Vlaky mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou na pardubicko-hradecké trati mohou konečně jezdit po dvou kolejích. Druhá kolej vznikla až po dlouhé jarní výluce a nyní ji Správa železnic předala do užívání. Zatím ale nebudou vlaky jezdit projektovanou stošedesátikilometrovou rychlostí. To bude možné až po spuštění zabezpečovacího systému ETCS na této trati, což železničáři plánují na rok 2024.
Ve Stéblové začínají vlaky jezdit po dvou kolejích. Na zrychlení si ještě počkají
Nejtragičtější železniční nehoda v české historii se již nemůže opakovat. Stala se před 62 roky na jednokolejné trati u Stéblové v místě, které je čerstvě dvoukolejné. Správa železnic předala jen den po výročí neštěstí do provozu druhou kolej v úseku dlouhém 7,5 kilometru. Na severu navazuje na úsek z Opatovic nad Labem, který byl zdvoukolejněn již dříve. Dvoukolejná je tedy již většina trati Pardubice – Hradec Králové.
Modernizace mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovovou významně omezovala provoz na frekventované trati většinu letošního roku. Od března do začátku července byla úplná výluka, kdy nechala Správa železnic opravit dosavadní traťovou kolej, připravit prostor pro druhou kolej, obnovit trakční vedení a mosty. Následně vznikla druhá kolej.
Součástí modernizace úseku byla i rekonstrukce rosického nádraží, kde vznikla nová ostrovní nástupiště přístupná podchodem, a semtínské zastávky. I její nástupiště jsou nově přístupná podchodem místo dosavadního úrovňového přechodu.
Na trati vznikla také nová zastávka Stéblová obec. V ní vlaky zatím nezastavují, změní se to až 11. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád.
Trať je připravena i na zrychlení, ale na to budou muset vlaky ještě počkat. „Modernizace přispěje rovněž ke zvýšení traťové rychlosti, na třech místech došlo k částečnému napřímení trati. Po zprovoznění zabezpečovacího systému ETCS, plánovaném na rok 2024, budou moct vlaky v úseku jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Modernizace trati z Rosic nad Labem do Stéblové eviduje Správa železnic jako jednu investiční akci spolu s rekonstrukcí pardubického hlavního nádraží. Na něm se pracuje od loňského jara a nynější fáze jeho oprav by měla skončit napřesrok. Tehdy bude hotový i dvoukolejný výjezd do Rosic. K tomu bude potřeba dokončit práce na novém mostě přes Labe. Na obou březích se nyní pracuje na opěrách a pilířích, vyrábí se a naváží nová nosná ocelová konstrukce, která se v příštím roce vysune nad řeku.
I potom ještě bude mezi pardubickým a královéhradeckým nádražím zbývat zhruba pět jednokolejných kilometrů mezi Hradcem Králové a Opatovicemi nad Labem. S jejich modernizací a zdvoukolejněním Správa železnic také počítá. Nezamlouvá se to však části obyvatel v okolí tratě. S modernizací nesouhlasí kvůli plánovanému kácení stromů v kaštanové aleji, obávají se také zvýšení hluku.