Za posledních deset let vzrostl v Česku počet dopravních nehod asi o čtvrtinu. Nejméně jich za loňský rok policie eviduje na západě Čech, na prvním místě je Karlovarský kraj. Druhé místo obsadil Plzeňský, o něco hůře je na tom kraj Pardubický. I tam je ale třeba si dát na některých místech pozor. Prvenství v počtu nehod si drží Praha, druhý je Středočeský kraj a třetí Ústecký.
Nejméně dopravních nehod se loni stalo na západě Čech, rizikových míst na silnicích zde ubývá
I v Karlovarském kraji se ale najdou problémová místa. Řidiči by si tam měli dát pozor na silnici číslo 6 směrem z Prahy při vjezdu do Karlových Varů. Na tomto úseku se totiž stávají nejvážnější nehody v kraji. Místo je problematické také v zimních měsících.
Mezi další riziková místa patří ulice Karla Havlíčka Borovského v Sokolově, úsek na silnici 13 u Stráže nad Ohří nebo křižovatka za Hazlovem směrem na Aš.
K zmenšení počtu nehod v kraji by mohlo přispět dokončení dálnice. „Samozřejmě cílový stav v této lokalitě je vybudování dálnice D6, kdy horizont výstavby je zhruba v roce 2026,“ uvedl ředitel karlovarské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Lukáš Hnízdil.
I když se v Karlovarském kraji stalo v roce 2020 nejméně nehod z celé republiky, jejich počet se za posledních deset let zdvojnásobil. Podle údajů Policejního prezidia ČR se v tomto kraji loni stalo 2228 dopravních nehod. Jejich škody vyčíslila policie na více než 115 milionů korun.
Bezpečnosti na plzeňských silnicích pomáhají nové prvky
Četnost kolizí roste v celém Česku. Jen v Plzeňském kraji je to za posledních deset let o 20 procent. Počet rizikových míst v regionu přitom podle policistů každým rokem klesá. Daří se to i díky novým bezpečnostním prvkům. Vznikl například kruhový objezd u Letkova u Plzně. Dokud na místě nebyl, stala se na křižovatce řada tragických nehod.
Bezpečnější už je nyní také křižovatka na obchvatu Třemošné. Ta před čtyřmi lety získala prvenství jako nejrizikovější místo v Česku. „Došlo ke snížení rychlosti na 70 km/h. Od obce Třemošná byly provedeny úpravy, co se týče výhledu do této křižovatky,“ přiblížil dopravní expert a bývalý koordinátor BESIPu Václav Ircing.
Nižší rychlost, lepší rozhled a nový odbočovací pruh by bylo třeba zajitit i na silnici, která vede na Nepomuk. „Křižovatka je vestavěná do zatáčky, kde řidič na poslední chvíli zpozoruje, že řidič, který jede před ním, bude odbočovat,“ nastínil Ircing.
Podle policisů už na řidiče v Plzeňském kraji žádný vyloženě nebezpečný úsek nečeká. Nehody se stávají na náhodných místech a většinou za ně může nepozornost nebo jiná chyba řidiče.
Dostatek odpočinku i kontrola stavu auta
Sezona dovolených navíc znamená dlouhé cesty autem. Podle policie se mnoho dopravních nehod v letních měsících v době dovolených stane kvůli tomu, že se řidiči snaží dojet do cíle takzvaně na jeden zátah. Amatérští řidiči by si přitom podle BESIPu měli dělat pravidelné přestávky každé dvě hodiny.
„Policie by řidičům doporučila, aby se před jízdou vždy cítili být odpočatí, byli v dobrém zdravotním stavu. Zkontrolovali si vozidlo, zda má dostatek pohonných hmot, naplánovali si trasu, kterou se chystají jet, a nespoléhali se pouze na navigaci. Aby počítali s možnými uzávěrami silnice či technickými problémy. Pokud budou přepravovat nějaká zvířata, aby byla zabezpečena, to samé zavazadla,“ shrnula mluvčí plzeňské krajské policie Jana Prokopová.
Před cestou je třeba připravit také samotný vůz. „Pod kapotou je dobré zkontrolovat motorový olej, chladicí a brzdovou kapalinu, kapalinu do ostřikovačů, s čímž jsou spojeny i stěrače, abychom na cestu dobře viděli. Také to, zda vše svítí. Dále bych zkontroloval kola. S tím je spojená i rezerva, která musí mít dobrý tlak. Zkontroloval bych brzdy, destičky, brzdové kotouče – s tím jsou spojené tlumiče, pérování podvozku,“ poradil mechanik Tomáš Levý z Autocentra Jan Šmucler.