Město Olomouc chystá zásadní změny v systému parkování. Plánuje zpoplatnit nejen širší centrum, ale také velká sídliště. Platit by měli i lidé, kteří v těchto lokalitách bydlí. Opozice to však kritizuje, nový systém je podle ní připravený nedostatečně. Žádá proto jeho zavedení odložit. Problémem jsou i chybějící parkovací domy na okraji města, například na konečných tramvajových zastávkách.
Olomouc změní systém parkování, platit budou místní i návštěvníci
V Olomouci nyní fungují dvě zóny parkování – zóna A pro historické jádro města a zóna B pro zbytek centra. Momentálně řidiči v zóně B zaplatí za hodinu parkování čtyřicet korun. Stačí ale přejít pěšky přes park, což zabere pár minut, a například v Krapkově ulici už může řidič parkovat zadarmo.
Jenže to se má už příští rok změnit – v lokalitách okolo centra města vznikne zóna C. „Chceme trošku pomoct rezidentům, tedy lidem, kteří tady bydlí, aby byli mírně zvýhodněni oproti všem ostatním,“ uvedl náměstek olomouckého primátora Tomáš Pejpek (ProOlomouc).
V těchto lokalitách poblíž centra často parkují lidé, kteří do Olomouce dojíždějí za prací. A právě na to si místní stěžují. „Na obvodě stávající parkovací zóny je velká poptávka, abychom to řešili,“ říká Pejpek. Stejný problém je podle něj i v oblasti kolem hlavního nádraží.
Parkování na sídlištích? Opět za peníze
Jenže řidičům, kteří do Olomouce dojíždějí, nepomůže ani posunout se dál od centra, například na sídliště. Tam má totiž vzniknout zóna D, kde budou platit všichni – místní i návštěvníci.
V dopoledních hodinách se i na nejvíce obydlených sídlištích místo k parkování najít dá. Odpoledne je to už ale skoro bez šance, řekla redaktorka ČT Petra Klimková. A právě proto se i na sídlištích bude platit od 17:00 do 6:00 deset korun na hodinu.
Změny chce město zavádět postupně. Už od září přestane vydávat dlouhodobé parkovací karty v papírové formě. Každý zájemce je pořídí on-line. „Nebude tak muset absolvovat vyřízení na úřadě, ale z domova přes webshop, který připravujeme,“ popsal zaměstnanec odboru strategie a řízení Magistrátu města Olomouce Martin Luňáček.
Parkování rezidentů
Nově budou za parkování platit i lidé, kteří v nově zaváděných zónách bydlí. V širším centru to bude 600 korun ročně, na sídlištích pak zaplatí symbolickou stokorunu. Jenže pokud má člověk aut víc, o symbolickou částku už nepůjde. Za každé druhé a další auto majitelé zaplatí 10 až 18 tisíc korun za rok.
Platby parkovného se týkají i návštěvníků Olomouce. Zdarma auta odstaví jen v okrajových částech, do centra by měli jet třeba tramvají, jenže na to pořád chybí parkovací domy, třeba u konečných zastávek na okraji města.
„Doprava ve městě se určitě řešit musí, ale v Olomouci jsme to vzali po kocourkovsku. Současná radnice nemá moc domyšlené, co přijde, co od toho může čekat,“ reagoval na plány opoziční zastupitel města a poslanec Martin Major (ODS).
Zaparkovat a jet tramvají. Jenže kde?
Podle opozice by se spuštění systému mělo odložit, přitom právě ODS u jeho zrodu v minulém volebním období stála. „My jsme vždycky trvali na tom, aby se parkovací politika spustila až v momentě vybudování velkých záchytných parkovišť na okrajích měst,“ připomněl Major.
Současné vedení Olomouce chce parkovací domy v budoucnu na okraji města stavět. Jenže žádný konkrétní projekt zatím nepřipravuje. V minulosti se přitom o parkovacím domě uvažovalo například na konečné zastávce tramvají v Nových Sadech.