Silnice 43 povede přes Brno-Bystrc. Jihomoravští zastupitelé zakotvili trasu v zásadách územního rozvoje

Silnice číslo 43 z Brna na Svitavy povede přes brněnskou městskou část Bystrc a potom dál na sever k Moravské Třebové. Jihomoravští zastupitelé zakotvili její trasu v zásadách územního rozvoje, jejichž aktualizaci na svém posledním zasedání před volbami schválili. Jednání zastupitelstva provázely protesty odpůrců bystrcké varianty.

Trasa silnice 43 se v Jihomoravském kraji řeší už léta a provází ji dohady. Kraj nechal v loňském roce zpracovat územní studii, která doporučila vést rychlostní silnici přes Bystrc. Obchvat ani nulovou variantu studie nedoporučila.

Silnice 43 se má odpojit od D1 blízko městské části Bosonohy a směřovat severně přes Bystrc, podél hráze Brněnské přehrady a přes městskou část Kníničky. Dále povede ke Kuřimi a na sever k Černé Hoře a Moravské Třebové, kde se má napojit na plánovanou dálnici D35.

Místní se bojí hluku a prachu

Na zasedání zastupitelstva proti schválení varianty přes Bystrc protestovala skupina lidí, převážně obyvatel Bystrce a okolních obcí, kteří se obávají zhoršení životního prostředí v městské části a chtěli by silnici vést obchvatem.

Krajští zastupitelé ale ujišťují, že silnice v zástavbě povede pod zemí v tunelech a mosty budou kryté tubusem. Náměstek hejtmana Martin Maleček (Starostové pro Jižní Moravu), který aktualizaci předkládal, řekl, že hlukovou studii kladně posoudilo také ministerstvo životního prostředí a krajští hygienici.

„Kritici tvrdí, že realizace trasy bystrckou stopou je o 25 miliard dražší než optimalizovaná trasa boskovickou brázdou. Nechal jsem si to zjistit, je dražší o 4,2 miliardy,“ řekl Maleček.

Kraj nevlastní zdrojová data studie

Pro schválení aktualizace zásad územního rozvoje bylo 45 z 54 přítomných zastupitelů. Hlasování se nezúčastnil hejtman Bohumil Šimek (ANO) ani brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Proti byla jako jediná zastupitelka Jana Drápalová (Zelení a Piráti), která také navrhovala odložit schvalování. Podle ní je jedním z problémů to, že kraj nevlastní zdrojová data, na jejichž základě najatá firma vypracovala studii stavby.

„Nemůžeme si nijak ověřit, že trasa přes Bystrc je nejlepší variantou na základě posouzení expertů a nikoli výsledkem toho, co řadu let prosazují politici,“ uvedla.

Veřejnost také poukazovala na možné procesní pochybení, kvůli kterému by mohl aktualizaci zásad územního rozvoje zrušit soud. Bývalý náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno) jako občan uvedl, že veřejnost neměla možnost účastnit se vypořádávání připomínek. Připomněl, že soud už dříve kvůli pochybením zrušil aktualizaci brněnského územního plánu.

Odpůrci tvrdí, že ve studii jsou chyby

Odpůrci se shodli na tom, že aktualizace obnáší mnoho pochybení a nedůvěřují protihlukovým opatřením, že je ochrání od hlučné dopravy. „Proces pořizování aktualizace nenavázal na platné zásady z roku 2016, kde byly vymezeny dva koridory územních rezerv. Územní studie předjímala, že výsledkem musí být bystrcká trasa. Kraj navíc tvrdí, že návrh obsahuje tunely. To ale není pravda. Žádné tunely na výkresech nenajdete,“ vyjmenoval některé z bodů kritiky Petr Firbas.

Firbas dodal, že schválení aktualizace územního plánu zastupiteli neznamená konec. „Budu za lidi bojovat. Ke krajskému soudu podám žádost o přezkum,“ řekl. Totéž zamýšlí i Hollan.

„Územní plánování v Jihomoravském kraji je jako zakletý hrad. Některé varianty spojení se v něm vždycky ztratí. Jedna jistota však zůstává, kvalitní dopravní spojení s okolními regiony je stále stejně v nedohlednu jako před deseti lety,“ uvedl v tiskové zprávě starosta obce Ostopovice Jan Symon.

Úředníky zahltily připomínky generované robotem

Úředníci Jihomoravského kraje se museli nedávno také vypořádat s desítkami tisíc automaticky vytvořených připomínek, které se týkaly právě aktualizace zásad územního rozvoje. Na dva měsíce to zaměstnalo celé oddělení, do práce lidé museli i o víkendech. Každou připomínku museli tamní pracovníci posoudit, případně na ni odpovědět.

„Byť ty připomínky byly stejné, tak byly často psány jiným fontem a vždy byly v jiném pořadí. My jsme museli mít jistotu, že jsme žádnou připomínku nepřehlédli,“ popsala vedoucí oddělení územního plánování Jana Janíková. „Jsme přesvědčeni, že účelem těch připomínek byla výhradně obstrukce,“ dodala. Stránka vytváření sestav připomínek už nefunguje. Podle spolku, který za ní pravděpodobně stojí, poukazují připomínky na zájem lidí o proces aktualizace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 32 mminutami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
včera v 08:00

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025
Načítání...