Jedna z nejstarších smluv pražského dopravního podniku týkající se pronájmů v metru je neplatná. Obvodní soud pro Prahu 9 zamítl žalobu firmy Rencar, která třiadvacet let užívala reklamní plochy a odmítala přijmout výpověď. Dopravní podnik vyčíslil, že kvůli kontraktu prodělával až padesát milionů korun ročně. Společnost se míní znovu odvolat.
Soud se odmítl zabývat neplatností smlouvy mezi DPP a Rencar
Kontrakt z roku 1997 se týká práva pro Rencar provozovat reklamu v pražské MHD, celkem jde o zhruba sto třicet tisíc reklamních ploch. Původně měla smlouva platit do roku 2031, od roku 2016 se však obě firmy o její platnost soudí.
Už předloni v září Obvodní soud pro Prahu 9 rozhodl, že smlouva byla od počátku neplatná kvůli neurčitosti předmětu nájmu, odvolací Městský soud v Praze ale věc loni nižší instanci vrátil kvůli technické nejasnosti v původním rozsudku. Nyní obvodní soud rozhodl podruhé – bez změny stanoviska – a případ tím nekončí.
Spory o výnosnost
„Odvoláme se,“ oznámil po vynesení rozsudku mediální zástupce Rencaru Jiří Chvojka. „Je potřeba, aby to soud projednal, podle našeho názoru i podle probíhajících arbitrážních řízení je ta smlouva zjevně platná.“ Soud podle firmy stále věcný obsah žaloby neprojednal.
DPP tvrdí pravý opak. „Soudy vždy rozhodly ve prospěch dopravního podniku. Potvrzuje se tak analýza, že smlouva je zcela neplatná,“ uvedla mluvčí přepravní společnosti Aneta Řehková.
Po odchodu Rencaru dosahují podle dopravního podniku výnosy z reklamy asi sto padesáti milionů korun ročně. „Příjmy, které nám Rencar hradil za několikanásobně větší počet využívaných ploch, přitom nedosahovaly ani třetiny z uvedené částky,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
„Otázka výhodnosti a nevýhodnosti je hodně subjektivní,“ kontruje Chvojka. Ročně prý platili 80 milionů korun, nikoliv 50 milionů, jak tvrdí dopravní podnik.
Firmu založil sám DPP
Rencar v roce 1990 založil samotný DPP, v roce 2001 většinu akcií koupila mezinárodní skupina JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě jen menšinový podíl. JCDecaux měla od roku 1994 také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, která v polovině letošního roku skončila. Vedení metropole se rozhodlo ji neprodloužit a stovky přístřešků, které firma vlastní, postupně v následujících dvou letech nahradit vlastními.
„Město nebude vydíratelné nějakou firmou, která tady měla smlouvu z divokých devadesátých let,“ poznamenal pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Společnost JCDecaux kvůli vypovězené smlouvě na reklamu v dopravním podniku zahájila proti Česku mezinárodní arbitráž. Požaduje v ní v přepočtu miliardu korun. Řízení dosud neskončilo.