Rekonstruovaný Negrelliho viadukt ukáže, co unese. Začínají jeho testy před otevřením

Tříletá oprava Negrelliho viaduktu je téměř u konce a začínají jeho zatěžkávací zkoušky. Měly by ukázat, co konstrukce udrží. Experti z Kloknerova ústavu se zaměří na úseky mostu na pravém Vltavském břehu od Masarykova nádraží po Sokolovskou ulici, zvláště se budou zabývat přemostěním Křižíkovy ulice. Zkoušky potrvají do neděle.

Správa železnic rozdělila test chování opravených částí Negrelliho viaduktu na pravém vltavském břehu do tří částí. První z nich je oblouk od Masarykova nádraží ke Křižíkově ulici, druhou přemostění Křižíkovy a třetí úsek mezi Křižíkovou a Sokolovskou.

Zátěžové zkoušky by podle správy měly ukázat „spolehlivost nosné konstrukce z hlediska mezního stavu použitelnosti“. Na mostní objekty přijede dva až šest 62tunových vozíků a experti z Kloknerova ústavu ČVUT budou sledovat, jak na jejich průjezd zareagují ocelové nosníky, spáry a sednutí spodní stavby.

Rekonstrukce samotného mostu je nyní již hotová, vlaky se na něj ale vrátí až za dva měsíce – provoz by měl začít 1. června. Dělníci ještě musí položit kabely, zapojit zabezpečovací zařízení a dokončit trakční vedení.

Oprava Negrelliho viaduktu začala v roce 2017, vlaky na něm přestaly jezdit počátkem července. Spoje, které po něm jezdívaly z Masarykova nádraží směrem na Kralupy, byly odkloněny přes Balabenku, zatímco vlaky ve směru do Kladna začínají až za řekou v Holešovicích na zastávce Bubny-Vltavská.

Poté, co se viadukt vlakům opět otevře, bude jich po něm moci jezdit více. Rekonstrukce historického přemostění Vltavy zároveň považuje Správa železnic za první etapu modernizace trati Praha–Kladno, jejíž součástí má být i stavba odbočky na Letiště Václava Havla. 

Negrelliho viadukt
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Negrelliho viadukt je druhým nejstarším stojícím pražským mostem přes Vltavu. Vede z Karlína do Holešovic. Vznikl v roce 1850 jako součást tratě Praha–Podmokly (a dále do Drážďan), otevřen byl 1. června, tedy rovných 170 let předtím, než se na něj vlaky vrátí. S 1100 metry byl Negrelliho viadukt několik desetiletí nejdelším mostem v Evropě.

Ačkoli je památkově chráněn, nedochoval se most v původní podobě. Již v 70. letech 19. století byl k němu přistaven karlínský spojovací viadukt, který umožňuje přímou jízdu od Buben směrem k Libni. Ve 20. století nahradily jeho původní kamenné oblouky nové betonové konstrukce nad Křižíkovou ulicí a Bubenským nábřežím, vzhled mostu také změnila elektrizace trati v roce 1962.

  • Karlův most
  • – kamenný most z let 1357–1402, nahradil pobořený Juditin most
    – pro pěší (v minulosti silniční a tramvajový); spojuje Staré Město a Malou Stranu
  • Negrelliho most
  • – kamenný most z let 1846–1850
    – železniční; spojuje Karlín, Štvanici a Holešovice
  • Palackého most
  • – kamenný most z let 1876–1878
    – silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Smíchov
  • Most Legií
  • – kamenný most z let 1898–1901, nahradil řetězový most císaře Františka I. z roku 1841
    – původně most císaře Františka I., v minulosti též most 1. máje
    – silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Malou Stranu
  • Železniční most (pod Vyšehradem)
  • – ocelový most z roku 1901, nahradil jednokolejný most obdobné konstrukce z roku 1871
    – železniční; spojuje Výtoň a Smíchov
  • Čechův most
  • – železný most z let 1905–1908
    – silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice
  • Hlávkův most
  • – železobetonový most z let 1909–1912
    – silniční a tramvajový; spojuje Karlín a Holešovice
  • Mánesův most
  • – betonový most z let 1911–1914, nahradil Rudolfovu lávku
    – původně most arcivévody Františka Ferdinanda d'Este
    – silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Malou Stranu
  • Libeňský most
  • – betonový most z let 1924–1928, nahradil dřevěnou lávku z roku 1903
    – silniční a tramvajový; spojuje Holešovice a Libeň
  • Jiráskův most
  • – železobetonový most z let 1929–1933
    – silniční; spojuje Nové Město a Smíchov
  • Štefánikův most
  • – železobetonový most z let 1949–1951, nahradil řetěžový most císaře Františka Josefa I. z roku 1868
    – silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice
  • Branický most („most Inteligence“)
  • – železobetonový most z let 1949–1955
    – železniční a pro pěší; spojuje Braník a Chuchli
  • Most Závodu míru
  • – železobetonový most z roku 1964, nahradil Zbraslavský most z roku 1896
    – silniční; spojuje pravobřežní a levobřežní část Zbraslavi
  • Holešovický most
  • – betonový most z let 1966–1975
    – železniční; spojuje Holešovice a Libeň
  • Most Barikádníků
  • – železobetonový most z let 1972–1980, nahradil Trojský most z roku 1928
    – silniční; spojuje Holešovice a Libeň
  • Barrandovský most
  • – betonový most z let 1978–1988
    – silniční; spojuje Braník a Hlubočepy
  • Radotínský most (součást dálnice D0)
  • – železobetonový most z let 2006–2010
    – silniční; spojuje Komořany a Lahovice
  • Trojský most
  • – ocelový obloukový most z let 2010–2014
     – silniční a tramvajový; spojuje Holešovice a Troju

