Začala přestavba křižovatky D1 a D2 na jihu Brna

3 minuty
Události: Oprava brněnského křížení D1 a D2
Zdroj: ČT24

Na jihu Brna začala přestavba křižovatky dálnic D1 a D2, která je součástí rozšíření D1 na šest pruhů. Zatím probíhají přípravné práce, větší dopravní komplikace nastanou od noci z pátku na sobotu, kdy začnou stavební práce. Do začátku ledna se bude po D1 jezdit oběma, i když zúženými, pruhy v každém směru. Od 6. ledna se uzavře jeden jízdní pás. Provoz bude omezen až do konce roku 2027.

Světelný had aut, který zpomaluje – typický obrázek na křížení D1 a D2 na jihu Brna. Křižovatka je podle Ředitelství silnic jedna z nejhorších v Česku. Kolony se v místě tvoří i za běžného provozu, v době dopravní špičky se situace ještě zkomplikuje. Místem projede denně kolem osmdesáti tisíc aut, z toho velkou část tvoří nákladní a tranzitní doprava. Podle zkušeností z rozšiřování sousedního úseku D1 mezi 194. a 196. kilometrem lze očekávat, že kolony kamionů mohou být i několik kilometrů dlouhé.

Podle zástupce vedoucího jihomoravské dopravní policie Lubomíra Sedláka policisté posílí hlídky a spolu se silničáři a ministerstvem dopravy připravují doplnění dopravního a proměnného značení s aktuálními informacemi. „Kolony lze očekávat. I když stavba bude probíhat za provozu, dojde k nim vlivem omezení v rámci stavebních činností. Očekáváme negativní dopady na plynulost provozu i na okolní silniční síti, nejen na samotných dálnicích,“ konstatoval Sedlák.

10 minut
Studio ČT24: Začíná přestavba křížení D1 a D2
Zdroj: ČT24

Za kritická místa označil především dojezdy do kolon před uzavírkami, kde často dochází k nehodám. „Doporučuji řidičům chovat se ukázněně a zvážit, zda danou lokalitou vůbec potřebují projíždět. Oblast bude dopravně velmi zatížená,“ dodal.

Kilometrové kolony stály v obou směrech i v době, kdy silničáři D1 rozšiřovali. Aktuální přestavba bude rozsahem ještě větší a komplikovanější. „Aby ta staveništní doprava nestála v kolonách, chystáme provizorní přístupy na staveniště,“ řekl generální ředitel OHLA ŽS Roman Kocúrek.

Čtyřlístek nahradí přímé rampy

Současná křižovatka má podobu čtyřlístku, který už ale kapacitně nevyhovuje. „Hlavním cílem je rozšíření D1 na šest pruhů, ale také zajištění plynulejšího průjezdu. Postavíme přímé větve a rampy mezi dálnicí D1 a D2,“ uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Vizualizace křížení D1 a D2 u Brna po přestavbě
Zdroj: ŘSD

Stavba vyjde na 3,2 miliardy korun a hotová má být v listopadu 2027. Součástí projektu je 14 mostů, z toho sedm na samotných dálnicích D1 a D2.

Podle Mátla je největší výzvou fakt, že se bude stavět za plného provozu. Požádal proto řidiče o toleranci a ohleduplnost vůči dělníkům. „Po celou dobu výstavby udržíme na D1 i D2 režim 2+2 jízdní pruhy, ovšem zúžené. Největší komplikace přinesou nájezdy z jednotlivých větví. To nejnáročnější období začne na začátku příštího roku, kdy uzavřeme pravý jízdní pás D1 a stavět se bude na levém,“ doplnil.

Sjezdy a nájezdy bude Ředitelství silnic a dálnic od neděle postupně uzavírat a zároveň stavět provizorní. Pruhy zbydou jen dva v každém směru. „Režim 2+1 bude pouze v noci a při pracích, které se jinak kvůli bezpečnosti na dálnici dělat nedají,“ vysvětlil ředitel závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Silničáři i policisté doufají, že si část kamionů najde alternativní trasy, které by brněnskému dálničnímu uzlu mohly ulevit. Od Bratislavy lze například sjet směrem na Ostravu už v Břeclavi a pokračovat po silnici I/55 a dálnici D55. Mezi Prahou a Ostravou lze využít dálnici D35, kde se ještě letos otevřou dva nové úseky a příští rok další.

Naopak Mátl nedoporučuje trasu z Rakouska do Prahy přes Znojmo. „Ve Znojmě by určitě nebyli rádi, kdybychom oficiálně naváděli kamiony tudy,“ upozornil s odkazem na chybějící obchvat města.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 20 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 28 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...