Slovenská strela se opět postavila na koleje. Příští týden si pojede pro nový lak

V Hranicích pokračuje náročná renovace legendárního železničního vozu Tatra T 68 známého jako Slovenská strela. Vůz se po téměř dvou letech opět postavil na koleje, zatím je však nepojízdný, práce stále pokračují zvenku i zevnitř. Do muzea v Kopřivnici se má vrátit v létě.

V současné době má už známý prvorepublikový vlak funkční motory a stojí na podvozku, ještě se ale nerozjede. Přitom už příští týden se má vydat na zhruba třicetikilometrovou cestu do Přerova, kde získá nový lak.

Slovenská strela sice do přerovské lakovny vyrazí, ale ne sama, doprovázet ji bude muset jiná lokomotiva. Podvozek vlaku totiž ještě není s funkčními motory propojený kabeláží. „Ještě by neodjel, protože ještě není zapojena regulace. Je to zatím jenom postavené na podvozcích, na kterých to bude převezeno,“ přiblížil Jiří Střecha ze společnosti Tatra, který je zároveň garantem renovace vozu. 

Jak vybrat barvu, když se neví, jak přesně vypadala?

Během následujících tří týdnů dostane Slovenská strela vzhled, jaký měla v době své největší slávy. Před samotným zahájením lakování však ještě bude muset proběhnout povrchová úprava. Poté by mělo přijít na řadu několik vrstev barvy. 

Restaurátoři dlouho hledali pokud možno totožnou barvu, jakou měl vůz za první republiky. V dobových popisech je napsáno „jasně zářivá višňová červeň“. Najít správný odstín však nebylo jednoduché, jelikož všechny fotografie vlaku jsou černobílé, až na jednu z roku 1937, která už byla mnohokrát publikovaná v knihách. Odborníci ji však dlouhá léta měli za kolorovanou.

obrázek
Zdroj: ČT24

V muzeu v Kopřivnici se navíc našel i originální vzorník Tatry z roku 1935, podle kterého se tehdy barvy pro vozidla podniku vybíraly. V něm restaurátoři našli barvu, podle které nechali namíchat přesný odstín višňově červené pro Slovenskou strelu. 

Podvozky vlaku budou šedé, tam se dokonce zachovala originální barva, která se skrývala pod několika vrstvami nových nátěrů. Střecha bude v barvě starého zlata, kterou bylo také nutné namíchat tak, aby co nejvíce připomínala původní odstín. 

Potahy na míru i nové dřevěné okenní rámy

Stejně jako v roce 1936, kdy byly dva vlaky s označením Tatra T 68 vyrobeny, má vypadat i interiér vozu. Spousta původních dílů se renovovala, ale některé se nedochovaly a bylo nutné je vytvořit znovu. U každého prvku naštěstí existoval alespoň jeden originál, a restaurátoři tak přesně věděli, z čeho mají vycházet. 

„To je třeba případ vnitřních rámů oken z bukového dřeva. Je to profilovaný masiv a byl velký problém najít někoho, kdo je schopen to ohnout tak, jak my potřebujeme. Žádná firma, ani ta, která vyrábí ohýbaný nábytek, nemá dnes takové stroje, aby byla schopna to udělat,“ popsal Střecha. Nakonec se ale ve východních Čechách našel alepoň jeden restaurátor, který to dokázal. 

Nezachovaly se však původní potahy sedaček, jelikož byly už dříve přečalouněny. Podle dobového popisku černobílých fotografií a barev, které restaurátoři našli na potahu sedačky strojvedoucího, se nechala na míru utkat látka s původním vzorem. Má barvu bílé kávy a je hnědě žíhaná. 

Je to národní kulturní památka a dostává maximální péči tak, abychom ji vrátili do stavu z roku 1936 a 1937, kdy byla uvedena do provozu.
Jiří Sřecha
garant renovace Slovenské strely

Navrátit vlaku původní podobu je složité v tom, že se na jednom místě potkává celá řada řemesel, která se musí vzájemně koordinovat. „Některé díly byly nahrazeny novými, například dynama a podobně. Drtivá většina komponent se však vyrábí znovu, podle původních vzorů,“ konstatoval koordinátor prací Jan Palas. 

Jednoduché není ani skloubit historický vůz s moderními technickými požadavky. „Je to vždy věc kompromisů. Pokud bychom museli vyhovět všem stávajícím předpisům, tak by to nebylo možné. Ale proto, že se jedná o vozidlo historické, tak tam jsou určitá zjednodušení,“ doplnil Palas. Vše ale restaurátoři musí komunikovat s Drážním úřadem nebo Správou železnic. 

