Česko má aktuálně šest letišť s povolením k mezinárodnímu provozu. Nejvytíženější je to v Praze, loni odbavilo skoro čtrnáct milionů lidí. Naopak nejméně pasažérů prošlo nejnovějším letištěm v Českých Budějovicích, které dosáhlo na deset tisíc odbavených. Menší letiště bývají drahá a ztrátová, i tak ale stojí za to je provozovat, shodli se v Událostech, komentářích hejtmani Jihočeského a Pardubického kraje Martin Kuba (ODS) a Martin Netolický (SOCDEM).
Málo pasažérů nevadí, krajská letiště nejsou zbytečná, míní Kuba a Netolický
Na otázku, jestli není letišť moc, neexistuje podle Kuby jasná odpověď. Řešením podle něj ale rozhodně není rušit už stávající letiště, alespoň tedy ne to v Českých Budějovicích, přestože ho uvedlo do provozu předchozí politické vedení města.
Vzdušný přístav na jihu Čech má podle Kuby velký potenciál. „Kraje dávají peníze do spousty věcí, které zlepšují podmínky k životu. (…) Právo na letiště je legitimní politické rozhodnutí, které každý může obhájit.“ Civilní letiště zděděné po předchozích garniturách nehodlá rušit ve svém městě ani Martin Netolický.
Snazší cesta k moři či kongresová turistika, hájí letiště hejtmani
Oba hejtmani odmítli, že by investování do ztrátových projektů letišť bylo zbytečné. Zřízení letiště v Budějovicích vidí Kuba jako dostupnější alternativu cesty k moři, která by pro Jihočechy jinak s cestou do Prahy zabrala třeba i celý den. „Navíc je tu řada dalších atributů, které letiště do kraje přináší. Obrovský ekonomický potenciál má například velká plocha okolo letiště, na které může třeba vyrůst hangár na opravu letadel,“ dodal Kuba.
„Jeden z investorů pro letecké hangáry vybírá právě mezi Pardubicemi a Českými Budějovicemi,“ doplnil Natolický. Letiště v jeho městě má podle něj maximálně přispět k rozvoji ekonomiky, magistrát tak zvažuje například zapojení do kongresové turistiky. Zdůraznil, že na rozdíl od Letiště Václava Havla to v Pardubicích nemá díky své velikosti problém se zpožděním odbavování zavazadel ani nevyžaduje po cestujících příchod s velkým předstihem. Pasažéři podle Netolického často oceňují právě tuto výhodu.
Třeba Českobudějovické letiště se v poslední době potýkalo s nižším počtem odbavených cestujících, než se čekalo. Některé lety na jih Evropy se tam musely zrušit kvůli nízkému zájmu. Hejtman Kuba v tom ale i tak špatnou poptávku nevidí: „Je to optimalizací mezi cestovními kancelářemi a aerolinkami, způsobenou nedostatkem letadel.“
To na Pardubickém letišti je provoz řádově větší. Podle Netolického je to částečně tím, že je zařízení primárně vojenské, pouze s povolením k civilnímu provozu. Ambici konkurovat Praze prý ale nemá. Netolický v tomto směru zdůraznil, že letiště má kvůli posouzení vlivu na životní prostředí navýšit roční obrat pouze na 250 tisíc pasažérů. To je v přepočtu asi 56krát méně, než je roční kapacita Letiště Václava Havla v Praze.