Termín zahájení stavby posledního úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi stále není jistý. I přesto se však v Dluhonicích, poblíž kterých má komunikace vést, už začalo pracovat na náhradách, které mají místním stavbu kompenzovat. Momentálně část Přerova rekonstruuje tamní kulturní dům a připravují se také nové stavební parcely.
Stavba poslední části D1 ještě nezačala, v Dluhonicích už ale vznikají náhrady jako bolestné za dálnici
V kulturním domě v Dluhonicích se momentálně dokončují podlahy, elektroinstalace a instalatérské práce. Vybudováno už bylo i nové sociální zařízení. Jde o první viditelnou kompenzaci. Dluhonice si vyjednaly investice za 132 milionů korun za to, že jim na okraji obce povede dálnice.
„Druhý projekt se pak týká přímo místní části, kde se budou opravovat chodníky, parkovací stání, sjezdy a bude zde vybudováno nové veřejné osvětlení,“ popsal referent investic přerovského magistrátu Jiří Raba.
Jednou z hlavních a nejnákladnějších investic v Dluhonicích je vybudování rozvojové lokality Záhumení. Práce tam už odstartovaly, v budoucnu by na místě mohlo vyrůst až 25 rodinných domů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také zaplatí nové hřiště, přes to současné má totiž procházet dálnice.
Na stavbě hřiště se podílí i samotný Přerov. „Z rozpočtu města jej spolufinancujeme, v této chvíli jsme poskytli dvanáct milionů na část sportovního areálu,“ uvedla náměstkyně přerovského primátora Hana Mazochová (ANO).
Stavba posledního úseku D1 ještě nezačala
Zatímco náhrady už začínají být vidět, dálnice D1 ještě stále končí v poli. O její dostavbě stále rozhodují soudy. Ten Nejvyšší správní ve čtvrtek zrušil loňský verdikt krajského soudu, který zamítl žalobu podanou kvůli změně územního rozhodnutí. Ekologické organizace v ní mimo jiné poukazovaly na údajně zastaralou rozptylovou studii.
„Více než dva roky platí přísnější limit ročních koncentrací jemného prachu, takže by mohlo dojít k jeho významnému překročení. A pokud ano, tak se musejí uložit kompenzační opatření,“ upozornil předseda organizace Děti Země Miroslav Patrik.
„Krajský soud v původním rozsudku vyslovil názor, že rozptylová studie obstojí, a jenom Nejvyšší správní soud ho vyzval k tomu, aby se tím zabýval znovu a více to rozvedl,“ sdělil ředitel Správy Brno ŘSD David Fiala. To ale bude trvat asi tři měsíce. Mezitím by mělo rozhodnout i ministerstvo dopravy, které řeší sedm rozkladů proti vydanému stavebnímu povolení.