Málo pasažérů nevadí, krajská letiště nejsou zbytečná, míní Kuba a Netolický

16 minut
Události, komentáře: hejtmané Kuba a Netolický o letištích
Zdroj: ČT24

Česko má aktuálně šest letišť s povolením k mezinárodnímu provozu. Nejvytíženější je to v Praze, loni odbavilo skoro čtrnáct milionů lidí. Naopak nejméně pasažérů prošlo nejnovějším letištěm v Českých Budějovicích, které dosáhlo na deset tisíc odbavených. Menší letiště bývají drahá a ztrátová, i tak ale stojí za to je provozovat, shodli se v Událostech, komentářích hejtmani Jihočeského a Pardubického kraje Martin Kuba (ODS) a Martin Netolický (SOCDEM).

Na otázku, jestli není letišť moc, neexistuje podle Kuby jasná odpověď. Řešením podle něj ale rozhodně není rušit už stávající letiště, alespoň tedy ne to v Českých Budějovicích, přestože ho uvedlo do provozu předchozí politické vedení města.

Vzdušný přístav na jihu Čech má podle Kuby velký potenciál. „Kraje dávají peníze do spousty věcí, které zlepšují podmínky k životu. (…) Právo na letiště je legitimní politické rozhodnutí, které každý může obhájit.“ Civilní letiště zděděné po předchozích garniturách nehodlá rušit ve svém městě ani Martin Netolický.

Snazší cesta k moři či kongresová turistika, hájí letiště hejtmani

Oba hejtmani odmítli, že by investování do ztrátových projektů letišť bylo zbytečné. Zřízení letiště v Budějovicích vidí Kuba jako dostupnější alternativu cesty k moři, která by pro Jihočechy jinak s cestou do Prahy zabrala třeba i celý den. „Navíc je tu řada dalších atributů, které letiště do kraje přináší. Obrovský ekonomický potenciál má například velká plocha okolo letiště, na které může třeba vyrůst hangár na opravu letadel,“ dodal Kuba.

„Jeden z investorů pro letecké hangáry vybírá právě mezi Pardubicemi a Českými Budějovicemi,“ doplnil Natolický. Letiště v jeho městě má podle něj maximálně přispět k rozvoji ekonomiky, magistrát tak zvažuje například zapojení do kongresové turistiky. Zdůraznil, že na rozdíl od Letiště Václava Havla to v Pardubicích nemá díky své velikosti problém se zpožděním odbavování zavazadel ani nevyžaduje po cestujících příchod s velkým předstihem. Pasažéři podle Netolického často oceňují právě tuto výhodu.

Třeba Českobudějovické letiště se v poslední době potýkalo s nižším počtem odbavených cestujících, než se čekalo. Některé lety na jih Evropy se tam musely zrušit kvůli nízkému zájmu. Hejtman Kuba v tom ale i tak špatnou poptávku nevidí: „Je to optimalizací mezi cestovními kancelářemi a aerolinkami, způsobenou nedostatkem letadel.“

To na Pardubickém letišti je provoz řádově větší. Podle Netolického je to částečně tím, že je zařízení primárně vojenské, pouze s povolením k civilnímu provozu. Ambici konkurovat Praze prý ale nemá. Netolický v tomto směru zdůraznil, že letiště má kvůli posouzení vlivu na životní prostředí navýšit roční obrat pouze na 250 tisíc pasažérů. To je v přepočtu asi 56krát méně, než je roční kapacita Letiště Václava Havla v Praze.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 6 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 7 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 20 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...