Zastupitelé Plzeňského kraje v pondělí schválili zpracování aktualizace zásad územního rozvoje. Umožní vznik strategického průmyslového parku na záložním armádním letišti Líně u Plzně, kde koncern Volkswagen (VW) zvažuje stavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů, kterou vláda podporuje. Maximální plocha zóny pro průmysl bude 280 hektarů, ne 700 hektarů, jak je v dosud platných zásadách, které jsou územním plánem kraje. Zmenšení požadovaly také okolní obce, jejich požadavky nebude možné obejít, řekl náměstek hejtmana Petr Vanka (ANO a nezávislí). Obce úpravu zásad vítají.
Plzeňský kraj schválil kvůli gigafactory aktualizaci zásad územního rozvoje, obce to vítají
„Aktualizaci zahajujeme na požadavek vlády prostřednictvím MPO (ministerstva průmyslu a obchodu). A reagujeme také na požadavek obcí, aby se zóna zmenšila,“ řekl hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Fakt, že se objevil možný strategický investor VW, přiměl podle něj kraj i obce diskutovat o změnách zásad, které definují, co by mělo na letišti být.
Podle Vanky je šance vybudovat v Líních něco hodnotného a zároveň výrazně zlepšit za státní peníze silniční i železniční infrastrukturu oblasti. Nechceme tam něco ničit nebo vytvářet nějakou chemičku, zmínil.
Aktualizaci bude financovat MPO. Šéf odboru regionálního rozvoje Miroslav Michalec řekl, že aktualizace zásad trvá běžně jeden a čtvrt roku a v Česku je umí zpracovat asi pět firem. Náklady odhadl na jeden a půl milionu korun.
Piloti nemají připomínky
„K projednávání zásad nemáme zatím jako piloti připomínky, zmenšení zóny podporujeme. Chceme získat ujištění, že pokud VW nebude mít zájem o toto území, tak letiště zůstane, jako je v současnosti,“ vysvětlil Štefan Koprda, šéf spolku EAGA, Evropské asociace pro rozvoj všeobecného letectví z Líní. V případě, že VW řekne „ano“, tak musí být podle něj v zásadách jasné umístění nového letiště.
Kraj podle Vanky bojuje za to, aby se aeroklubům z Líní postavila moderní plocha jako odpovídající náhrada za Líně. „Jednáme o tom s MPO. Bude to v zásadách rozvoje i v memorandu o porozumění,“ avizoval. Návrh memoranda od MPO zastupitelé v pondělí také schválili.
O továrnu VW za 120 miliard korun vláda velmi stojí. Možnou investici považuje za klíčovou pro transformaci autoprůmyslu v Česku. VW se má do konce března vyjádřit, zda zvolí Líně, Polsko, Slovensko, či Maďarsko. Stavět by koncern chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027.
Pro obce je zásadní, že panuje shoda, že zelené plochy na letišti zůstanou zachovány. „Pro nás je důležité, že je teď politická vůle pro to, že se zóna zmenší. Od roku 2009 obce odmítají zastavět zemědělskou půdu v jejich blízkosti,“ zdůraznil starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Podle něj se také vrátila do zásad idea vybudovat kvalitní komunikace kolem letiště.
Žádné nové letiště?
„Při 200 hektarech maximálně pro průmysl tam nemůže přijít ledasjaký investor, protože náklady na vybudování infrastruktury by byly vysoké,“ upozornil. Pokud tedy VW Líně odmítne, odkládá se podle Sobotky průmyslová zóna v Líních nadlouho.
„Nejedná se jen o zúžení lokality, ale cílem aktualizace zásad je zrušení stávajícího letiště jako stavby,“ řekl opoziční zastupitel a senátor Vladislav Vilímec (ODS). Nelíbilo se mu, že v době, kdy se VW ještě nerozhodl, zda gigafactory postaví v Líních, už kraj jedná o rušení letiště. Podle Vilímce je jasné, že se žádné nové letiště nevybuduje. Hejtman uvedl, že kraj i obce mají slib ministra dopravy Martina Kupky (ODS).