Nápisy FAJČIARI a NEFAJČIARI zůstanou

Vůz Slovenská strela byl rozdělen na dvě části – pro kuřáky a nekuřáky. Jednotlivé části vlaku byly označeny slovenskými nápisy FAJČIARI a NEFAJČIARI, jelikož domovskou stanicí vlaku byla Bratislava – hlavná stanica. Také toto restaurátoři zachovají, včetně popelníků. Rozdíl však bude v tom, že tentokrát se už ve vlaku kouřit nebude. 

obrázek
Zdroj: ČT24

„Zrcadlo? Nebrat, příliš těžké!“

Slovenská strela byla jedinečná i tím, že měla poměrně malou hmotnost – pouze 36 tun. Už když se v kopřivnické Tatře vyráběla, vybírali dělníci co nejlehčí materiály, aby ušetřili doslova každý gram. Například místo zrcadel byl na toaletách pouze leštěný hliník. 

O to se momentálně snaží i restaurátoři, protože musejí původní hmotnost dodržet, případně překročit jenom velice mírně. „Tam, kde je to možné, se používají původní materiály. Tam, kde to možné není, se používají nové, ale stejně těžké nebo nepatrně těžší. Je tam určitá tolerance, ale nemůžeme to překročit třeba o pět tun,“ poznamenal Palas. 

Sousedíkovy unikátní motory už šlapou

Už loni se podařilo dokončit jednu z nejdůležitějších částí opravy Slovenské strely – motory, na jejichž konstrukci se podílel i český vynálezce Josef Sousedík. Jeho systém byl ve své době převratný, využíval efektivitu jak elektromotorů, tak benzinového motoru. Moravský Edison, jak se mu také přezdívalo, ho nejdříve vyzkoušel ve svém autě, poté ho aplikoval do vlaku. 

Oprava historického železničního vozu začala už v srpnu 2018, kdy byl kamionem převezen do dílen Českomoravské železniční opravny (ČMŽO) v Hranicích, od té doby se po částech renovuje. Předtím Slovenská strela dlouhá léta chátrala před kopřivnickým muzeem a byla už ve velmi špatném stavu.

Oprava unikátního motorového železničního vozidla, které je jediným exemplářem na světě, skončí letos v létě. Renovace má stát až 42 milionů korun. Vlak najde místo v novém depu v areálu muzea v Kopřivnici. Při významných událostech by Slovenská strela mohla dokonce opět vyrazit na koleje v rámci vyhlídkových jízd. 

Strela brzdila jenom v Brně, v Bratislavě byla za čtyři a půl hodiny

Kopřivnická Tatra původně vyrobila dva vozy, které se mohly chlubit označením nejrychlejší vlak v Československu. Jeden z nich však vyhořel a zachoval se pouze ten, který se právě opravuje. Trasu z Prahy do Bratislavy urazil motorový vůz za čtyři hodiny a 18 minut. Jedinou další zastávkou bylo Brno.

Slovenská strela vyjela poprvé 13. července 1936. Po začátku druhé světové války však dostal vlak stopku, protože chyběly pohonné hmoty. Po skončení konfliktu ještě nějakou dobu jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak. Vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku, a to až do 50. let.

2 minuty
Jak vypadala Slovenská strela v časech své největší slávy?
Zdroj: Technické muzeum Kopřivnice

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 15 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 19 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 19 hhodinami

ODS ukončila členství odcházejícím zastupitelům z jihu Čech. Podle Kuby je to nešťastné

Vedení ODS fakticky ukončilo členství jihočeským a českobudějovickým zastupitelům, kteří již dříve oznámili, že stranu opustí. Končí na základě veřejné deklarace odchodu, řekl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. Ve straně tak skončili mimo jiné jihočeský hejtman Martin Kuba nebo českobudějovická primátorka Dagmar Škodová Parmová. Celkem jde o třicet krajských a čtrnáct českobudějovických zastupitelů zvolených za ODS. Všichni chtějí vstoupit do nového hnutí, které právě Kuba připravuje.
před 20 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 23 hhodinami

O víkendu se oteplí, místy může pršet

O nadcházejícím druhém adventním víkendu se v Česku oteplí, v neděli se nejvyšší teploty přiblíží k deseti stupňům Celsia, na začátku příštího týdne bude i kolem třinácti stupňů. I v noci má mrznout jen výjimečně, při jasné obloze a bezvětří. O víkendu zůstane obloha většinou zatažená, ráno se objeví mlhy, místy bude pršet, v pátek může v Čechách ve vyšších polohách ještě sněžit. Vyplývá to z předpovědi počasí Českého hydrometeorologického ústavu.
včeraAktualizovánovčera v 08:29

Na jihu Čech někdo tráví psy, policie hledá svědky

Neznámý pachatel tráví psy v okolí největšího českobudějovického sídliště. Během jediného dne se tam při venčení otrávila hned dvě zvířata, přičemž jedno nepřežilo. Další chovatelka teď ve stejné lokalitě našla návnadu s jedem. Místní veterináři i policisté se s problémem setkávají v posledním roce opakovaně. Strážci zákona prosí o pomoc případné svědky. „Během dvaceti minut mi přivezli majitelé dva psy s naprosto stejnými příznaky. Občas vyndáváme hřebíky a jehly ze špekáčků,“ řekl k situaci veterinář Ladislav Lapáček s tím, že útoky na psy neřeší poprvé.
včera v 07:30
Načítání...