Zastupitelé Plzeňského kraje v pondělí schválili dohodu s obcemi a ministerstvy průmyslu a dopravy o výrazném zmenšení průmyslové zóny na záložním armádním letišti Líně u Plzně. Automobilka Volkswagen tam zvažuje výstavbu továrny na baterie do elektroaut za 120 miliard korun. Stát, který takzvanou gigafactory podporuje, tam chce vybudovat strategický podnikatelský park (SPP). Pro zmenšení zóny ze současných více než sedmi set hektarů, což je plocha vedená v krajském územním plánu, zásadách územního rozvoje, na 280 hektarů hlasovalo 29 ze 43 přítomných zastupitelů.
Průmyslová zóna na letišti Líně se má zmenšit. Dohodu s obcemi a státem stvrdili krajští zastupitelé
Změna zásad územního rozvoje, kterou zadal resort průmyslu a obchodu, bude hotová do konce roku. Kraj o ní bude poté znovu hlasovat – podle náměstka hejtmana Petra Vanky (ANO) v lednu nebo v únoru. Rozhodnutí Volkswagenu by mělo padnout podle pondělní diskuse zastupitelů do konce září, do té doby se má sejít premiér Petr Fiala (ODS) se šéfem automobilky. Mluvčí koncernu pro baterie Stefan Ernst nicméně nepotvrdil, že rozhodnutí o továrně by mohlo padnout již tento měsíc. „O tom nic nevím,“ řekl.
Součástí pondělního usnesení je také podmínka, aby letecká záchranná služba zůstala v Plzeňském kraji – aby ji provozovala armáda v režimu 24 hodin po sedm dní v týdnu. Na tom se jednoznačně shodly koalice i opozice. Pokud si Volkswagen zvolí pro gigafactory právě Líně, museli by se odtud letečtí záchranáři přesunout do jiné lokality v Plzeňském kraji. Ministerstvo průmyslu už podle informací z pondělního jednání možná místa finalizovalo, ale neuvedlo, jaká to jsou. Dohoda neřeší náhradní letiště pro piloty a aviatické kluby, které nyní v Líních působí – to také hledá resort průmyslu.
Obce v okolí letiště Líně, jejichž starostové na pondělním jednání byli, schválení dohody krajskými zastupiteli přivítaly. „Je to první krok k tomu, aby se schválila změna zásad územního rozvoje. Pokud změna zásad projde, tak by jednou provždy měla zmizet hrozba toho, že se zóna rozleze až pod okna lidí,“ uvedl starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).
Současná plocha zóny v zásadách územního rozvoje je podle něj přes sedm set hektarů proto, že dříve neplatila taková omezení pro zabírání zemědělské půdy, lesa a zeleně. Nové zásady tak jednou provždy uzavřou možnost stavět zónu na těchto plochách. Zmenšená rozloha 280 hektarů pro gigafactory, její doplňkové provozy i infrastrukturu podle ministerstva průmyslu s rezervou postačují. Zhruba dvě stě hektarů má zabírat průmyslová plocha a zbytek železnice, trafostanice a čistírna odpadních vod.
Budoucnost letecké záchranné služby
Zastupitelé napříč politickým spektrem i starostové by uvítali, kdyby součástí schválené dohody byly, právě kvůli zachování nonstop letecké záchranné služby v regionu, také ministerstva zdravotnictví a obrany. „Mělo by to větší váhu,“ poznamenal hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Kvitovali ale, že její součástí jsou připravované dopravní stavby, do nichž má dát stát několik miliard korun, a některé z nich se budou realizovat i v případě, pokud Volkswagen zvolí pro gigafactotry namísto Líní zónu v Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku.
„Chtěli jsme dosáhnout toho, aby se průmyslová zóna zmenšila jednou provždy a je jedno, jestli přijde Volkswagen. Vyřešení dopravy v území je nutné k tomu, aby se obce v okolí letiště Líně mohly nějak rozvíjet,“ řekl starosta Zbůchu Dušan Duchek (SNK Pro Zbůch). Podle starostky Chlumčan Vladimíry Štejrové (Pro rozvoj obce Chlumčany) bude každé zmenšení strategického podnikatelského parku znamenat snížení dopravy. „Zmenšená velikost strategického podnikatelského parku stačí i pro další rozvoj kraje,“ uvedla.
Hejtman řekl, že považuje za stále platné loňské červencové usnesení o přípravě strategického podnikatelského parku, kde je uvedeno, že průmyslový park je určený výhradně pro gigafactory a že letecká záchranná služba v Líních zůstává, což ale podle opozičního zastupitele Martina Baxy (ODS) v místě, kde by stála gigafactory, nelze. Vedení kraje a Plzně uvedlo, že k tomu v srpnu vyzvalo šéfy resortů zdravotnictví a obrany.
„Odpověď ministra zdravotnictví je, že platí, že letecká záchranná služba bude na území kraje na dobu neurčitou a její umístění mimo Líně je věcí ministerstva průmyslu a obchodu, které už je v této věci ve finální fázi,“ informoval náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).
„Našli jsme shodu na textu dnešní (pondělní, pozn. red.) dohody s vedením kraje,“ sdělil Baxa. Senátor a zastupitel Pavel Karpíšek (ODS) řekl, že ze strany vlády nadále platí, že letecká záchranná služba zůstane v Plzeňském kraji a stát bude realizovat připravovanou výstavbu infrastruktury.
Primátor Plzně a koaliční zastupitel Roman Zarzycký (ANO) uvedl, že pro dohodu v pondělí nehlasoval kvůli tomu, že nemá stále odpovědi na klíčové otázky. Podle něj Volkswagen dosud neřekl, zda půjde do Líní, což by podle čerstvého písemného příslibu státu mělo být do konce září 2023. „Dále nemám od ministryně Černochové (obrany, Jany, ODS, pozn. red.) vyjádření, zda armáda letiště Líně potřebuje, nebo ne,“ zdůvodnil.
Soudní spor
Zastupitelka za opoziční SPD Marie Pošarová upozornila, že pro případnou gigafactory musí stát co nejdříve vyřešit několikaletý soudní spor mezi ministerstvem obrany a současným nájemcem letiště, který tam má působit do roku 2030. „K definitivnímu verdiktu soudu zatím nedošlo,“ upozornil hejtman.
Jeho náměstek Josef Bernard (STAN) dále odmítl, že by se gigafactory mohla přemístit do Karlovarského kraje, o čemž se nyní občas diskutuje. „Ze srovnávací studie to není na poddolovaném území možné,“ dodal.