Za pět let vzrostla intenzita dopravy o desetinu, ukázalo sčítání. Nejvíce aut jezdí po D1 u Říčan

Nejvytíženější komunikací v Česku je dálnice D1 mezi modletickou křižovatkou s Pražským okruhem a Říčany. Za posledních pět let vzrostla intenzita dopravy na silnicích v Česku celkově o desetinu, avšak nákladní doprava zesílila o dvacet procent. Vyplývá to z předběžných výsledků loňského celostátního sčítání dopravy, které představilo Ředitelství silnic a dálnic. Aut jezdilo více než při předchozím sčítání v roce 2016, přestože uplynulé období poznamenala pandemie covidu-19 spojená s restrikcemi, které měly vliv i na mobilitu lidí.

Již léta se nic nemění na tom, že zdaleka nejvíce aut z celé republiky jezdí po dálnicích v bezprostřední blízkosti Prahy, zejména po D1. Oproti minulosti však již není nejvytíženějším úsekem Brněnská ulice v Praze mezi Spořilovem a Chodovem, nýbrž až úsek za křižovatkou s Pražským okruhem.

Denně tudy v průměru projíždí 103 tisíc aut, přičemž ve špičce tudy jezdí deset tisíc vozidel za hodinu. Mezi Chodovem a Spořilovem jezdí každý den průměrně 90 tisíc aut, což z něj činí druhý nejvytíženější úsek dálnic v Česku. Podobná je intenzita dopravy i na dalších úsecích D1 na jihovýchodním okraji Prahy až po Všechromy.

Mimo tuto oblast jezdí nejvíce aut po D1 v Brně mezi křižovatkami s vídeňskou silnicí a bratislavskou dálnicí (přes 76 tisíc vozidel denně). Nejvytíženějším místem, které není na dálnici D1, je část Pražského okruhu od Slivence po Ořech (75 tisíc).

Tah na jih

Velmi frekventované jsou ale i některé úseky silnic, kde dálnice ještě nejsou. Obzvláště to platí o celé silnici I/3 ve Středočeském kraji. Zatímco v jižních Čechách vede z krajských hranic až do Českých Budějovic dálnice, její dostavba k Praze je zatím v nedohlednu a starou silnici nyní využívá v průměru 15 až 25 tisíc vozidel denně – nejvíce mezi Mirošovickou křižovatkou s dálnicí D1 a Benešovem – což je paradoxně více než na již dokončené části dálnice D3 v Jihočeském kraji, kterou využívá 12 až 17 tisíc aut denně, jen na obchvatu Tábora jich jezdí více.

Silný provoz je i mezi Brnem a Mikulovem, respektive Rakouskem, kde rovněž v části trasy ještě nestojí dálnice, nebo na silnici I/35 od Hradce Králové po Mohelnici. 

Intenzita dopravy na dálnicích a silnicích I. třídy
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Velmi zatížené jsou také komunikace ve městech, které nejsou značené jako dálnice, ale mívají více jízdních pruhů než jen dva. Nejvytíženější z nich je silnice I/43 v Brně-Řečkovicích s průměrem více než 55 tisíc vozidel denně, a Brněnský okruh, čili silnice I/42 mezi Zborovskou a Hradeckou ulicí, kudy jezdí 51 tisíc aut denně. K mimořádně zatíženým místům patří i průtah Českými Budějovicemi, kterému by však v budoucnu měla odlehčit dálnice. Sčítání dopravy se ovšem netýkalo vnitřní Prahy, kde nejsou státní silnice.

Celostátní sčítání dopravy začalo v roce 2020, ale protože se konalo na podzim, kdy byly vyhlášeny nové restrikce spojené s covidovou pandemií, pokračovalo ještě loni na jaře. ŘSD data potřebuje především pro své plánování a jako podklad pro rozhodování centrálních institucí i krajů, chtělo se tak vyhnout možnému zkreslení údajů.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl připustil, že pandemie sčítání sice ovlivnila, ale nijak významně, konečná data jsou podle něj relevantní. Například potvrdila vysoké zatížení dálnic D5, D10 a D11 mezi Prahou a Berounem, Mladou Boleslaví, respektive Poděbrady, které chtějí silničáři rozšířit na šestipruh.

Celkově výsledky ukázaly desetiprocentní nárůst intenzit dopravy oproti roku 2016, kdy bylo předchozí sčítání a dvacetiprocentní, když se vyčlení pouze nákladní doprava. Například na úseku D1 Modletice–Říčany, který je podle aktuálních výsledků nejvytíženější v zemi, jezdilo před pěti lety 93 tisíc vozidel denně oproti nynějším 103 tisícům vyšší intenzitu než před pěti lety naměřili sčítači i na většině dalších míst. 

Sčítalo se na 6465 úsecích silnic a dálnic. Na dálnicích bylo 120 úseků, na silnicích první třídy 1790 úseků, na silnicích druhé třídy 3148 a na silnicích třetí třídy 1407 sčítacích úseků. Podle významu daného úseku se tam sčítání opakovalo čtyřikrát až šestkrát. Nyní je hotové vyhodnocení sčítání, závěrečná zpráva by měla vyjít v březnu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 58 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 58 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 2 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 2 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 3 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...