Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu sedmikilometrového úseku dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Stavba vyjde na 3,2 miliardy korun bez DPH, její součástí je i tunel Homole. Práce na obou stavbách potrvají do roku 2026, momentálně se staví i další úseky D35 směrem na Moravu.
Začíná stavba dalšího úseku dálnice D35. Včetně tunelu Homole
Trasa úseku Ostrov – Vysoké Mýto navazuje na předchozí úsek D35 Časy–Ostrov, po kterém se jezdí od předloňského prosince. Součástí nového úseku bude šest mostů a čtyři ptačí zábrany. Napojení Vysokého Mýta je navržené jako součást dálničního úseku Vysoké Mýto – Džbánov, který ŘSD buduje od konce loňského roku.
„Kdykoliv dostavíme a zprovozníme takový úsek, jehož stavbu nyní zahajujeme, nemá to jen ten dopad, že lidé mohou jezdit rychleji a rychleji se dostat z místa na místo. Má to spoustu dalších dopadů ekologických, sociálních, uleví se obcím, které jsou přetížené dopravou, posílí to také bezpečnost silničního provozu," vyjmenoval premiér Petr Fiala (ODS), podle kterého by letos měla celkem začít výstavba 164 kilometrů dálnic a silnic.
Tunel Homole, na jehož výstavbu bylo samostatné výběrové řízení na zhotovitele v režimu Design & Build, kdy dodavatel zpracuje projekt a ujme se i stavebních prací, se bude částečně hloubit, částečně razit. Pro ražbu se použije takzvaná Nová rakouská tunelovací metoda. ŘSD už takto stavělo tunel Panenská, s délkou 2,1 kilometru nejdelší silniční tunel v zemi, Lochkovský tunel na Pražském okruhu i tunel Valík na D5.
Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla bude stavba tunelu velmi náročná. „Injektovat kopec, aby v něm mohli razit, nebude vůbec jednoduché,“ předeslal.
„Pětatřicítka“ bude nejdelší dálnicí v Česku
V současnosti se v Pardubickém a Královéhradeckém kraji buduje několik úseků D35, na zahájení čeká ještě část z Litomyšle do Janova. Úseky Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice se mají budovat formou takzvaného PPP projektu, tedy cestou spolupráce soukromého a veřejného sektoru. Hotové by měly být podle současných představ v roce 2029. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se v Česku v současnosti buduje včetně v pondělí zahájených staveb více než dvě stě kilometrů dálničních úseků.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení, které se plánuje za pět let, bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
Z D35 je zatím hotovo několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec–Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice–Opatovice–Časy–Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice–Olomouc, obchvat krajského města a část Olomouc – Lipník nad Bečvou.