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Každá třetí obec mívala kino. Dnes většinou slouží k jinému účelu

V Česku v posledních dvaceti letech zanikly stovky klasických jednosálových kin. Ve velké části z nich se stále zachovala promítací technika, i když už slouží jinému účelu. Oživit je a připomenout jejich historii, má projekt Rekino. Ten chce postupně rozjet promítačky v různých koutech Česka.
před 55 mminutami

Ve většině krajů stojí autoškola přes dvacet tisíc

Cena běžného řidičského výcviku se v osmi krajích dostala přes dvacet tisíc korun. Způsobů, jak na pořízení průkazu ušetřit, není mnoho. V některých případech za něj platí zaměstnavatelé nebo střední školy. Novou možností je projekt, který slibuje vybrat zájemce a řidičský výcvik jim zaplatit.
před 9 hhodinami

Soud zamítl žalobu Kosteleckých uzenin, Babiš dle něj byl ve střetu zájmů

Městský soud v Praze zamítl žalobu Kosteleckých uzenin ze skupiny Agrofert na ministerstvo zemědělství, ve které se firma domáhala vyplacení dotace. Mimo jiné konstatoval, že předseda ANO Andrej Babiš, který firmy v roce 2017 vložil do svěřenských fondů, byl ve střetu zájmů. Rozhodnutí je pravomocné, lze proti němu podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding počká na písemné vyhotovení rozsudku a následně zváží další kroky.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pražská hazardní vyhláška před ÚS obstála, regulace není v celém městě stejná

Ústavní soud (ÚS) zamítl návrh ministerstva vnitra na zrušení části pražské hazardní vyhlášky. Živé hazardní hry s krupiérem, třeba ruletu nebo poker, Praha obecně povolila, ale městským částem dala možnost je na svém území zakázat nebo časově omezit. Vnitro v tom spatřovalo nerovný přístup a narušení pravidel hospodářské soutěže. Loni ministerstvo platnost vyhlášky dočasně pozastavilo, nyní bude znovu závazná.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Ostravu Němci urputně bránili, osvobození pomohl i most

Osvobození Ostravy, kterého se tamní obyvatelé dočkali před 80 lety 30. dubna 1945, předcházela rozsáhlá ostravsko-opavská operace, která trvala téměř dva měsíce. Do boje se zapojilo přes čtvrt milionu vojáků 4. ukrajinského frontu Rudé armády včetně příslušníků 1. československé samostatné tankové brigády a československé smíšené letecké divize. Proti stálo sto padesát tisíc vojáků německé armády.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Celníci odhalili první českou laboratoř k výrobě nové drogy klefedronu

Celníci odhalili na Ostravsku první českou laboratoř k výrobě klefedronu – nové psychoaktivní substance se stimulačním účinkem a vysokou toxicitou. Z výroby téměř tuny drog obvinila policie osm Čechů a jednoho Poláka. Většině členů skupiny hrozí až 18 let vězení. Sedm z obviněných poslal soud do vazby.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

V nemocnici zemřel muž, kterého při zásahu v Třeboni postřelili policisté

V nemocnici zemřel v pátek na následky zranění muž, jenž v úterý v Třeboni nožem ohrožoval ženu a jehož při zásahu postřelili policisté. Případem se bude zabývat Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS).
před 14 hhodinami

Hasiči na čarodějnice řeší i zbytečné výjezdy, vyzývají nahlásit pálení předem

Hasiči každoročně během pálení čarodějnic řeší desítky planých výjezdů, kdy lidé zapomněli nahlásit pálení rekreačního ohně. Vyzývají proto organizátory, kteří chystají ohně na volném prostranství, aby to před zahájením akce udělali. Loni pomocí webu Evidence pálení lidé hasičům nahlásili k 30. dubnu přes osm tisíc čtyři sta ohňů, hasiči vyjeli během filipojakubské noci k dvaceti požárům, které větší škody nezpůsobily.
před 17 hhodinami
Načítání...