Ostrava odmítla rozšíření provozu firmy Brembo v Hrabové. Obává se zhoršení zápachu

3 minuty
Události v regionech: Spor o zápach v Ostravě-Jihu
Zdroj: ČT24

Italský výrobce brzdových systémů Brembo plánuje v ostravské Hrabové instalaci dvou nových tavicích pecí. Magistrát však v rámci probíhajícího procesu EIA vydal nesouhlasné stanovisko. Podle města by nové pece mohly zhoršit už tak vážné potíže se zápachem v průmyslové zóně. Společnost tyto závěry odmítá.

Stanislav Koběrský bydlí od areálu v Hrabové asi kilometr a půl. Zápach, který se podle něj v okolí šíří, je velmi specifický. „Ten zápach tady cítíme stále a je to po spáleném kovu,“ popsal.

Kvůli dlouhodobým stížnostem na zápach si ostravská radnice nechala vypracovat studii od Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO). Podle závěrů studie pochází nejvýznamnější zdroje zápachu ze dvou místních firem, které při výrobě používají tavicí pece – mezi nimi i společnost Brembo.

Magistrát uvedl, že během takzvaných zápachových epizod se v okolí areálu Bremba objevují desítky chemických látek. Mezi nejvýraznější patří kyselina máselná, známá svým intenzivním zápachem. Studie také zaznamenala přítomnost sloučenin vznikajících z rozpouštědel a změkčovadel.

Brembo závěry odmítá

Firma Brembo závěry studie zpochybňuje a plánuje pokračovat v rozšiřování výroby. Podle zástupců města navíc společnost žádala, aby se výsledky studie nesdílely veřejně.

„Na základě nezávislého odborného posudku společnosti ODOUR se domníváme, že závěry studie VŠB nejsou vědecky podloženy. Posudek odhalil závažné chyby v metodologii, interpretaci výsledků a nesoulad se zadáním,“ uvedl za Brembo Czech Tomáš Sedláček.

Univerzita kritiku odmítá

Univerzita si za závěry stojí. „Expertní posudek byl zpracován v souladu se zadáním, precizně a odborně. Součástí byly i doporučení pro zlepšení situace,“ reagovala mluvčí Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava Jana Dronská.

Ostravská radnice proto s umístěním nových pecí nesouhlasí a společně s městskými obvody vydala k procesu EIA záporné stanovisko. „Tak jako obvody kolem – Ostrava-Nová Bělá, Ostrava-Jih nebo Hrabová – nesouhlasí s rozšířením, tak ani město nesouhlasí. Máme za to, že jde o jednoho z významných znečišťovatelů v rámci celé zóny Hrabové, a proto dáváme negativní stanovisko minimálně do doby, než se problém vyřeší,“ uvedl náměstek primátora Ostravy Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu).

Společnost se hájí tím, že využívá technologii studené plazmy, která má pachové látky zachytávat. Radnice však upozorňuje, že pokud účinnost této technologie není pravidelně kontrolována, nemusí dosahovat garantovaných výsledků. Podle krajského úřadu by měly být výsledky procesu EIA známé v polovině března příštího roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 9 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 13 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 16 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 18 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 19 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...