražení na území metropole se postavili Piráti, kteří mají dopravu v gesci. „Není správná doba na zdražování,“ prohlásil předseda pirátského zastupitelského klubu a radní Daniel Mazur.
Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že zástupci SPOLU a STAN porovnávali cenu jízdného se zahraničními příklady, například s Německem, ale to bude adekvátní tehdy, až budou v Česku německé platy.
S návrhem nesouhlasí SPD. „Zdražování jednorázového jízdného v Praze odmítáme. MHD je veřejná služba, která má být dostupná pro všechny – ne luxusní produkt. Místo toho, aby město hledalo úspory uvnitř systému, sahá lidem do peněženek,“ uvedl předseda klubu hnutí Milan Urban.
Zdražení Pražany mine, řekl Prokop
Zdražení jízdného by podle předsedy pražské buňky hnutí ANO a zastupitele Ondřeje Prokopa vadilo u časových kuponů, ale jednorázové jízdenky využívají především zahraniční turisté a občasní návštěvníci metropole, a zdražení tak do života Pražanů prakticky nezasáhne.
„Město přitom získá tolik potřebné prostředky na úklid stanic nebo posílení přetížených linek. Navíc zdražení jednorázových lístků bude motivovat více lidí ke koupi výhodnější roční předplacené Lítačky a tím i pravidelnějšímu využívání MHD místo aut. Tedy přesně to, co by mělo být cílem vedení města,“ dodal Prokop.
Podle vyjádření zástupců vedení kraje je důvodem zdražení růst nákladů. Podobně se vyjádřil i Kovářík ohledně MHD v Praze, kterou podle něj metropole z většiny dotuje, a nezbývají pak peníze na jiné oblasti. Radní doplnil, že podle něj není logické, aby Praha měla levnější MHD než Středočeský kraj. „Praha poskytuje výrazně větší služby oblasti MHD, máme mnohem hustší síť,“ řekl. Z minulých zkušeností podle něj také vyplývá, že zdražení jednorázového jízdného nevede k menšímu využívání MHD.
Zastupitelé Středočeského kraje schválili zdražení začátkem června, v metropoli není rozhodnutí zastupitelstva nutné a stačí usnesení radních. Zastupitelstvo kraje spolu se zdražením od příštího roku schválilo i pravidelnou valorizaci cen dopravy. Ta se podle Kováříka Prahy netýká.
Dopravní systém Středočeského kraje a metropole je propojený. V kraji žije téměř 1,5 milionu obyvatel, v Praze zhruba 1,4 milionu. Jízdné naposledy v kraji zdražovalo v roce 2022, v Praze zdražily jednotlivé jízdenky v roce 2021 a cena ročního kuponu se nezměnila od roku 2015, kdy ho tehdejší vedení města zlevnilo na 3650 korun.








